تابناک گزارش می دهد؛
ظهر امروز شنبه 14 مهرماه سال جاری نشست خبری رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی با محوریت تشریح عملکرد شش ماهه نخست سال 97 با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲ 06 October 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اهمیت جایگاه رشته دامپزشکی در سطح اجتماع اظهار داشت: دام و طیور نقش بسیار مهمی در اشتغال و سرمایه و مواد غذایی اجتماع دارند.

وی افزود: رشته دامپزشکی در سطح دنیا، پایه و اساس بهداشت عمومی را تشکیل می دهد.

علی اکبر حسینی ابراز داشت: در سطح شهرستان کهگیلویه حدود 600 هزار رآس دام سبک و 8 هزار دام سنگین موجود است و حفاظت از این سرمایه عظیم در شرایط بسیار سخت موجود نقش بسیار مهمی است و خوشحالیم که نقش پررنگی را در اشتغال ایفا می کنیم.

وی ادامه داد: نقش دیگر دامپزشکی در سطح فرآورده های دامی و مواد خامی است که با نظارت دقیق و مستمر و پایش محصولات تلاش می کند محصول بسیار سالمی را به سفره مردم بفرستد.

حسینی در خصوص وظایف بسیار مهم دامپزشکی در سطح اجتماع عنوان کرد: اداره دامپزشکی در سطح جامعه سه وظیفه بسیار مهم بر عهده دارد که این وظایف شامل؛ تآمین بهداشت و سلامت دام و کنترل دام و طیور، تآمین بهداشت و تضمین سلامت فرآورده های خام دامی( گوشت قرمز، گوشت مرغ و...) و کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام( تب مالت و تب کریمه کنگو) است.

وی افزود: در بحث واکسیناسیون و تآمین بهداشت و سلامت دام در شش ماهه نخست سال جاری حدود 265 هزارو 550 رآس دام سبک بر علیه بیماری آبله، 55 هزارو 343 رآس دام سبک بر علیه تب برفکی، تعداد 47 هزارو 525 رآس بز و بزغاله بر علیه تب مالت، تعداد 794 رآس گاو بر علیه بیماری لامپی اسکی و نیز 88 هزارو 752 بز و گوسفند بر عیه بیماری پی پی آر در سطح شهرستان واکسینه کردیم.

این مسئول در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد: برای کنترل و پیشگیری بیماری های مشترک بین انسان و دام که مهمترین آنها سل گاوی است، به صورت خانه به خانه کار تست دام را انجام داده و سطح آلودگی را پایین آوردیم به طوری که از بین 402 رآس تنها 7 رآس بیماری سل گاوی داشتند که آنها را نیز واکسینه کردیم.

حسینی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری با همکاری شهرداری دهدشت، کشتارگاه دهدشت را به سالن پیش سرد مجهز کردیم.

وی ادامه داد: اگر لاشه ها در اتاق پیش سرد به مدت 24 ساعت نگهداری شوند در آن صورت بیماری به دام منتقل نخواهد شد و لاشه دام سالم است.

حسینی با اشاره به وجود بیماری های خطرناک در سگ ها و لزوم جمع آوری سگ های ولگرد بیان کرد: در سگ ها علاوه بر بیماری هاری، بیماری کیسی هیراتیک بسیار خطرناک است و باید سگ های ولگرد را جمع آوری کرد، در همین خصوص کارگروهی تشکیل شد اما خیلی فعال نبوده است.

وی افزود: برای کنترل و جلوگیری از بیماری هاری حدود 500 رآس سگ را واکسینه کردیم.

رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اهمیت نظارت بر فرآورده های خام دامی عنوان کرد: نظارت از کشتارگاه شروع و تا مراکز عرضه ادامه دارد.

وی ادامه داد: در روند کشتار و بعد از کشتار بازرسان نظارت دقیقی دارند و چنانچه لاشه ای موردی داشته باشد از چرخه مصرف بیرون می رود همچنین این نکته را یادآور شوم که حدود 3 ماه است که با همکاری شهرداری کار لیبل گذاری لاشه ها در کشتارگاه انجام میگیرد.

حسینی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری در کشتارگاه دهدشت از 208 رآس گوسفندی که کشتار شد حدود 768 کیلو، از 4 هزار و 910 رآس بز حدود 653 کیلو و از 154 رآس گاو حدود 105 کیلو گوشت قرمز از چرخه مصرف خارج شده است.

وی گفت: در مراکز عرضه دام و در قصابی های نباید از فریزر استفاده شود، چون طبق قانون مردم باید گوشت را بصورت گرم استفاده نمایند و مطابق دستورالعمل چنانچه در این خصوص در این مراکز تخلفی مشاهده شد باید به ادارات ذیربط گزارش داده شوند.

این مسئول بیان کرد: در شش ماهه اول سال حدود 4 هزار و 142 بازدید توسط بازرسان اداره دامپزشکی از مراکز عرضه دام صورت گرفت که در این خصوص 195 مورد غیر بهداشتی گزارش داده شد و 451 نمونه برداری انجام و میزان یکهزار و 606 کیلوگرم فرآورده غیر بهداشتی ضبط و نیز تعداد 31 فقره پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی عنوان کرد: حدود 2 ماه است که پرونده کشتارهای غیرمجاز به مراجع قضایی شهرستان ارسال شده است و تاکنون نتایج آنها اعلام نشده است.

حسینی تصریح کرد: بحث کشتار غیر مجاز در سطح شهرستان در واقع برای اداره دامپزشکی کهگیلویه تبدیل به یک معضل شده است و این افراد تاکنون چندین بار به اداره دامپزشکی حمله ور شده و خساراتی وارد نمودند و این وضعیت حدود 4 ماهی است که با همین شرایط می گذرد.

وی ادامه داد: قصابانی که کشتار غیر مجاز می کنند حدود 11 نفر هستند و بازرسان دامپزشکی 87 بار در این خصوص به آنها تذکر دادند که بر این اساس 22 مورد به تعزیرات و 9 فقره پرونده به دادگاه ارجاع دادیم.

وی افزود: دامپزشکی کهگیلویه در خصوص بازرسی از مراکز غیرمجاز کشتار دام تاکنون هیچ کوتاهی نکرده است و تعداد بازرسی های انجام شده و پرونده های ارجاع داده شده به مراجع قضایی نشان دهنده نظارت و پیگیری درست بازرسان است.

حسینی در اشاره به عدم تمکین از قانون از سوی افرادی که به صورت غیرمجاز کشتار می کنند عنوان کرد: چندین مورد مراکز غیرمجاز را پلمپ کردیم اما بعد از گذشت 72 ساعت صاحبان آنها مغازه های خود را فک پلمپ کردند، در این خصوص در چند مورد حدودآ 8 ماه پیش پرونده تشکیل دادیم و آنها را به مراجع قضایی ارجاع دادیم اما تاکنون هیچ اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سطح شهرستان تعداد 19 واحد مرغداری فعال داریم که ظرفیت آنها در مجموع 390 هزار قطعه است.

وی افزود: در شش ماه نخست سال جاری تعداد 581 هزارو 890 قطعه جوجه یک روزه و بوقلمون جوجه ریزی شد که از این میزان حدود 577 هزارو 890 قطعه جوجه یک روزه و تعداد 4 هزار قطعه بوقلمون مجوز صادر کردیم.

رئیس اداره دامپزشکی کهگیلویه ابراز کرد: در سطح شهرستان تعداد 7 واحد آبزی پروری داریم که ظرفیت آنها 150 هزار تن است.

وی افزود: در شش ماهه اول سال جاری تعداد 800 هزار بچه ماهی در استخرها پرورش داده شد و از این واحدها 21 بار بازدید صورت گرفته و جهت سلامت آبزیان 21 مورد نیز نمونه برداری انجام گرفت.

حسینی در پایان صحبت های خود گفت: تمامی مزارع مرغ و نیز مزارع آبزی پروری یک هفته قبل از فروش محصول توسط بازرسان اداره دامپزشکی نظارت می شوند و چنانچه مشاهده شود آنتی بیوتیکی مصرفی شده است مانع فروش محصول آنها می شوند.

عکس و گزارش: سید مصطفی گنجی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار