نشست شورای فرهنگ عمومی لنده؛
با توجه به این موارد به نظر می­ رسد تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه­ های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است. و این مهم میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفتگوهای صمیمی میان اعضای خانواده در این راستا شورای فرهنگ و عمومی شهرستان لنده به ریاست حجت السلام محمودی اصل و اعضای این شورا تشکیل جلسه دادند و آسیب های ناشی از استفاده غیره متعارف از فضای مجازی در پیش روی خانواده ها در این شهرستان را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۶۳۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹ 06 August 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد؛ افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه­ های اجتماعی موبایلی این روزها به رغم استفاده ­های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه­ ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می­ کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند. این موضوع آسیب­ هایی را نیز در خانواده­ ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب در روابط خانوادگی، موجبات سست ­شدن بنیاد خانواده ­ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است. کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی را نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفتگوی همدلانه در بستر خانواده ذکر کرده­ اند. با توجه به این موارد به نظر می­ رسد تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه­ های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است. و این مهم میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفتگوهای صمیمی میان اعضای خانواده
در این راستا شورای فرهنگ و عمومی شهرستان لنده به ریاست حجت السلام محمودی اصل و اعضای این شورا تشکیل جلسه دادند و آسیب های ناشی از استفاده غیره متعارف از فضای مجازی در پیش روی خانواده ها در این شهرستان را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

تاثیر شبکه­ های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط اعضای خانواده­در ابتدای نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی این شهرستان، با بیان اینکه فضای مجازی سریعترین ابزار اطلاع رسانی ممکن در زمان حاضر است اما به روز نبودن والدین در این حوزه آسیب هایی را حادث شده است که این آسیب ها نه تنها بعضا خود والدین،   بلکه فرزندان آنها را مورد آماج و هجمه قرارداده است، اگر چه تلاش ها و فعالیت های خوبی در راستای توجیه خانواده ها و خصوصا زوج های جوان از سوی ادارات ونهادهای فرهنگی صورت گرفت و یکی از نتایج آن میزان رضایت همایش های مرتبط بااین موضوع در سطح استان از همایش های برگزار شده در لنده بوده است و لذا ضرورت دارد باتوجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی همه نهادهای فرهنگی با استفاده از تمامی توان خود در جهت آگاه سازی خانواده ها گام بردارند.  

وی گفت: بارزترین مشکل فضای مجازی در حال حاضر در شهرستان، طلاق عاطفی زوجین، کاهش صمیمیت و ارتباط در فضای حقیقی خانواده ها است .

در ادامه حجت السلام محمودی امام جمعه شهرستان لنده گفت؛ اگر استفاده از این فضا با برنامه مناسب انجام شود یک فرصت تلقی می شود در غیر اینصورت می تواند تهدیدی جدی در جامعه به شمار رود.

وی اظهار کرد: ما نمی خواهیم جلوی استفاده از فضای مجازی و اینترنتی را بگیریم بلکه باید برای استفاده درست و اصولی از این فضاها جهت گیری و برنامه ریزی های مناسب داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی لنده افزود: فضای مجازی محاسن فراوانی دارد، لکن استفاده بیش از حد و عدم مدیریت آن به یک چالش در خانواده ها تبدیل شده است و چالش فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین چالش های فراروی زوجین و خانواده ها است که باید از آن مراقبت و محافظت کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده گفت : یکی را راه های محافظت جامعه ،خصوصا خانواده در برابر تهدیدات فضای مجازی فرهنگ سازی و تسلط به این فضا است که نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است و ادارات و نهاد های فرهنگی لازم است بیش از گذشته در این راستا ورود کنند.

محمودی اصل اظهارکرد: تاثیرات منفی حوزه فضای مجازی بر زندگی زناشویی باعث شده است، خیلی از خانواده ها گرفتار این بحران شوند و متاسفانه باید گفت در خیلی از موارد با چالشی به نام طلاق عاطفی روبرو هستیم .

امام جمعه لنده خاطر نشان کرد؛ پدیده دیگری که این سالها در خانواده ها ،خصوصا زوجهای جوان دید میشود و این بدبینی حاصل استفاده غیره متعارف است ، بدبینی زوج ها نسبت به همدیگر است، و اینجاست که فاصله و خلاءهای عاطفی و فضاهای نامناسب موجود در فضای مجازی می تواند فضای خیانت به همسران را در بر داشته باشد.

حسن پور معاون فرماندار لنده در نشست شورای فرهنگ عمومی گفت؛ در بحث آسیب های اجتماعی، خانواده یکی از اساسی ترین کانون های اجتماعی است که در شکل گیری شخصیت افراد تاثیر فراوان دارد.

ایشان اگر چه استفاده غیره متعارف از فضای مجازی را رد کرد و آن را یک آسیب در خانواده و جامعه دانست، ولی این حجم استفاده از فضای مجازی را در وضعیت فعلی جامعه با توحه به نوظهور بودن این فضا، دوره گذار توصیف و خاطرنشان کرد؛ این تب وتاب و حجم استفاده، طولی نمی کشد که به شدت کم میشود، و روزی میرسد که همین گوشی های موبایل به شکلی که امروزه سر در آنها فروبرده ایم نخواهد بود .

معاون فرماندار لنده در این بخش از سخنان خود با اشاره به
اینکه فضای مجازی و استفاده نامتعارف از آن یک آسیب است ولی در جامعه ما عوامل دیگر نقش بیشتری در طلاق دارند طلاق نباید به یک امر عادی در جامعه تبدیل شود بیان داشت؛ چه شده است که بزرگان و ریش سفیدانی که در زندگی های دیروز ما پا درمیانی میکردند و با نصایح خود جلوگیری می کردند از بهم پاشیدن بسیاری از خانواده ها، امروز به کمک زوج های جوان نمی آیند، زوج های که بسیاری از جدایهای آنان حاد نیستند و قابل ترمیم.

گفتنی است با توجه به اهمیت دستور کار جلسه مقرر گردید بعداز برگزاری نشست های با همین عنوان، مصوبات در هفته های آتی به تایید اعضا برسند و در دستور کار شورا قرار گیرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار