تابناک گزارش می دهد
چند روز اخیر آتش سوزی کوه های اطراف شهر چرام در حالی طبیعت بکر ، جنگل ها و مراتع این شهر را طعمه خود کرده بود که به باور بسیاری از مردم سهل انگاری و نبود مدیریت کارآمد مشهود بوده است اما متاسفانه بیان واقعیات در خصوص ضعف مدیران ، کارآیی خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۶۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 07 October 2018
تراژدی چند سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد برای محیط زیست آتش سوزی های فصول خشک سال است که زبانه های آتش گاه و بی گاه از منطقه ای بکر و زیبای استان سر بر می آورد و هر بار هم از طرف مسئولان فرضیه عمدی بودن این آتش سوزی ها پررنگ تر می شود تا جایی که بارها از طرف مسئولین دولتی ، قضایی و ائمه جمعه این موضوع به صراحت اعلام شده است .
چند روز اخیر آتش سوزی کوه های اطراف شهر چرام در حالی طبیعت بکر ، جنگل ها و مراتع این شهر را طعمه خود کرده بود که به باور بسیاری از مردم سهل انگاری و نبود مدیریت کارآمد پس از وقوع آتش سوزی مشهود بوده است اما متاسفانه بیان واقعیات در خصوص ضعف مدیران ، کارآیی خود را از دست داده است و هیچ مسئولی خود را پاسخگو به افکار عمومی نمی داند و تنها مرجع پاسخگویی خود را مسئولین بالادست می داند که مسئول بالا دست هم به نحوی موضوع را حل و فصل می کند و افکار عمومی هم مجبور است فقط بشنود و حسرت بخورد!
عدم همکاری موثر دستگاه های دولتی
در روزهای ابتدایی آتش سوزی مراتع چرام ، مدیر کل منابع طبیعی استان در گفتگویی که با رادیو دنا داشت به صراحت از عدم همکاری نهادها و دستگاه های دولتی که موظف به کمک در شرایط بحرانی هستند سخن گفت.
بهشتی در آن گفتگو بیان کرد که ما از همان لحظات اول به مدیریت بحران خبر دادیم و بسیج ادارات و دستگاه های دیگر مطمئنا از طریق مدیریت بحران صورت می گیرد اما آنگونه که بهشتی می گفت ، در لحظات مهم و حساس چندان نیرویی از طرف دستگاه های دولتی به محل نرفته بودند.
 
آتش سوزی چرام و لزوم توجه به یک راه حل کم هزینه / آیا فرماندار در بسیج امکانات موفق بود؟ / مدیر قبلی بحران رفت مدیریت بحران تغییری نکرد!
 
این روزها شبکه های مجازی اجازه توجیه های عجیب مدیران را نمی دهد . در همین موضوع آتش سوزی مراتع اطراف چرام ، کاربران شبکه های اجتماعی اعلام می کردند برخی از تعداد معدودی از نیروهای دستگاه های دولتی که به محل رفته بودند عملا در جایی دور از محل آتش سوزی مانده بودند و حوصله رفتن به محل آتش سوزی در ارتفاعات را نداشتند! البته برخی نیروها از برخی دستگاه ها هم با تمام توان در کنار نیروهای مردمی تلاش های زیادی انجام می دادند که نباید نادیده گرفته شوند.
شاید بیشترین تلاش ها را باید از فرماندار و بخشداران وی مطالبه کرد. اما به نظر می رسد در این زمینه آنگونه که لازم است ، فرماندار چرام موفق نبوده است چرا که در شرایط آتش سوزی آن هم در مراتع و جنگل ها ، سرعت عمل در کار نکته اساسی و تعیین کننده است که گسترش آتش نشان می دهد فرماندار چرام چنین توانایی را نداشته است.
مدیر قبلی بحران رفت مدیریت بحران تغییری نکرد!
در چند سال گذشته هم همین اتفاقات در استان رخ می داد و البته مدیریت بحران هم همانند مدیر فعلی بیشترین تلاشش همین بود که گزارشات خوب و عکس های از حضورش در محل بدهد! اما در صحنه واقعی این نیروهای مردمی و بسیج بودند که خودجوش و از سر دل رحمی نسبت به طبیعت ، سختی های زیادی را به جان می خریدند و به کنترل آتش می پرداختند اما در نهایت هم این مدیر بحران بود که پس از تقدیر و تشکر از فرماندار و استاندار و دیگر مسئولین در نهایت ضمن تقدیر نصف و نیمه از کمک های مردم اما آنان را معمولا مزاحم اقدامات خود معرفی می کردند!
 
آتش سوزی چرام و لزوم توجه به یک راه حل کم هزینه / ضعف مدیریت بحران مشهود است / مدیر قبلی بحران رفت مدیریت بحران تغییری نکرد! 
 
در جلسات متعدد که گاها با حضور مسئولین قضایی صورت می گرفت ، همین گزارشات تکراری و تجیهات معمول بود که بر خروجی رسانه ها می رفت اما در عمل مدیریت بحرانی وجود نداشت!
حال هم گویا مدیریت بحران همان است که قبلا بود ! نه ایده ای ، نه تلاشی ، نه تحرکی و .. ! آنچه که الان می بینیم همان است که قبلا بود و به نظر می رسد با این حضور پررنگ رسانه ای برخی مسئولین برای گزارشات توجیه کننده ! باید همچنان منتظر این تراژدی های وحشتناک برای طبیعت استان باشیم.
در حادثه آتش سوزی چرام ، مدیریت بحران فعلی همان کاری را کرد که قبلا هم انجام می شد!
مدیریت قبلی بحران استان معتقد به مدیریت اروپایی بحران بود و در جواب رئیس دستگاه قضایی که از وی خواسته بود که شما باید مانند مردم و بسیجی ها الان در کوه ها در کنار مردم باشید تا نیروهای دولتی انگیزه حضور پیدا کنند گفته بود : در اصول مدیریت بحران در کشورهای اروپایی و پیشرفته ، مدیر بحران در اتاقی با حفاظت بالا باید بنشیند و مدیریت بحران کند ! که البته رئیس دستگاه قضا برآشفت و گفت : این مدیریتی که شما می گویید در کشوری است که از بهترین سیستم های هشدار و اطفا حریق برخوردار است نه برای استانی که مردم با دست و خاک و شاخ و برگ درختان آتش خاموش می کنند!
حال به نظر می رسد مدیریت بحران هم چنین تفکراتی دارد که همچنان همان ناهماهنگی و عدم همکاری موثر دستگاه ها را در استان شاهد هستیم.
 
آتش سوزی چرام و لزوم توجه به یک راه حل کم هزینه
با اشاره به موارد مطروحه در بالا می توان گفت ، دل بستن به مدیریت بحران و دستگاه های دولتی با چنین شرایط کاملا بی ثمر است اما یک تجربه بسیار خوب منابع طبیعی استان در یکی از دورافتاده ترین مناطق استان توانست هم کمک بزرگی به مردم باشد و هم کمک بسیار بزرگتری به مسئولین برای حفاظت از منابع طبیعی بنماید.
ماجرا از این قرار بود که مهمترین دلیل آتش سوزی در آن مناطق سهل انگاری های مردم و چوپانان تشخیص داده شده بود و از طرف دیگر ، استفاده بی رویه مردمی از درختان برای روشن نمودن آتش ، پوشش گیاهی را با خطر نابودی مواجه کرده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست با هزینه کم تعداد زیادی آبگرم کن خورشیدی خریداری و بین اهالی توزیع نمود اما ضمن این اقدام تفاهم نامه ای هم با مردم روستا امضا کرد که بسیار جالب و موفقیت آمیز بود.
بر اساس برخی مفاد این تفاهم نامه ، مردم روستا ها موظف به مواظبت از طبیعت منطقه بودند و ضمن گزارش سریع موضوعات مربوط به تخریب طبیعت منطقه از جمله آتش سوزی ، خود مردم هم باید در سریعترین زمان ممکن اقدام به اطفاء حریق نمایند.
این اقدام جالب و کم هزینه در مقابل هزینه ها سر سام آور دولت برای نگهداری از محیط زیست ، تجربه ای بود که مسئولان کشوری سازمان حفاظت از محیط زیست را بسیار خوشحال کرده بود و می گفتند که در صورت تامین اعتبار لازم سعی می نمایند این طرح را با چنین تفاهم نامه هایی با دیگر مناطق کشور اجرایی کنند.
بنابر پیگیری های تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از زمان اجرایی شدن این اقدام و نصب آبگرمکن های خورشیدی و همچنین متناسب با مفاد تفاهم نامه توسط مردم محلی تاکنون مواردی از آتش سوزی در چنین مکان هایی منتشر نشده است و به نظر می  رسد مدیریت بحران حوزه استانداری و شخص استاندار می توانند با پیگیری موضوع و گام برداشتن در مسیر چنین تفاهم نامه ای ، با هزینه های کم از خسارات هنگفت جلوگیری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار