وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: عادی کردن تنازع بر سر آب که مدت هاست توسط دشمنان پیگیری می شود می تواند خاورمیانه را به آتش بکشد.
کد خبر: ۶۳۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 28 July 2018

به گزارش تابناک رضوی، رضا اردکانیان صبح شنبه در همایش ملی «چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حکومتی» که در برج سپید مشهد برگزار شد اظهار کرد: یکی از پیش نیاز ها در موضوع تصمیم گیری پایدار برای تامین آب شرق کشور، نکوبیدن بر طبل جنگ آب است، از حدود ربع قرن پیش کسانی که موضوع جنگ آب را مطرح کردند اساتیدی بودند که عمدتا دل در گرو منافع رژیم صهیونیستی داشتند.

وی افزود: در حقیقت جنگ آب از همان زمان آغاز شد و با مطرح کردن این بحث خواستند تنازع بر سر آب را طبیعی کنند اما این عادی کردن ظرفیت این را دارد که نه تنها کشور ما بلکه خاورمیانه را به آتش بکشد و اگر موضوع رسمیت پیدا کند نمی توان از آن جلوگیری کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: همه باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشیم یک اینکه ما باید پا روی شانه گذشته ها بگذاریم و آن ها را نادیده نگیریم و صرفا به دنبال محکوم کردن آن ها نباشیم، آغاز تاریخ را صرفا شروع مدیریت خود ندانیم و باور داشته باشیم که در دنیا هرگاه به توفیقی دست پیدا کرده ایم با استفاده از تجارب گذشتگان بوده است.

اردکانیان ادامه داد: دیگر نکته این است که تصمیمات پیش رو را با آینده پژوهی توام کنیم و در عین حال که برای اجرا کاری به جمع بندی می رسیم، اثر این کار را در یک آینده معقول ارزیابی کنیم و با آگاهی بر نتایج آن، تصمیمات را اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در مقابل همه چالش هایی که با آن رو به رو هستیم ۲ فرصت و منبع ارزشمند داریم ابراز کرد: یکی منبع تجدید پذیر نیروی انسانی که اصلی ترین نقطه دلگرمی ما برای غلبه بر چالش ها و توسعه پایدار برای خودمان و نسل های آینده است و منبع دوم که تجدید نا پذیر است، وقت است. ما همواره احساس می کنیم در انجام کارها وقت کمی داریم و این به معنی استفاده نادرست از زمان است.

وزیر نیرو گفت: اعتقاد من از سال ۸۰ بر این است که حفظ حیات نوار شرقی کشور، یک ضرورت ملی است. باید از وضعیت نامتوازن بارش ها با تکیه بر علم و تجربه و در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن به گونه ای استفاده کنیم که جمعیت ۱۰ میلیونی شرق کشور علاوه بر اینکه تثبیت شود، افزایش نیز پیدا کند. باید توجه کنیم که تصمیماتی که می گیریم به پایداری حیات در منطقه کمک می کند یا صرفا فشاری که امروز بر همه وارد است را کم می کند.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک کارشناس پس از ۴۰ سال فعالیت در این بخش وظیفه دارم نکاتی را به شما منتقل کنم. ما اگر می خواهیم تصمیمی اتخاذ کنیم باید جامع بودن آن را در نظر بگیریم. اصل کار ما سازگاری با کم آبی است اما تحولات چندماه اخیر کم نظیر بوده است. امسال شاهد این بودیم که در منطقه سردسیری همچون کانادا ۵۰ نفر بر اثر موج گرما تلف شدند و این مسائل نشانه هایی برای فهمیدن این موضوع است که ما نباید هیچ تصمیمی را بدون آینده نگری و مطالعه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای تصمیم گیری پایدار برای تامین آب مور نیاز شرق کشور پیش نیاز هایی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: اولین پیش نیاز مدیریت صحیح آب است، حل مشکلات آب در همه دنیا ارتباط مستقیمی به پایبندی به اخلاقیات دارد و هرچه جامعه اخلاقی تر باشد، مدیریت آب در آن صحیح تر است و این در ذات مسئله آب وجود دارد.

اردکانیان ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله آب را به سامان برسانیم باید رسیدگی به آن را یک مسئولیت مشترک تلقی کنیم یا همه با هم موفق می شویم و یا هیچ کس موفق نخواهد شد.

وی افزود: اگر موضوع مدیریت چند ضابطه آب بین بالادست و پایین دست جدی گرفته نشود، پایداری تضمین نخواهد شد. باید توجه کنیم که آب را از لیست رقابت های خود خارج کنیم و به تقویت مرکز اطلاعات خود بپردازیم ، در کل کشور در بخش آمار و اطلاعات پایه بسیار ضعیف هستیم. همچنین اقتصاد آب خصوصا در حوزه کشاورزی باید به طور جد پیگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار