کد خبر: ۶۳۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 03 August 2018

تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، دوران پالئوژن دوره ای از تاریخ تکامل زمین است که در حدود 66 میلیون سال پیش آغاز شد و به مدت 43 میلیون سال تداوم داشت. در این دوران زمین شرایط جوی بسیار گرمی را تجربه کرده است. دوران پالئوژن در تکامل پستاندارن و پرندگان نقش بسیار بارزی داشته است.


تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه بریستول در نهایت به هشدار جدی برای انسان منتج شد. نتایج این تحقیق بیانگر سناریویی بسیاری ترسناک برای بشر امروز است. اینکه اگر حجم انتشار دی اکسید کربن در اتمسفر با همین روند پیش برود هوا بقدری گرم خواهد شد که انسانها شرایط جوی بمانند دوران پالئوژن را خواهند دید.

چنین گرمایی می تواند به خشکسالی بی سابقه و آتش سوزی و نیز مشکلات مربوط به سلامت انسان منتهی شود. محققان برآورد کرده اند که در دوران پالئوژن سطح دی اکسید کربن در اتمسفر 1000 ppmv بوده است. این همان سطح از گاز CO2 است که محققان پیش بینی می کنند اتمسفر زمین در پایان قرن آن را تجربه کند.

دوران پالئوژن و گرمایی که زمین تجربه کرد

پژوهشگران تاکید دارند که در دوران یاد شده  سطح گازهای گلخانه ای در جو زمین بسیار بالا بوده است، اما نظرات مختلفی که در خصوص گرمای زمین در دوران پالئوژن ارائه شده بیشتر بر سطح گرما در اقیانوس ها متمرکز هستند و پژوهش جدید می خواهد سطح و درجه واقعی گرما را بر روی خشکی برآورد کند.

تحقیقات نشان داد میانگین دما در طول یک سال در دوران پالئوژن در نیوزلند و اروپا بین 23 تا 29 درجه سانتیگراد بوده است که در حدود 10 تا 15 درجه بالاتر از میزان گرمای فعلی این مناطق است، اما اگر سطح انتشار گازهای گلخانه ای به این صورت سیر صعودی داشته باشد در پایان قرن شاهد خواهیم بود که گرمای زمین به حد گرمای دوران پالئوژن نزدیک خواهد شد.البته با شرایط گرمای بی سابقه امسال در سراسر جهان، محققان گرمای شدید تری را برای سال آینده در جهان پیش بینی می کنند.

البته این احتمال وجود دارد که بالا رفتن درجه حرارت در برخی مناطق بمانند نواحی استوایی شدید تر خواهد بود و امکان دارد که در این مناطق حیات برای همیشه از بین برود. هر چند محققان تا حدودی تشدید گرمای کشنده در مناطق استوایی در پایان قرن را تایید می کنند اما اعتقاد دارند برای رسیدن به نتایج قطعی باید مطالعات بیشتری صورت گیرد. / گجت نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار