کد خبر: ۶۵۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 22 September 2018

هرچند طرح «همیار مشاور» به منظور ارتقای سلامت روان، کنترل و پیشگیری از رفتارهای پر خطردانش‌آموزان با تکیه بر سند تحول بنیادین در مدارس اجرا شده، معاون سازمان نظام روان‌شناسی کشور از نیاز جدی ۱۰ درصد جمعیت دانش آموزان به خدمات روانشناختی خبر داد و گفت: درحالی که ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است، تعداد مشاوران مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، درب‌های مدارس از اول مهرماه به روی حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز باز می‌شود دانش‌آموزانی که با ورود به دوره نوجوانی با تغییرات جسمی، شخصیتی، جنسی و عاطفی روبه رو می‌شوند؛ بنابر اعلام روانشناسان اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و بیش‌فعالی شایع‌ترین نوع اختلالاتی است که در بین دانش آموزان به چشم می‌خورد، همین امر باعث شده تا بسیاری از روانشناسان حضور حداقل یک مشاور- روانشناس را در هر مدرسه‌ای نیازی ضروری برای تمامی دانش‌آموزان بدانند.

۱۰ درصد از دانش‌آموزان نیاز جدی به خدمات روان‌شناختی دارند

در همین راستا محمد حاتمی، عضو شورای مرکزی و معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طبق استانداردهای جهانی ۱۰ درصد از دانش‌آموزان کشور یعنی ۱.۵ میلیون نفر به طور جدی نیاز به خدمات روان‌شناختی دارند و نیاز است تا نظام آموزش و پرورش برای این مسئله برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشد.

وی علت این نیاز را در این مسئله دانست که کودکان و نوجوانان از نظر شناختی، رفتاری و هیجانی در سن تحول قرار دارند.

حاتمی توضیح داد: باتوجه به اینکه در سن تحول ممکن است دانش‌آموزان با مسائلی اعم از مشکلات خانوادگی، شرایط نامساعد تحصیلی و ... روبه رو باشند اگر به موقع این مشکلات ارزیابی و بررسی نشود می‌تواند تبدیل به بیماری روانی مزمن شود که فرد را در آینده برای درمان با مشکلات جدی روبه رو کند.

بیش فعالی و اختلال نافرمانی، شایع‌ترین نوع اختلالات دانش‌آموزان

او از نبود برنامه جدی به منظور رفع مشکلات روانی دانش‌آموزان ابراز نگرانی کرد و افزود: به طور قطع یکسری رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی در کمین کودکان و نوجوانان است و طبیعی است که می‌تواند درصدی از این جمعیت ۱۵ میلیون نفری را تحت تاثیر قرار دهد. اختلالات بیش فعالی، سلوک و یا اختلال نافرمانی مقابله‌ای که از سن ۱۸ سالگی به بعد می‌تواند موجب شخصیت ضد اجتماعی (یکی از خطرناک‌ترین نوع اختلالات) باشد که از شایع‌ترین نوع اختلالات است.

معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی کشور با اشاره به اختلال بیش فعالی که کودک فعالیت بیش از حد دارد و تمرکز و توجه لازم را ندارند، درباره زمان تشخیص و درمان این مشکل توضیح داد و گفت: بیش فعالی اختلال رایجی است که در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود؛ ممکن است این مشکل در چهار سالگی وجود داشته باشد و با گذشت زمان مزمن‌تر شود و فرد را در دوران نوجوانی از نظر رفتاری و تحصیلی تحت تاثیر قرار دهد که در این زمان سازگاری فرد با محیط با مشکل مواجه خواهد شد.

کمبود مشاور در مدارس نسبت به تعداد مدارس کشور
مشاهده رفتارهای پرخطر بین دانش‌آموزان

حاتمی در ادامه بابیان اینکه به طور مشخص رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود، غربالگری و نظارت روانشناسی ‌بر دانش آموزان را یکی از نیازهای جدی مدارس دانست و گفت: ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد این در حالی است که تعداد مشاورین مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر می‌رسد.

آماده‌سازی طرحی به منظور حضور حداقل یک مشاور در هر مدرسه
کنترل رفتارهای پرخطر و بیش فعالی از طریق این طرح

او با بیان اینکه هر مدرسه‌ای حداقل به یک مشاور-روانشناس نیاز دارد از آماده‌سازی طرحی جهت حضور حداقل یک روانشناس در هر مدرسه خبر داد و بیان کرد: اگر آموزش و پرورش بخواهد فردی را به عنوان مشاور یا روانشناس استخدام کند با مشکلاتی مواجه است؛ در این طرح که قرار است به آموزش و پرورش ارائه شود هر مدرسه‌ای باید حداقل یک مشاور داشته باشد؛ مشاورانی که می‌توانند به صورت پاره وقت باتوجه به محل سکونتشان در مدرسه فعالیت کنند.

به گفته وی بیش از ۲۵ هزار روانشناس زیر نظر سازمان نظام روانشناسی در حال فعالیت هستند که می‌توانند با کنترل استرس، اضطراب و دیگر مشکلات دانش‌آموزان به آن‌ها کمک کنند و رفتارهای پرخطر و بیش فعالی را از طریق این طرح تحت نظر بگیرند و برای پیشگیری و درمان آن‌ها اقدام کنند.

آموزش و پرورش، آزمون‌های سلامت روان را باید تحت نظر سازمان روانشناسی برگزار کند

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش، شرکت در آزمون‌های سلامت روان در دوره اول متوسطه برای همه دانش‌آموزان اجباری است و از این طریق دانش‌آموزانی که نیاز به کار مشاوره‌ای دارند شناسایی می‌شوند.

معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آزمون‌های سلامت روان را تحت نظر این سازمان اجرا کند، گفت: اگر این آزمونها دقیق اعمال شود و معیارهای مورد نظر در آن رعایت شود، می‌تواند مفید باشد.

او که معتقد است آزمون‌های سلامت روان باید برای تمامی سنین اجرا شود تاکید کرد: با توجه به اینکه دوران کودکی و نوجوانی سن تحول انسان‌هاست، این آزمون‌ها در هر مقطعی یکسری از اختلالات را بیشتر بروز می‌دهد به همین دلیل آزمون‌ها در هر سنی باید با توجه به شرایط سنی خاص خود انجام شود چراکه در دوران پیش دبستانی رفتارهای حرکتی و بیش فعالی بسیار مشاهده می‌شود؛ لذا توصیه می‌شود آموزش و پرورش آزمون‌های سلامت سازمان نظام روانشناسی را به عنوان ناظر خود در این آزمون‌ها انتخاب کند چرا که هر کار تشخیصی که در این حیطه انجام می‌شود اگر نظارتی بر آن نباشد، شاید نتیجه‌ معتبری هم نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار