کد خبر: ۶۷۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 24 October 2018
یکم آبان ماه روز کارشناس گرامی باد

نظر به کثرت و تنوع دعاوی مطروحه در محاکم قضایی و اینکه قضات در همه رشته های علمی و فنی تخصص ندارند ، در راستای تحقق دادرسی عادلانه در مواردی نیاز به کسب عقیده کارشناس ضرورت می نماید . بعبارتی می توان گفت از جمله وسایلی که برای اثبات دعوا به کار گرفته می شود کارشناسی است و آن عبارتست از : اقدامی تحقیقی و علمی که بر اساس سوابق تجربی و اطلاعات فنی وعلمی نسبت به موردی صورت می پذیرد . کارشناس شخصی است که به پشتوانه تخصص و تجربه بالای خود می تواند قاضی را در صدور رای معاونت و مدد نماید .

 بر اساس نظریه فقهای دینی واژه کارشناس و کارشناسی ریشه در فقه اسلامی دارد . در باب دیات ، تسبیب و… تصریح دارد که برای حل اختلافات دعاوی که تماس با قسمتهای تخصصی و فنی دارد برای تشخیص آن باید به اهل معرفت وخبره که همان کارشناس است مراجعه شود.

پوشیده نیست که کارشناسی و عقیده کارشناس از اهمیت بالائی برخوردار می باشد بطوریکه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در زیر وصیت نامه سیاسی و الهی خویش چند تذکر مرقوم فرموده اند که در تذکر اول آن می خوانیم: (( اکنون که من حاضرم ، بعض نسبت های بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود. لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط یا امضای من باشد با تصدیق کارشناسان ، یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم .)) عبارت ((تصدیق کارشناسان )) نشان از نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز کارشناس در امور مهمه مملکت دارد.

قانونگذار با شناخت از این اهمیت در پاره ای موارد عقیده کارشناس را به منزله حکم دادگاه معرفی کرده و در مواردی دیگر آن را قاطع دعوا و نیز غیرقابل تجدیدنظردانستن حکم دادگاه توصیف می نماید . در قسمت اخیر ماده واحده لایحه قانونی نحوه تخلیه ساختمانهای استیجاری وسیله وزارتخانه ها و شرکت ها و سازمانهای دولتی مصوب ۳۱/۴/۱۳۵۸ آمده : ((… رای کارشناس رسمی دادگستری در حکم آرای صادره از دادگاه صالحه تلقی شده و قابل اجرا خواهد بود.)) همچنین تبصره ذیل ماده ۳۳۱ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ در مقام بیان اهمیت عقیده کارشناسی می گوید : (( احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رای یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتبا” رای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل درخواست تجدیدنظر نیست .)))

با انتخاب هیات مدیره جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری ( قوه قضائیه ) در استان کهگیلویه و بویراحمد و در اجرای اهداف والای قوه قضائیه و حوزه های قضایی استان بمنظور جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در امور کارشناسی ، مرکز کارشناسان با دارا بودن ۸۸ نفر کارشناس متعهد و متخصص در صلاحیت های مختلف ، این آمادگی را دارد که در پاسخ به اعلام نیاز به ارجاع امور کارشناسی از سوی مراجع محترم قضایی ، ادارات ، نهادها ، سازمانها ، بانکها، نسبت به انجام امور کارشناسی در استان و خارج از استان مطابق با ضوابط ابلاغی ، اقدامات لازم را انجام داده و در راستای شفاف سازی پرونده های قضایی و ارایه نظرات کارشناسی دقیق بستر ارائه و صدور آرا محکم و متقن را از سوی قضات محترم فراهم سازند .

ضمن اینکه شماره تلفن ۰۷۴۳۳۲۲۰۹۱۵ همه روزه از ساعت ۷/۳۰ صبح الی ۱۴ پاسخگوی کلیه مراجع جهت رسیدگی به امور مربوطه و وبسایت wwww.kbkarshenas.blogfa.com آماده دریافت نظرات وپیشنهادات دراستان است.

*مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد *
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار