کد خبر: ۶۳۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷ 29 July 2018
۱۰۰ هکتار از باغات بخش مارگون بویراحمد به دلیل کمبود آب در آستانه خشک شدن هستند تا باغداران منطقه بعد از سال‌ها تحمل رنج و مشقت "حسرت" برداشت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در 75 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مرکز بخش مارگون واقع شده و آخرین منطقه این بخش یعنی سیلاب و کلوار نیز با مرکز استان 120 کیلومتر فاصله دارد که این روزها باغداران این منطقه حال و روز خوشی ندارند.

بیش از هر کسی کشاورزان و باغداران منطقه در حسرت نابودی داشته‌های خود یعنی درختانی که سال‌ها زحمت کشیدن تا به مرحله ثمر برسند آه و ناله می‌کنند و امروز با چشمان خود می‌بینند که دست و رنج سال‌های خود در حال خشک شدن بوده و کاری از دستشان بر نمی‌آید.

خشکسالی‌های چند سال خیر سبب خشک شدن بسیاری از چشمه‌های آب شده است و برخی مناطق از جمله مارگون که تنها منبع تامین آب کشاورزی و باغدارای آن آب چشمه بوده و خبری از آب‌های سطحی نیست بیش از پیش متضرر شده و آسیب دیده‌اند.

سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی باید قبل از وقوع هرگونه بحران به فکر چاره‌اندیشی بود یعنی در اواخر زمستان 96 به این فکر می‌کرد که با این شرایط کم بارشی تابستان سختی در انتظار کشاورزان و باغداران است در حالی که می‌توان گفت در زمستان سرد کسی فکری به تابستان گرم نکرد.

اما 5 تیرماه 97 روزی که الیاس تاج‌الدینی آشنا با بخش‌های مختلف کشاورزی بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی در مدیریت سازمان جهاد کشاورزی به عنوان رئیس این سازمان معرفی به نوعی روح امید در باغداران دمیده شد و به آینده امیدوار شدند.

تاج‌الدینی از همان روز اول پیگیری مشکلات کشاورزان را در دستور کار قرار داد و بایک برنامه ریزی برای کوتاه مدت بر این شد مسکنی برای درد کشاورزان و باغداران پیدا کند تا بلکه با یک برنامه ریزی مدون میان مدت و بلند مدت به سمت شکوفایی بخش کشاورزی گام بردارد.

یکی از باغداران مارگونی به تسنیم گفت: تمام دارئی‌‌ام 100 درخت بوده که به دلیل بی آبی در حال خشک شدن است و انتظار  داریم سازمان جهاد کشاورزی به فریادمان برسد.

امرالله انصاری افزود: برای تامین آب به صورت آزاد پولی نداریم که به تانکر اجاره دهیم و همین امر بیشتر از هرچیز عذابمان می‌دهد زیرا می‌بینیم که زحمت‌های یک عمر زندگی در حال نابود شدن است و کاری از دستمان بر نمی‌آید.

یکی دیگر از باغداران مارگونی می‌گوید: اکثر چشمه‌های تامین آب باغات این منطقه خشک شده‌اند و تاکنون بسیاری باغات حتی برای یکبار با وجود این گرمای شدید آبیاری نشده‌اند.

این باغدار می‌گوید: با وجود این بی آبی به طور حتم در ماه‌های آینده شاهد وقوع بحران در زمینه خشک شدن درختان این منطقه هستیم و تا فصل پاییز باید "حسرت" برداشت کنیم.

اختصاص 10 میلیارد ریال برای مبارزه با خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پیگیری‌های انجام شده 10 میلیارد ریال برای مبارزه با خشکسالی به حوزه کشاورزی استان از جمله برای آبرسانی سیار اختصاص یافته است.

الیاس تاج‌الدینی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهم درختان باغداران مارگونی خشک شود، افزود: هم اکنون یک تانکر نسبت به آبرسانی به باغات بخش مارگون اقدام می‌کند که با توجه به پاسخگو نبودن این یک دستگاه تانکر بنا داریم تدابیر دیگری نیز در این زمنیه بیندیشیم.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تمامی باغات استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله باغات مارگون تا پایان تابستان آبرسانی شود که شاهد خشک شدن حتی یک درخت نباشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار