کد خبر: ۶۷۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 22 October 2018
حکایت چوپان دروغگو را که یادتان هست؟ شاید این اتفاق کاملا مشابه آن نباشد اما بی شباهت هم نیست؛ حکایت اپراتوری که به دلیل برخی اتفاقات، وقتی به مشترکانش هشدار می‌دهد هم برخی تلاش می‌کنند تعبیر دیگری برای هشدارش بیابند!

به گزارش «تابناک»، در میان انبوه پیامک‌های تبلیغاتی و مختلفی که مشترکان تلفن همراه در کشورمان را آماج خود قرار می‌دهند، طی ساعات اخیر پیامکی برای مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان ارسال شده که واکنش های زیادی به دنبال داشته است.

هشدار از این قرار است: «در صورت مشاهده تماس از سوی شماره‌های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف از کشورهای مختلف، از برقراری تماس با آنها خودداری کنید. چرا که تماس با این شماره‌ها می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.»

اما بشنوید از باقی ماجرا: ارسال انبوه این پیامک به تمامی مشترکان همان و شروع موجی از ابراز تعجب در شبکه های اجتماعی در این خصوص همان. ابراز تعجب همراه با طرح سوال ها و ابهام هایی که نشان می‌داد بسیاری از کاربران این اپراتور هدف دیگری را دنبال می‌کرده‌اند، نه هشدار. هدفی مثل قطع کردن ارتباط ایشان با جهان!

البته این کاربران هیچ گزاره خاصی برای اثبات دیدگاهشان در دست ندارند، جز اینکه به مواردی اشاره کنند که حکایت از حرکت این اپراتور برخلاف منافعشان دارد. اپراتوری که کمترین اشکال وارد به عملکردش (به مانند دیگر اپراتورهای ایرانی) واگذاری اطلاعات مشترکان به مجموعه های بازرگانی و تبلیغاتی‌ست.

تخلفی که قابل مقابله هم نیست. این را انبوه مشترکان این اپراتورها گواهی می‌دهند که راه های بسیاری را برای مقابله با پیامک های تبلیغاتی پیموده‌اند اما به جایی نرسیده اند. مشترکانی که ظاهرا از دید مدیران شرکت های مختلف و مسئولان، تنها بازار هدف هستند، نه افرادی که حق دارند و می‌بایست در مقابل مزاحمت ها، حمایت شوند.

بر این اساس عجیب نیست که دریافت پیامک هشدار، به زعم بسیاری از کاربران، روایتی صادقانه محسوب نشود و ابهام آفرینی کند. درست مثل حکایت مشهور چوپان دروغگو که قابل اعتماد به نظر نمی‌رسید. مثالی که البته در آن مناقشه نیست، اما به نظر در این مورد به خصوص، مناسب به نظر می‌رسد.
 
هشدار پیامکی یک اپراتور به مشترکان و حکایت چوپان دروغگو!
 
اما واقعیت این پیامک چیست؟

بررسی ها حکایت از آن دارد که هشدار داده شده به مشترکان ایرانی، کاملا واقعیت دارد. به این صورت که زیرساخت های ارتباطی خاص در برخی کشورها، راه را برای نوعی کلاهبرداری جدید باز کرده که جامعه هدف آن می‌تواند تمامی مشترکیان تلفن همراه و حتی تلفن در جهان باشد. کلاهبرداری ای که با توجه به نرخ کنونی ارز در کشورمان، می‌تواند هزینه سنگینی به ایرانیان تحمیل کند.

همه چیز از شماره هایی شروع می‌شود که هزینه تماس با آن، بیشتر از هزینه های جاری و معمول است و بخش عمده آن روانه جیب مالک شماره تلفنِ مقصد می‌شود. مشابه شماره های هوشمند در کشورمان که تماس با آنها هزینه چند برابری دارد، با این تفاوت که درباره شماره های بین المللی سخن می‌گوییم و هزینه ها نه به ریال، که ارزی هستند.

ماجرا از این قرار است که از این دست شماره ها با برخی کاربران تلفن همراه در جهان تماس گرفته می‌شود؛ تماس که نه، تک زنگ! تماسی از دست رفته که حتی ممکن است به زنگ زدن هم نرسد، چراکه پای نرم افزارهای ویژه هم به این کلاهبرداری باز شده است. تماس هایی که حکم تله را دارند، چراکه بسیاری از کاربران مشتاقند که بداند چه کسی با ایشان تماس گرفته و چه کاری داشته؟

اشتیاقی که اگر به برقراری تماس منجر شود، هزینه تماس به پای تماس گیرنده ثبت خواهد شد و البته در آن سو، مالک شماره مقصد، منتفع خواهد گردید. بر این اساس است که باید به مشترکان هشدار داد با شماره های ناشناسی که از کشورهای دیگر تماس گرفته‌اند، تماس نگیرند. هشداری برای مراقبت از جیب مشترکانِ کم اطلاع.

هشداری که شاید می‌شد به شکل بهتری داده شود یا انتظار داشت که مسئولان و دولت مردان عهده دار ارائه آن به عموم مردم شوند اما به پیامکی در میان انبوه پیامک های تبلیغاتی تبدیل شد که برای برخی، شائبه برانگیز به نظر می‌رسد. پیامکی از سر دلسوزی که ارسال کننده آن از دید بسیاری از مشترکان تلفن همراه در کشورمان، تا به حال چندان دلسوز نبوده است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار