مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) شامل اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ می رسد.
کد خبر: ۶۵۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 08 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد/ فرهنگی ، مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) شامل اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ می رسد.
نوذر استوار مولف و گردآورنده کتاب آیاتای در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با این اثر گفت: آیاتای به معنی ( نظیر ماه) است واشعارموضوعی منتخب 58 شاعر ترک قشقایی با 16 موضوع شامل دعا و نیایش، مدح حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع)، واقعه عاشورا، انتظار، بهار، جوانی و پیری، پدر و مادر، کوچ و ایل، باران، زبان مادری، عاشقانه ها، معلم، ماه رمضان، ایران و انقلاب اسلامی را در بر می گیرد.
وی بیان کرد: این مجموعه شامل 171 شعر در 339 صفحه به صورت موضوعی و با ترتیب الفبایی نگاشته شده، که با راهنمایی آغازین کتاب برای تمامی مخاطبان قابل فهم و درک است.
چاپ اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ «آیاتای» سروده هایی از عشق و جوانی تا ابیاتی از واقعه عاشورا

استوار ابراز داشت: با توجه به سکونت ترک های قشقایی در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور و همچنین توجه به عدالت فرهنگی و جغرافیایی مجموعه شعر آیاتای گردآوری واز سوی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد تا مهرماه امسال به چاپ می رسد.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای اظهار کرد: نبود یک مرجع مکتوب برای هنرمندان شامل خوانندگان و موسیقیدانان ، مداحان و نوحه خوانان به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی در استان با گویش ترکی قشقایی باعث شد تا کتاب شعر آیاتای تالیف و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
وی افزود: خلاء اشعار مناسب و فاخر ترکی قشقایی در مناسبت های ملی و مذهبی احساس می شد واین کمبود در حوزه اشعار لری نیز وجود دارد زیرا تمام اشعار موجود به زبان فارسی است و برای پخش از صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و شبکه های ملی نیز مشکلاتی وجود داشت.
استوار گفت: تاکنون حمایتی از اشعارشاعران قشقایی نشده بود و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به کمبود اشعار محلی و ترکی قشقایی پی برد و با توجه به اشرافی که بر این موضوع داشت و در راستای سیاست های سازمانی خود برای چاپ مجموعه شعر آیاتای حمایت ویژه ای از ما داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.
چاپ اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ «آیاتای» سروده هایی از عشق و جوانی تا ابیاتی از واقعه عاشورا

وی به کمیت و کیفیت اشعار شاعران در مجموعه شعر آیاتای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خودم از مسئولان ارزیابی و نظارت صدا و سیما بوده و هستم تلاش کرده ام تا حدامکان از اشعار کم مایه و سخیف در این کتاب خودداری کنم و به لحاظ محتوایی و زیبایی شناختی هنری نیز با توجه به ذوق و قریحه ای که در حوزه شعر دارم بهترین اشعار شاعران ترک قشقایی را انتخاب کرده و در مجموعه آیاتای به چاپ برسانم.
این نویسنده، شاعر و برنامه ساز تلویزیون افرود: قطعا مجموعه شعر آیاتای( نظیر ماه) نمی تواند بهترین و ناب ترین اشعار ترکی قشقایی باشد و به طور طبیعی یک سلیقه و گزینش اشعار وجود دارد، ضمن اینکه بسیاری از این شاعران اشعار بسیار زیبا و با محتوا داشته اند و لزوم اختصار نویسی باعث شد از هر کدام یک یا دو اثر انتخاب شود.
استوار ابراز داشت: مجموعه آیاتای اشعار شاعران معاصر و قدیمی قشقایی از زمان آقای معزون تا شاعران جدید را شامل می شود.
وی با تاثیرات کتاب شعر آیاتای در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: فکر می کنم فقدان این کتاب احساس می شد زیرا بیشتر اشعار برگزیده ای که تاکنون چاپ شده در حوزه تغزل بوده و در بخش مذهبی کار فاخری تولید نشده است هر چند دو سه اثر از شاعران گچسارانی چاپ شده بود اما مخاطبان را اقناع نمی کرد و اشعار مجموعه شعر آیاتای را بیشتر خواننده ها و مداحان می توانند استفاده کنند.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای بیان کرد: تا زمانی که یک نفر به یک زبان حرف بزند و شعر بسراید و بنویسد آن زبان از بین نخواهد رفت و ترکی قشقایی در شرایط کنونی جزو زبان های در معرض انقراض تلقی می شود اما حرکتی که توسط نویسندگان و شاعران در یکی دو دهه اخیر شکل گرفته، باعث شده است تا این روند به تاخیر بیفتد.
این کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی افزود: تاکنون و پیش از گرداوری مجموعه شعر آیاتای، کتاب بالدان شیرین ( شیرین تر از عسل) که شامل مجموعه ضرب المثل ها، داستان ها و حاضر جوابی های ترکی قشقایی است و همچنین کتاب" دستور زبان مختصر ترکی قشقایی"، کتاب برگزیده اصطلاحات و ضرب المثل های ترکی قشقایی با برگردان فارسی را با هزینه شخصی تالیف و به چاپ رسانده ام که در بازار موجود هستند. 
گفتنی است از سال 96 تاکنون چهار مجموعه شعر بومی و چهار مجموعه شعر فارسی از سوی واحد افرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است و یک رمان ، دومجموعه داستان کوتاه و سه مجموعه شعر فارسی نیز تولید شده اند که در نیمه دوم سال 97 منتشر خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار