از همه مهمتر ، یکی از دوره های طلایی برای کهگیلویه و بویراحمد اکنون است که غلام رضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است ، عدل هاشمی عضو کمیسیون انرژی است و غلام محمد زارعی هم عضو کمیسیون صنعت است .
کد خبر: ۶۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴ 22 October 2018
در همه ی جوامع ، مناطق و کشورها ، توسعه مسیرهای امن حمل و نقل شاه بیت توسعه و پیشرفت محسوب می شود که متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد در کشور بی کیفیت ترین و خطرناک ترین مسیرهای مواصلاتی را دارد. البته مهمترین عامل در نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی ، مربوط به کوهستانی بودن این استان است که توسعه و تعریض جاده ها هزینه هایی به مراتب سنگین تر از دیگر مناطق کشور را می طلبد.
اما چند مسیر ارتباطی مهم دیگر خصوصا در بعد تجاری وجود دارند که می توانند کمک بزرگی در توسعه استان بنمایند . فرودگاه و راهن از جمله مهمترین مسیرهای مسافرتی و تجاری هستند که کهگیلویه و بویراحمد تقریبا از آن ها بی بهره است.
 
مسیر راه آهن ورودی به کهگیلویه و بویراحمد تغییر می کند؟
 
راهن اقلید به یاسوج یکی از پیشنهادهایی است که در دست اقدام است اما سخنان معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت : این پروژه حداقل 60 سال زمان می برد .
راه آهن برای رسیدن به یاسوج حداقل 60 سال زمان می برد
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به برخی واقعیت‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: هزینه احداث یک کیلومتر راه‌آهن 10 برابر هزینه ساخت یک کیلومتر راه است و شیب 1 تا 1.5 درصد می‌خواهد اما وضعیت توپوگرافی استان به گونه‌ای است که برای ساخت راه‌آهن به تونل‌های عظیم نیاز دارد.
وی با حسابی سرانگشتی مقدار اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن یاسوج اقلید را 1200 میلیارد تومان ذکر می‌کند که اگر حاکمیت و دولت می‌خواهد که این راه‌آهن تکمیل شود باید در یک بازه زمانی 5 ساله 1200 میلیارد تومان برای آن کنار بگذارد.
جالب‌ترین قسمت پاسخ‌های فیلی آن جا بود که اعتقاد داشت اگر با همین بودجه‌های کنونی برای ساخت راه‌آهن پیش برویم و سالی 20 میلیارد تومان برای آن کنار بگذاریم 60 سال دیگر راه‌آهن یاسوج- اقلید تکمیل می‌شود.
 
مسیر راه آهن ورودی به کهگیلویه و بویراحمد تغییر می کند؟
 
پیشنهاد ویژه برای شنیده شدن سوت قطار در کهگیلویه و بویراحمد
با این توضیحات معاون عمرانی استاندار ، عملا قید راه آهن راباید زد. اما در دوره استانداری خادمی پیشنهادی از طریق تحریریه تابناک کهگیلویه و بویراحمد ( پس از مشورت با برخی کارشناسان) به معاون عمرانی وقت داده شد که وی هم این کار را عملی و قابل بررسی دانست ولی دوره مدیریت تیم خادمی در استانداری به پایان رسید و عملا پیشنهاد مسکوت ماند.
بر اساس طرح پیشنهادی ، راه آهن ورودی استان از طریق استان خوزستان با کمترین هزینه و تقسیم آن بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد ، راه آهن وارد کهگیلویه می شود.
موفقیت این پیشنهاد بنابه این دلایل ارائه شده است:
1 - با توجه به هموار بودن مسیرهای استان خوزستان و کم هزینه بودن اجرای پروژه راه آهن مسافت زیادی از راه آهن برای رسیدن به کهگیلویه و بویراحمدشامل هزینه های سرسام آوری که عزیز فیلی هم به آن ها اشاره کرد نمی شود.
2 - با توجه به اینکه شهر بهبهان در 60 کیلومتری دهدشت یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است و این شهر راه آهن ندارد ، می توان با هماهنگی با نمایندگان خوزستان ابتدا چروژه راه آهن به این شهر را کلید زد که مطمئنا با استقبال حتمی نمایندگان خوزستان همراه خواهد بود. بنابراین بخش اعظم این پروژه برای ورود به کهگیلویه و بویراحمد با چانه زنی ها و خصوصا استفاده از بودجه سرشار نفت اجرا خواهد شد.
3 - ورود راه آهن به کهگیلویه باعث توزیع عادلانه فرصت ها و زیرساخت ها خواهد شد و مطمئنا باعث معکوس شدن روند مهاجرت خواهد شد و شهر گردشگری یاسوج هم از این وضعیت بغرنج نجات پیدا خواهد کرد.
4 - با توجه به احداث و بهره برداری قریب الوقوع جاده دهدشت پاتاوه و در صورت رسیدن ایستگاه راه آهن به دهدشت و نزدیکی این ایستگاه به بنادر جنوبی ، مطمئنا تحول بزرگی در شبکه ترانزیتی کشور هم برای ورود گردشگر به یاسوج و هم تجارت کالا از طریق استان صورت خواهد گرفت.
5 - یکی از دلایل به هم ریختگی استان مهاجرت های بی رویه به مرکز استان خصوصا در خصوص اشتغال است که با ورود راه آهن به کهگیلویه که بالاترین نرخ بیکاری را دارد ، عملا ایجاد شغل خواهد شد و یکی معضلات مهم استان برطرف خواهد شد.
6 - با توجه به متنفع بودن همه حوزه های استان از این پروژه یک همکاری و هماهنگی مهم فارغ از مسائل قومیتی بین نمایندگان بوجود می آید و این پروژه می تواند به عنوان یک تصمیم گیری معقول و منطقی برای همیشه در کارنامه نمایندگان فعلی و تیم مدیریتی استانداری لحاظ شود.
 
مسیر راه آهن ورودی به کهگیلویه و بویراحمد تغییر می کند؟
 
7 - از همه مهمتر ، یکی از دوره های طلایی برای کهگیلویه و بویراحمد اکنون است که غلام رضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است ، عدل هاشمی عضو کمیسیون انرژی است و غلام محمد زارعی هم عضو کمیسیون صنعت است در صورتی که چنین پروژه ای تصویب شود ، می توان از پتانسیل بالای عدل هاشمی پور نماینده فعلی چهار شهرستان ، کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در زمینه عمرانی استفاده بهینه برد چرا که وی تا قبل از نمایندگی یکی از مجریان خوب پروژه های عظیم در قالب قرارگاه خاتم الانبیا بوده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، موارد ذکر شده بالا بخشی از حسنات رسیدن پروژه راه آهن به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که امیدواریم مسئولین استان در این زمینه تصمیم منطقی گرفته تا با ورود راه آهن به استان بخش مهمی از مشکلات استان در زمینه صادرات و ورود گردشگران و به تبع آن افزایش رونق و اشتغال را کلید یزنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
اولا ۱ سال دیگه نمایندگان تغییر می کنند.
ثانیا مرکز استان است وظیفه ارتباط با بخش های مختلف کشور رو دارد. این چیزی که شما میگید بهتر اینه که مرکز استان تغییر کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
مگه قرار هست همه چیز استان در مرکز استان باشه؟
باید امکانات عادلانه توزیع بشه . به نظر من پیشنهاد خوبی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
سلام
بهترین راه همین است که اگرانجام شودبااتصال بنادرجنوب به استان ودهدشت شاهدتحول بزرگ اقتصادی خواهیم بود
دهدشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
حالا فرض کنیم الان راهن دهدشت افتتاح شده. این راهن چه سودی برای کهگیلویه دارد؟ مگه دهدشت صنعت و معدن و گردشگری دارد؟ حالا اگر گچساران راهن داشته باشه باز هم یه حرف دیگه هست و میشه پذیرفت.
پاسخ ها
سامان69
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
داداش راه آهن بیاد خودش رونق میاد مگه نه شهرک شما دوگنبزون که یه بخش کوچکی از شهرستان کهگلویه بود و زیر نظر مرکز شهرستان بلادشاپور (دهدشت)بود .بعد از پیدا شدن نفت ما بین دهدشت و دوگنبزون .باعث شد دوگنبزون بشه شهرستان تا حالا توی نو کیسه گذشته رو یادت بره . کهگلویه یه زمانی نیمی از خوزستان قسمتی از استان فارس و قسمتی از جنوب اصفهان و کل استان بوشهر تا خود بندر سیراف و کل استان کهگلویه و بویراحمد رو به مرکزیت سرورت بلاد شاپور (دهدشت )شامل میشد .داداش اصالت خریدنی نیست حتی آثار باستانی که اطراف شهرستانتونه به خاطر رسیدن به بلادشاپور بوده .پل بریم رو فقط و فقط برای رسیدن به دهدشت احداث کردن پس افتخار کن که یه زمانی جزع کهگلویه بزرگ بودی
حقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
تبریک به اقای زارعی که دو سال پیش اعلام کردند هفته دیگه راه اهن کلنگ زده میشه
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
اولا تمام خطهای راه اهن کشور به مرکز استانها ختم میشود و مرکز هر استان قلب اون استان است. دوما یاسوج دارای معادن زیادی بین شهرستانهای استان میباشدو پتانسیل خط راه اهن را داردو بیشترین تولید بین شهرستانها را دارد.سوما از یاسوج تا دهدشت فاصله ی زیادی وجود دارد پس چه منفعتی به حال مرکز استان دارد.قطعا اگر در مرکز استان باشد بازده ی بیشتری برای استان دارد.
پاسخ ها
سامان69
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
رفیق چرا خدومون رو اذیت کنیم وقتی شهرتون پشت کوهیه دیگه چه نیاز هست چند برابر هزینه بشه تا فرودگاه و راه آهن بیاد استان .ما یا باید مرکز استان رو تغییر بدیم یا هم یاسوج مثل قبل که یه روستا بوده برای فارس .دوباره بره جز فارس بشه
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
یاسوج هنوز جادش مال. روهه حالا میخوای راه اهن بزنی. شما جادش رو دزست کن راه اهن پیشکش اولا اهواز ریل داره شیراز هم ریل داره ماباید اهواز رو به گچساران و گچساران رو به شیراز وصل کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار