عضو گروه آینده‌ پژوهی قرآنی کشور:
همایش «تبیین قرآنی انقلاب اسلامی در اربعین انقلاب با محوریت سوره صف» در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی در یزد برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 24 September 2018

حجت‌الاسلام «علیرضا برهانی» در همایش «تبیین قرآنی انقلاب اسلامی در اربعین انقلاب» که با حضور هنرمندان و پژوهشگران فرهنگی استان برگزار شد، اظهار کرد: ما امروز درون یکی از مقاطع تام کردن نور، یعنی انقلاب اسلامی زندگی می‌کنیم لذا شایسته است با نگاهی ساختاری به قرآن کریم، پیکره این تحول عظیم را در قرآن کریم پیدا کرده سپس به فهم دقیق آن بپردازیم و ماجراهای پیش روی آن را بشناسیم و برای مقاطع بعدی آن کاملا آماده شویم. از این رو با بررسی عناصری که در ماجرای انقلاب اسلامی واقع شد و شباهت آن به ماجراهای سوره صف متوجه آن شدیم که در سوره صف یک پیکره واحد در حال طرح است که بیان گر یک جریان الهی از ابتدای سوره تا انتهای آن برای مؤمنین است .

عضو گروه آینده‌ پژوهی قرآنی کشور، افزود: خداوند در ابتدای سوره صف از جریانی صحبت می‌کند که همه اهل زمین و آسمان در آن جریان دارند و در این برنامه الهی حضور دارند اما خداوند گروهی از این جریان را می‌خواهد عزت دهد و بالاتر ببرد و برای آنها یک سری راه‌های خاصی را به سوی آینده باز کند .

حجت الاسلام برهانی، گفت: خداوند در آیه بعد می‌فرماید بنی اسرائیل دو گروه بودند یک گروه به خاطر اذیت پیامبرشان فاسق شدند و گروهی هم به لحاظ این‌که حضرت عیسی (ع) را پسر خدا دانستند مشرک شدند، اکنون این دو گروه بزرگترین دشمنان شما هستند و می‌خواهند نور الله را خاموش کنند. زیرا آنان نه تنها در پهنه آسمان‌ها و زمین با جریان خدا همراهی نمی‌کنند بلکه اراده جدی دارند تا نور خدا را روی زمین خاموش کنند و شما با این ایمان ضعیف نمی‌توانید با آنها مقابله کنید .

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خدا در ادامه آیات سوره صف، درجات بالاتری از ایمان از جمله «الهدی» را مطرح می‌کند. الهدی بر اساس روایات، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است. خداوند می‌فرماید: من اهل بیت (ع) و دین حق را در غدیر برایتان قراردادم، دینی که فقط در همراهی با ولایت معنا پیدا می‌کند. ولی این سطح از ایمان هم کافی نیست، ای کسانی‌که به الهدی و دین الحق ایمان دارید بیایید به سطح بالاتری از ایمان، که آن نوع خاصی از ایمان به خدا و رسول است .

برهانی در ادامه بیان کرد: کسانی‌که غدیر را قبول دارند خدا و رسولش را هم قبول دارند، چرا خداوند دوباره می‌فرماید به خدا و رسول ایمان بیاورید؟ معلوم می شود یک نوع خاصی از ایمان به الله و رسول مطرح است که سابقا مطرح نبوده و آن نوع ایمانی است که امام خمینی (ره) مطرح می‌کنند، یعنی ایمان به نظام خداوند و عامل برپایی حکومت خدا شدن و ایمان به ماجرای ولایت فقیه که طرح این نوع ایمان قبل از امام خمینی(ره) سابقه نداشته است .

وی اضافه کرد: گویی خداوند می فرماید: ای مؤمنین این فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل در سراسر دنیا هر بلایی خواسته‌اند به سر شما آورده‌اند و شما هیچ رفتار درخوری نداشته‌اید و نتوانسته‌اید پای ایمانتان بایستید، شما باید عامل برنامه خدا باشید، و با ایمان به ولایت فقیه به میدان بیایید .

این محقق حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: این آیات یک به یک اتفاق افتاد تا رسید به آیه «تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم»، ابتدا ایمان به خدا سپس ایمان به رسول که در زمان ما همان ولایت فقیه است و مجاهدت در راه خدا که جنگ تحمیلی واقع شد. پس از آن شیعه برای مبارزه و مقابله با فاسقان یهود و ظالمان نصارا آماده می‌شود. پس از آن خدا می‌فرماید حال که به این درجه از ایمان مؤمن شده‌اید خداوند شما را بر علیه فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل یاری می‌کند و برایتان فتح‌های مختلف قرار می‌دهد که نمونه آن یاری می‌تواند پیروزی‌های حزب الله لبنان در برابر اسرائیل باشد و این نصرت را همگان دیدندو شهادت دادند .

حجت الاسلام برهانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: آمریکا و اروپا در حمایت از تروریست‌ها و داعش هفت تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کردند ولی امروز خودشان اذعان دارند که آن‌ها هزینه کردند ولی فتح برای جبهه مقاومت بود .

وی افزود: ما در این همایش به دنبال تبیین این مهم بودیم که ماجرای انقلاب اسلامی یک مقطع از برنامه تام کردن نور الله است و ابتدا باید جریان انقلاب اسلامی را قرآنی فهم کرد و بعد جایگاه آن را در برنامه الهی متوجه شد، زیرا اگر انقلاب اسلامی یک مقطع از برنامه تام شدن نور الله باشد پس حال که شروع شده است ادامه دارد و جلو می رود و به مقاطع بعدی خود می‌رسد و اگر از جنس نور باشد و مقطعی از برنامه تام شدن نور باشد دیگر هیچ دشمنی نمی‌تواند آن را خاموش کند .

این مسئول اظهار کرد: در این نشست با عنایت به کلام وحی تلاش کردیم تا بیان کنیم که ما در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه 40 سالگی انقلاب تا کجا جلو آمده‌ایم و نقطه پیش روی ما چیست؟ اگر ما در انقلاب تا آیه 13 سوره صف جلو آمده باشیم، نقطه پیش روی ما آیه آخر سوره صف است .

این کارشناس با بیان این‌که امروز فقط ایران ادعای مبارزه با صهیونیسم را دارد و اگر عده‌ای دیگر هم این ادعا را دارند به تبع ایران است، ادامه داد: خداوند در آیه 14سوره صف می‌فرماید ما تا الان به خاطر ایمانی که فقط شما داشتید یاری‌تان کردیم. آینده‌ی پیش روی شما مواجه شدن با فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل است لذا از این پس باید خودتان عامل نصرت خداوند بر علیه فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل شوید، یعنی باید انصار الله باشید .

وی تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب آن چیزی که امروز به شدت لمس می‌شود این است که دشمن دارد از درون افراد را مأیوس می‌کند و از بیرون فشار می‌آورد. ما اگر از وقوع انقلاب اسلامی و حوادث حال حاضر و مقولات پیش رو تبیین قرآنی داشته باشیم، یعنی با یک چشم‌انداز دقیق، متقن و محکم، منطبق بر قرآن برای جامعه تبیین داشته باشیم، روح امید در جامعه دمیده می‌شود و از آینده‌ای که قرآن برای انقلاب اسلامی مطرح می‌کند بسیار مسرور می‌شود و دشمن ناکام و ناامید خواهد شد .

این آینده پژوه قرآنی با اشاره به این که امیدبخش‌ترین آیات در سوره صف آمده است، گفت: اگر طبق سوره صف جلو برویم، مقطع پیش روی ما مقطع انصار الله شدن و غلبه مدام بر دشمن است. خداوند می‌فرماید از این به بعد شما باید مدام بر دشمنان غلبه کنید، آن‌ها اراده کرده‌اند که نور مرا با دهانشان خاموش کنند، شما بدانید که من آن‌ها را تحقیر خواهم کرد، همه کارهای دشمنان به اندازه فوت کردن به یک خورشید است .

حجت الاسلام برهانی با اشاره به تحریم 40 ساله ایران توسط دشمن تصریح کرد: خدا می‌فرماید من برای شما برنامه دارم. آینده شما «فاصبحوا ظاهرین» است یعنی غلبه آشکار بر بنی اسرائیل. و این هیجانات، فشارها، التهابات و اتفاقاتی که امروز در حال رخ دادن است این همان فوت کردن دشمن به خورشید است که به زودی قبل از این که آن‌ها بتوانند کار خود را به ثمر برسانند ان‌شاء‌الله خدا آن‌ها را ناکام می‌گذارد .

وی افزود: مسیری که الان وجود دارد انتهای تلاش دشمن است و ما به یاری خدا در آینده‌ امید بخش بسیار نزدیک شاهد «فاصبحوا ظاهرین» یعنی غلبه مطلق حزب الله و جبهه حق و جبهه نور بر ظلمت و جبهه کفر خواهیم بود .

این محقق حوزه انقلاب اسلامی با بیان این که به لطف خدا اولین بار است که در این همایش به صورت منسجم، وسیع، کامل، جامع و کاربردی در هفت کمیسیون به بررسی انقلاب اسلامی در قرآن پرداخته شد، گفت: در این همایش تبیین شد که این انقلاب با ماجرای نور خدا ایجاد شد، با نور جلو رفت، با نور حفظ می‌شود و با نور پیروز خواهد شد .

وی بیان داشت: در آینده نزدیک ادامه این روند در قالب محصولات رسانه‌ای برگزار خواهد شد چون باید سریع‌تر از حالت محتوا به فرم برسیم. ما در آستانه 40 سالگی انقلاب قرار داریم و دشمن سعی دارد 40 سالگی انقلاب محقق نشود .

وی ادامه داد: ما در این راستا به عنوان یک سرباز کوچک ولی زمان باید به وظیفه خود عمل کنیم و نشان دهیم سفره انقلاب بسیار پربرکت است و نعمت‌های بسیاری در آن وجود دارد و باید بکوشیم با محصولات‌مان این سفره را پر کنیم. هم به خودی‌ها امید دهیم و هم دشمن را ناامید کنیم که نه تنها انقلاب 40 سالگی‌اش را می‌بیند و جلو می‌رود بلکه خدا خواسته مقدمه ظهور از این انقلاب رقم بخورد. ما باید نشان دهیم که نقشه این بنا در قرآن است، باید این نقشه را به فرم تبدیل نموده و نمایان سازیم .

حجت‌الاسلام برهانی در پایان به نقش مؤثر هنرمندان و نخبگان در این عرصه اشاره و خاطر نشان کرد: هنرمندان مسلمان و انقلابی باید به میدان بیایند و با بهره‌گیری از قرآن و تولید محصولات هنری این انقلاب را معرفی و امیدافزایی کنند .

وی افزود: هر چند این مباحث تخصصی و علمی است اما هنرمندان می‌توانند این محتوا و مفاهیم ارزشی متقن قرآنی را به یک فرم قابل لمس و قابل فهم تبدیل نموده تا همه اقشار با آن ارتباط برقرار کنند .

این قرآن پژوه، با بیان این که با عنایت خدا همه با امید و نشاط از این همایش خارج شدند، تصریح کرد: اگر این بحث در جامعه هم مطرح شود این امیدافزایی را خواهد داشت. کسانی که در این همایش دو روزه شرکت کردند با تبیین قرآنی انقلاب اسلامی، آینده روشنی را برای آن متصور شدند .

«جهاد کبیر»، «لزوم مرجع قرار دادن قرآن در تبیین انقلاب اسلامی ایران»، «اصول مواجهه با چالش‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه قرآن»، «مطالعه تفصیلی پیکره سوره صف و ارتباط آن با انقلاب اسلامی»، «آشنایی با تحرکات جبهه باطل برای اطفاء نور الله در ایران» و «نور؛ زیرساخت ماجراهای عظیم الهی با رویکرد ماجرای اربعین» از جمله عناوین معارف قرآنی این همایش بود .

گفتنی است؛ همایش «تبیین قرآنی انقلاب اسلامی در اربعین انقلاب» با هدف معرفی و تبیین انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم با محوریت سوره صف، با حضور علما، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان فرهنگی و نظامی و اقشار مختلف در یزد برگزار شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار