کد خبر: ۶۵۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 24 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، طرح همسان‌سازی پوشش مدارس چند سالی است که با هدف پوشاندن فاصله طبقاتی دانش‌آموزان آغاز شده اما با اعمال نظر شخصی مدیران مدارس متأسفانه از هدف اصلی منحرف شده است.

متحدالشکل شدن لباس فرم دانش‌آموزان اگر درست اجرایی شود ضمن حذف فاصله طبقاتی، کاهش دغدغه‌های خانواده‌ها برای تهیه لباس مدرسه، صرفه‌جویی اقتصادی،کاهش روحیه تفاخر و تکبر و حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت به نظم مدارس جلوه خاصی می‌بخشد و مقدمه‌ای جهت ورود به جامعه‌ای منظم است.

از دیگر مزایای همسان‌سازی لباس مدارس ایجاد بازار رقابت در بازار تولیدکنندگان است اما سوال اینجاست آیا فرصت رقابت برای تمامی واحدهای تولید پوشاک فراهم می‌شود؟ آیا شرایط حاکم بر بازار انحصار کامل است یا رقابت کامل؟

در بازدید میدانی از چند تولید کننده لباس مدارس به وضوح مشاهده می‌شود بازار این کالا رقابتی نیست و به تشخیص و سلیقه مدیران مدارس در انحصار چند تولیدی خوش شانس است.

در حالی که سال تحصیلی جدید برای نوآموزان از روز گذشته و برای سایر مقاطع از امروز آغاز شد اما دانش‌آموزانی بودند که برای ورود به کلاس درس با ناراحتی روانه مدرسه شده بودند و شوق و ذوقی نداشتند.

تعدادی از دانش‌آموزان برای رسیدن به هماهنگی و یکپارچگی با همکلاسی‌‌هایشان سرگردان ناهماهنگی مدارس و بی‌نظمی خیاطان هستند.

یکی از اولیای دانش‌آموزان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از یک ماه پیش لباس فرزندم را سفارش دادم امروز با گذشت یک ماه مراجعه کردم می‌گویند آماده نیست.

این مادر گفت: مدیر مدرسه ما را ملزم به تهیه لباس از این واحد تولیدی کرده است و مجبوریم تا مهیا شدن آن صبر کنیم.

پدر یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان که از صف طویل تحویل لباس فرم بیرون آمده بود تصریح کرد: بعد از چندین بار مراجعه امروز گفتند لباس اماده تحویل است،لباسی که تحویل گرفتیم با سایز دانش‌آموز تناسب ندارد.

وی، افزود: وقتی به خیاط اعتراض کردم که اندازه لباس گشاد و بلند است،می‌گوید برای تعمیر به خیاطی‌های دیگر ببرید!در حالی که ما روز اولی که سفارش دادیم همه پول(70 هزار تومان) را یکجا تسویه کرده بودیم و برای تعمیر باید هزینه دیگری پرداخت کنیم.

شلوغی واحد تولیدی به خاطر بالا بودن میزان سفارشات از چندین مدرسه باعث شده لباس فرم مدارس به موقع آماده نشود و این گلایه‌ای بود که والدین دانش‌آموزان داشتند.

یکی دیگر از والدین به فارس گفت: لباس فرم از کیفیت مطلوب برخودار نبوده و طرح آن مورد پسند فرزندم نیست، اگر مجبور به تهیه لباس از این واحد تولیدی نبودیم خودم لباس شیک‌تری برای فرزندم دوخت می‌کردم.

یکی از واحدهای تولیدی که در کنار سایر سفارشات لباس مدارس را هم پذیرفته است در پاسخ به گلایه و نگرانی والدینی که برای تحویل لباس مراجعه کرده بودند به آنها می‌گفت تا آخر هفته دانش‌آموزان اجازه دارند با هر لباس غیر فرمی وارد کلاس درس شوند، این خانم خیاط به دلیل تأخیر در دوخت لباس و یا نامناسب بودن اندازه لباس توجهی نداشت.

علی پورکپور درباره اختیارات آموزش و پرورش در تهیه لباس مدارس به فارس گفت: مدیران مدارس واحدهای تولیدی را به اولیا معرفی کردند و انتخاب رنگ، نوع و تنوع لباس با مدیران مدارس بود.

مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه افزود: این نهاد جز نقش نظارتی بر نحوه تولید مسؤولیتی در قبال لباس مدارس ندارد.

پورکپور گفت: تهیه لباس مدارس از دست آموزش و پرورش خارج است و تنها به عنوان هماهنگ کننده بوده و نظارت دارد.

پورکپور در عین حال تصریح کرد: دانش‌آموزان نگران لباس نباشند و به مدارس اعلام شده که تا آخر هفته هیچ الزامی در پوشش فرم وجود ندارد.

رجبعلی حقانی هم با بیان اینکه لباس مدارس از دست ما خارج شده است اظهار داشت:سال گذشته وحدت رویه در تهیه لباس وجود داشت؛ امور صنفی، صنعت معدن و تجارت، تعزیرات،فرمانداری و...در کار ما دخیل و سهیم بودند و با کمک همدیگر این کار به نحو مطلوب پیش رفت اما امسال متاسفانه این موضوع مدیریت نشد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه گفت: قبلا این کار زیر نظر سازمان دانش‌آموزی صورت می‌گرفت امسال با توجه به تغییر رئیس این سازمان،رئیس جدید این مسؤولیت را بر عهده نگرفت و به همین خاطر روند نا هماهنگ و نامطلوب در این جریان پیش آمد.

حقانی،افزود:چیزی که بخشنامه با ما رسید این بود که مدیران مدارس رنگ لباس انتخاب و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا با اختیار و آزادی کامل از هر واحد تولیدی لباس خود را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه مدیر مدرسه حق ندارد خیاط خاصی را به دانش‌آموزان معرفی کند،بیان داشت: شاهد هستیم در مدارس یکسان‌سازی صورت نگرفته است نارضایتی‌هایی هم وجود دارد و به حق است./فارس

به گزارش فارس، مدارس تا آخر هفته نسبت به فرم بودن لباس دانش‌آموزان سخت‌گیری نمی‌کنند اما بی‌نظمی حاکم بر برخی از واحدهای تولیدی متولی لباس مدارس نشان می‌دهد تحویل لباس ممکن است به هفته بعد و بعدها هم برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار