تابناک از دهدشت گزارش می دهد؛
نخاله ها که چهره ی زشت و ناهنجاری را برای ورودی های شهر خلق نموده است، برای هر انسان آگاه و ذی شعوری که محیط زندگی خود را فراتر از محدوده ی چهار دیواری خویش می بیند، تنها نخاله نیست، بلکه بخشی از چهره ی فرهنگی آن شهر و شعور اجتماعی شهروندان می‌باشد که در چگونگی دفع این نخاله ها تجلی یافته است.
کد خبر: ۶۳۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 02 August 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، دفع نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی شهر دهدشت ضمن ایجاد آلودگی زیست محیطی و تخریب اراضی کشاورزی منتهی به این جاده ها، باعث انسداد حاشیه قانونی این جاده ها نیز شده است.

همه ما در طول زندگی روزمره خود در شهر یا روستای خودمان در محل کار، مسیر خانه و خلاصه همه جا با صحنه ها و اتفاقاتی رو به رو می‌شویم که شاید خیلی مهم نباشد اما لحظه ای ما را به توقف و نگاه عمیق وا می‌دارد که همیشه پس از آن به سادگی از کنارش عبور می‌کنیم.

در این چند سال اخیر دفع نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های منتهی به شهر به یک امر عادی تبدل شده است، منظره ای ناخوشایند از ریختن زباله در حاشیه جاده ورودی دهدشت از سمت جاده طولیان و ورودی جاده سوق هر رهگذری را رنج می دهد و تصویر بسیار زشتی از شهر را در ذهن رهگذر مجسم می کند.

دیدن منظره انبوه از نخاله های ساختمانی در ورودی جاده طولیان که یکی از مهمترین ورودی های شهر دهدشت است در آن موقعیت و آن محل واقعا جای تأسف دارد.

معمولا طبق عادت اولین حرفی که به زبان آورده می‌شود عدم مدیریت یا نظارت بر شهر است که این عادت در کشور ما و شهر ما بیشتر از هر نقطه ای که فکرش را بکنیم نمود پیدا کرده است و تقریباً اکثر قریب به اتفاق مردم، مسئولان مدیریت شهری را مسئول مستقیم می‌دانند که شاید به نوعی یک قضاوت عجولانه و نادرست باشد.

دفع غیر اصولی نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی شهر دهدشت/ مثلت مردم، شهرداری و اداره راه و شهرسازی و نقش هریک در این نابسامانی + تصاویر

 

این نخاله ها که چهره ی زشت و ناهنجاری را برای ورودی های شهر خلق نموده است، برای هر انسان آگاه و ذی شعوری که محیط زندگی خود را فراتر از محدوده ی چهار دیواری خویش می بیند، تنها نخاله نیست، بلکه بخشی از چهره ی فرهنگی آن شهر و شعور اجتماعی شهروندان می‌باشد که در چگونگی دفع این نخاله ها تجلی یافته است.

شهروندانی که آبادانی محیط زندگی فردی خویش را به قیمت ویرانی محیط زندگی جمعیشان به حراج گذاشته اند.

اگر برای رها سازی هر تن نخاله در حاشیه این جاده ها هزینه ای معادل ده تا بیست هزار تومان پرداخت می‌کنند، پاکسازی آن دیگر با پرداخت پول امکان پذیر نخواهد بود و این ماجرا حکایت آن است که معمولآ خراب کردن همیشه آسان تر از آباد کردن است.

به نظر می رسد این ویرانی ها و انباشت نخاله ها در حاشیه جاده های ورودی شهر همچنان تداوم داشته باشد، چرا که نه احساس مسوولیت خود مردم مشاهده می‌شود و نه طرح و برنامه ای از طرف مسولین برای پایان دادن به این معضل در دستور کار می‌باشد و این پدیده ی ناخوشایند حاصل عدم توجه کافی مثلث مردم، شهرداری و اداره راه و شهر سازی می‌باشد.

 

دفع غیر اصولی نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی شهر دهدشت/ مثلت مردم، شهرداری و اداره راه و شهرسازی و نقش هریک در این نابسامانی + تصاویر

در آخرین جلسه ای که روز پنج شنبه 11 تیرماه در این خصوص در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد، رئیس محیط زیست کهگیلویه پیرامون تعیین جایگاه نخاله های ساختمانی دهدشت اظهار کرد: 5 نقطه را مشخص کردیم که 2 نقطه مورد تایید راهداری نبود و 2 نقطه دیگر نیز مورد تایید امور اراضی قرار نگرفت و منابع طبیعی نیز با نقطه دیگر موافقت نکرد، لذا برای تعیین مکان کارشناسی شده برای نخاله‌های ساختمانی تا پایان هفته آینده یعنی روز جمعه 19 مرداد ماه جاری زمان می‌خواهیم. 

نقش برخی از مردم در این پروژه مخرب این است که نگاه آن‌ها محدود به همان چهار دیواری محصور خودشان می‌باشد و زاویه دید آن‌ها فراتر از آن نمی‌باشد، چرا که اگر چنین نبود، آسان ترین و کم هزینه ترین روش را برای دفع این نخاله ها انتخاب نمی کردند.

شهرداری به عنوان متولی ساخت و ساز شهری یک ضلع دیگر از این مثلث می‌باشد.

از آن جایی که که شهرداری از هرگونه تغییری در داخل ساختمان ها آگاه است، بنظر می رسد که در برابر تخلیه و جمع آوری نخاله های ساختمانی تا حدودی چشم خود را می بندد، زیرا نظارت و ساماندهی دفع نخاله ها نه تنها برای آن‌ها منافعی ندارد، بلکه هزینه هم دارد و بهترین راه برای فرار از این هزینه ها سکوت و بی تفاوتی در برابر نحوه دفع این نخاله ها می‌باشد.

 

دفع غیر اصولی نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی شهر دهدشت/ مثلت مردم، شهرداری و اداره راه و شهرسازی و نقش هریک در این نابسامانی + تصاویر

این در حالی است که به راحتی می‌توانند مانند دفع زباله های خانگی، هم سازندگان را ملزم به دفع قانونمند نخاله ها نمایند و هم محل مناسبی را برای دفع این نخاله ها در نظر بگیرند و به مردم معرفی نمایند.

ذکر یک مورد در اینجا ضروری است و آن هم این است که تا به امروز چندین مرتبه ورودی های شهر دهدشت بخصوص ورودی جاده طولیان با همکاری شهرداری و شورای شهر و حتی اداره محیط زیست بصورت کامل پاکسازی شده است و در این اقدام مشترک سازمان مردم نهاد بلاد شاپور سهم پر رنگ و بسزایی داشته است اما این اقدام به تنهایی کافی نیست زیرا بعد از عملیات پاکسازی مجددآ مردم نخاله های ساختمانی خود را در محل های پاکسازی شده، رها نمودند.

اداره راه و شهر سازی نیز در اجرای قوانین مربوط به اداره راهها میبایست نگاه جدی تری داشته باشد، چرا که قوانین و مقررات مصوب، هر گونه رها سازی زباله و نخاله را در حاشیه جاده ها ممنوع کرده است و برای خاطیان متناسب با نوع جرم، مجازات نیز در نظر گرفته است؛ اما متاسفانه با وجود نقض قانون در این زمینه، هیچ عکس العملی نشان داده نمی‌شود.

سخن پایانی اینکه تخلیه نخاله های ساختمانی علاوه بر ایجاد مناظر نازیبای شهری و اثر روانی منفی، زمینه لازم را برای رشد انواع بیماری ها نیز فراهم می‌کند، از آن جایی که انجام فعالیت های عمرانی در هر جامعه‌ای امری اجتناب ناپذیر است ولی لازم است جهت جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از آن تدابیر خاصی از طرف شهروندان و مسوولان اندیشیده شود و در صورت تداوم رویه موجود و عدم جلوگیری از این پدیده زشت، در آینده باید شاهد تخریب حاشیه جاده ها و اراضی کشاورزی و در نتیجه آلودگی زیست محیطی بیشتری باشیم.

 

دفع غیر اصولی نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی شهر دهدشت/ مثلت مردم، شهرداری و اداره راه و شهرسازی و نقش هریک در این نابسامانی + تصاویر

 

گزارش: سید مصطفی گنجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار