اما حالا و پس از انتشار این گزارش مشخص شده تغییری در جمعیت فعال استان رخ داده که مدیران نه تنها آن را لمس نکرده بلکه در اقدامی غیر کارشناسی و بدون تحقیق حقی از استان ضایع کرده اند.
کد خبر: ۶۵۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 04 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد/ اجتماعی، سالهای 93 تا 95 استان کهگیلویه وبویراحمد در زمره بیکارترین استانهای کشور بود . آماری که مسئولان از شنیدنش شوکه بودند و به دنبال  دلایل جهش این  نرخ بیکاری بودند.
در نهایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استاندار وقت اعلام کردند دلایل این جهش ناگهانی در نرخ بیکاری و در نهایت رتبه سی و یکمی استان در اشتغال از دو حالت خارج نیست. یا در یکی از سالهای دهه هفتاد موالید آنقدر زیاد بوده که به ناگاه در سالی مثل 94  خود را نشان داده و ورود این افراد به بازار کار محاسبات را به هم زده است اما از آنجایی که  آمارهای ثبت احوال  چنین جهشی را نشان نمی داد پس معتقد بودند حتما جایی اشتباهی رخ داده است.
آنچه در آمارها تغییر کرده بود جمعیت فعال(شاغل و بیکار) بود که افزایش چشم گیری را نشان می داد و استاندار وقت و معاون برنامه وبودجه اش معتقد بودند یکی از خطاهای متداول در  آمارگیری ها اینجا رخ داده است .خطاهایی مثل اینکه جامعه آماری انتخاب شده به صورت تصادفی همگی جمعیت فعال بوده اند .پس تصمیم گرفتند اطلاعات  آخرین سرشماری عمومی  نفوس و مسکن را در ضریب ثابتی ضرب کنند و جمعیت فعال را دوباره محاسبه کنند. که این بازتعریف اطلاعات تغییراتی در آمارها ایجاد می کرد و نرخ بیکاری که از آمار بیکاران به جمعیت فعال ضربدر صد  حاصل می شد به حدس و گمانهای مسئولان نزدیکتر می شد.
این شیوه محاسبه باعث شد به ناگاه رتبه استان در میان بیکاران بهتر شود و از قعر جدول 10 پله ارتقا یابد.این آمار نشان می داد اقدامات استان چنان در زمینه اشتغال موفق بوده که از جمعیت بیکاران استان کم شده است.
ترقی ده پله ای اما  در جامعه ملموس نبود و از سوی دیگر در سطح کشور هم باعث تضییع حقوق استان شد.حالا اما  دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «بررسی تحولات مهم بازار کار ایران در دوره پاییز سال ۱۳۹۳ تا زمستان سال۱۳۹۶» ارایه کرده که نشان می دهد افزایش جمعیت فعال اشتباه آمارگیری نبوده است.
بررسی های انجام شده نشان می‌دهد افزایش جمعیت فعال و نرخ مشارکت طی 3 و نیم سال منتهی به زمستان سال ۱۳۹۶ ، تحولی است که زنان، جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی و متولدان دهه هفتاد نقش پررنگی در ایجاد آن داشته اند.نکته جالب در این گزارش مطرح شدن نام کهگیلویه وبویراحمد به عنوان یکی از هفت استانی است که این تحول در آن به مراتب بیشتر از سایر استانهای کشور بوده است.
این گزارش ابعاد دیگری هم دارد مثل اینکه افزایش اشتغال طی ۱۴ فصل منتهی به زمستان ۱۳۹۶ عمدتاً در بخش خدمات و بنگاه های بسیار کوچک (دارای کمتر از ۴ کارکن) و با وضعیت شغلی «نفر کارکن» بوده است که سهم کمتری از این اشتغال ایجاد شده (نسبت به گذشته) دارای پوشش بیمه مستقل به واسطه شغل خود بوده اند و سهم بیشتری (نسبت به گذشته) دارای اشتغال ناقص هستند و تمایل دارند شغل تمام وقتی داشته باشند.
بنابراین اشتغالی که طی دوره مورد بررسی محقق شده اشتغالی است که تفاوتهای قابل ملاحظه ای با ترکیب اشتغال کشور طی دهه قبل از دوره جدید دارد. زیرا از یک سو شاهد حضور پررنگ تر زنان و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در بازار کار هستیم و ازسوی دیگر اشتغال ایجاد شده اشتغالی است که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه ای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بر خدماتی مانند خرده فروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حمل ونقل، واسطه گری، خدمات مواد غذایی و ... ایجاد شده است. گویا جوانان کشور به واسطه نیاز برای تأمین معیشت و در دوره ای که تقاضای نیروی کار توسط شرکتها و بنگاههای اقتصادیِ متوسط و بزرگ بسیار محدود بوده است، خود اقدام به ایجاد مشاغل و ارائه خدماتی برای گذران زندگی خود کرده اند. لذا این مشاغل که با طبقه بندی می شود، دارای قرارداد به معنای متعارف بین بنگاههای » کارکن مستقل « وضعیت شغلی اقتصادی و کارکنان خود نیستند و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. از طرفی ممکن است چنین مشاغلی از قابلیت مناسبی برای اشتغال تمام وقت افراد برخوردار نباشد، ازاین روی شاهد افزایش سهم اشتغال ناقص در این دوره هستیم.
حال پس از انتشار این گزارش لازم است جمعیت شاغل ، بیکار ،فعال و نرخ مشارکت و نرخ بیکاری دوباره محاسبه شود ضمن اینکه در محاسبات باید سهم اشتغال ناقص نیز دیده شود.و یک بار دیگر جایگاه استان دراشتغال در کشور بازنگری شود. در سال 95 آنقدر جایگاه سی و یکمی برای مدیران آزار دهنده بود که فارغ از هر نوع واقع نگری حاضر شدند آمارگیری های خود را زیر سوال برده و مخدوش اعلام کنند بلکه رتبه سی و یکمی استان اندکی جابجا شود.اما حالا و پس از انتشار این گزارش مشخص شده تغییری در جمعیت فعال استان رخ داده که مدیران نه تنها آن را لمس نکرده بلکه در اقدامی غیر کارشناسی و بدون تحقیق حقی از استان ضایع کرده اند.
فاطمه رشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار