کد خبر: ۶۷۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳ 27 October 2018
کارشناس هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیشترین میزان بارش ثبت شده در شبانه روز گذشته تا ساعت 19 امروز در شهرها و مناطق مختلف این استان مربوط به شهر سرفاریاب از توابع شهرستان چرام با 40 میلی متر بوده است.
ولی بهره مند شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین لوداب با 32، یاسوج 31.2، سی سخت 31، دیشموک 31، دوگنبدان 30 و قلعه رئیسی و قلعه دختر هر کدام با 29 میلی متر نیز جزءمناطق و شهرهای پربارش در شبانه روز گذشته به نسبت سایر مناطق بودند.
وی تصریح کرد که باشت، چیتاب، و امام زاده جعفر گچساران نیز به ترتیب با 22، 21 و 18.5 میلی متر مناطقی بودند که میزان بارش در آنها تا ساعت 19 امروز کمتر از سایر مناطق بوده است.
به گزارش ایرنا، نزول رحمت الهی و بارش باران از هفته گذشته تاکنون به صورت پراکنده در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد آغاز شده است.
رضا کاکاوند هفته گذشته در جمع خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: میزان بارش ها در سال زراعی گذشته در این استان نسبت به میانگین بلندمدت 53درصد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: میزان بارش بلندمت در شهر یاسوج از 850 میلی متر به 804 میلی متر کاهش یافته است.
کاکاوند میزان بارش سال زراعی 96-97 در استان را 309 میلی متر ذکر کرده بود و گفت: حدود 79 میلی متر کاهش بارندگی را نسبت به سال زراعی 95-96 نشان می دهد.
وی بیشترین میزان کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته را مربوط به شهر دهدشت با 152 میلی متر عنوان کرد.
کاکاوند یادآور شد: بارش های سالانه در این استان ناشی از عبور سامانه های بارشی از سمت غرب است که وارد استان می شوند چنانچه ماهیت بارشی داشته باشند ایجاد بارش می کنند و در غیر این صورت همراه با وزش باد و گرد و خاک خواهند بود.
وی با اشاره به وضعیت بارش ها در سال زراعی جاری نیز گفت: وضعیت در فصل پاییز و ماه آبان نرمال پیش بینی می شود.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ماه های آذر و دی وضعیت تاحدودی نرمال نیست اما در ماه های بهمن و اسفند نیز سامانه های بارشی مناسبی در سطح استان پیش بنی شده است.
کاکاوند با اشاره به بارور سازی ابرها نیز گفته بود که بر اساس یافته های تحقیقاتی و نتایجی که در برخی کشورهای پیشرفته در زمینه بارور سازی ابرها صورت گرفته تنها می تواند میزان بارش در یک منطقه را حدود 10 تا 15درصد افزایش دهد.
وی اگرچه موضوع بارور سازی ابرها را علمی و قابل اجرا در مناطقی خاص می داند اما تاکید کرد که تاکنون در کهگیلویه وبویراحمد بارش بارانی ناشی از بارور سازی ابرها رخ نداده و برخی ادعاها و گزارش ها در خصوص بارش های بهاری امسال ناشی از بارور سازی ابرها در استان به هیچ وجه صحت نداشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار