تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد:
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی : دوران احمدی نژاد نیست که الکی قول بدهیم و عمل نکنیم!  الان شرایط مالی دولت اقتضا نمی کند اگر شرایط دولت ایجاد کند چشم ! اما الان نمی توانیم قول دهیم و عمل نکنیم .
کد خبر: ۶۷۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 02 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / فرهنگی ، مراسم اختتامیه چهارمین سوگواره «مشک تشنه» برابر با اعلام قبلی در شهرستان چرام و با حضور برخی مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی و همچنین حضور تعدادی از شعرا از برخی استان ها برگزار شد.
امیدواریم شاعران شعری بسرایند که مورد استفاده‌ی ذاکرین اهل بیت قرار گیرد
حجت الاسلام افشار امام جمعه چرام در این برنامه با بیان اینکه یک بیت شعر می‌تواند تاثیرگذارتر از ده‌ها سخنرانی باشد، اظهار کرد: در تاریخ ما اگر شاعران بزرگ و مشهوری نبودند، قطعاً زبان فارسی به دست ماها نمی‌رسید.
وی افزود: در زمان خلیفه دوم و حمله به ایران کسی که توانست زبان فارسی را حفظ کند، فردوسی بود.
امام جمعه چرام گفت: در فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) شاعران هم تاثیرگذاری زیادی دارند چرا که اشعار آنها با فطرت انسان‌ها عجین است و بر دل می‌نشیند. «دعبل خزاعی» از شاعرانی بود که مورد احترام امام رضا (ع) بود و پیراهنی را به «دعبل خزاعی» داد.
وی افزود: امیدواریم شاعران آیینی شعری بسرایند که ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) از این شعرها استفاده و بهره کافی ببرند.
انتخاب اشعار عالمانه بود
مشاور وزیر و مدیر کل وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین ظهار داشت: امروز زبان هنر از زبان خطابه تأثیرگذاری بیشتری دارد و یک حرکت خوب در حوزه هنر محسوب می‌شود.
محمد مهدی احمدی با اشاره به اینکه سوگواره‌های شعری اهل بیت محبوب مردم هستند افزود: این سوگواره‌ها ارتباط عاطفی خوبی بین مخاطب و ترویج این فرهنگ برقرار می‌کند.
احمدی شعرهای منتخب سوگواره مشک تشنه را بسیار عالمانه دانست و تصریح کرد: با زبان شعر می‌توان بسیاری از واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کرد.
ارسال ۷۳۴ اثر به دبیرخانه سوگواره
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت ارشاد توزیع عادلانه منابع است.
رضا دهبانی پور تصریح کرد: در این راستا برنامه‌های مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر در محرومترین نقاط مختلف استان به تناوب برگزار می‌شود.
وی سوگواره مشک تشنه را یکی از سوگوارهای مهم شعری دانست و گفت: این سوگواره با حضور شاعرانی از استانهای کهگیلویه وبویراحمد، فارس، خوزستان، بوشهر و چهار محال وبختیاری برگزار شد.
دهبانی پور تصریح کرد: در این سوگواره ۷۴۳ اثر از ۳۷۰ شاعر به دبیرخانه ارسال شد.
وی افزود: از این تعداد ۹ اثر برگزیده در حوزه شعر کلاسیک، سپید و گویشی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
حاشیه های سوگواره مشک تشنه در چرام 
این مراسم علیرغم تلاش های حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و از همان ابتدای کار با برخی حواشی مواجه شد.
در حالی که ساعت شروع برنامه ۹ صبح اعلام شده بود اما مراسم حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه آغاز شد تا یکی از سخنرانان بیشمار! این مراسم یعنی امام جمعه چرام هم در سخنان کوتاه خود این تذکر و گلایه را بیان کند.
از دیگر موضوعات حاشیه ای این مراسم تعدد سخنرانان بود که همین تعدد و وقت های چند دقیقه ای که به آن ها داده شده بود ، سخنرانان در بیان مطالب خود ملاحظه داشته باشند!
یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی برای چنین برنامه های به موضوع استقبال مردمی مربوط می شود که صندلی های خالی گواهی بر استقبال سرد چرامی ها از این جشنواره بود و البته برای شهرستانی با پتانسیل های خوب فرهنگی مانند چرام چنین استقبال ضعیفی بسیار عجیب و غیره منتظره بود!
 از دیگر نکات نه چندان جالب این سوگواره به محتوای اصلی برنامه برمی گردد که برخی بر این عقیده بودند ، کیفیت فنی سوگواره خصوصا در بحث انتخاب اشعار ، چندان قابلیت دفاع نداشته و به نوعی فقط برای خالی نبودن عریضه ، برگزار شد!
و اما نکته مهم که معمولا در حاشیه این گونه مراسمات انتظار می رود در سخنان فرماندار چرام نهفته بود .
هادی فتاحی اصل فرماندار شهرستان چرام که ابتدا گفته بود به دلیل طولانی شدن برنامه قصد سخنرانی ندارد در نهایت اعلام کرد برای ارائه جمع بندی پشت تریبون می رود . 
فتاحی اصل در سخنان چند دقیقه‌ای خود ابتدا از برخی تشکر کرد و از برخی هم (عمدا یا سهوا!) نامی نبرد !
وی در ادامه تقاضایی از میهمان وزارتی سوگواره داشت . 
بالاترین مقام اجرایی شهرستان در سخنان خود موضوع نیاز مبرم شهرستان به ایجاد فرهنگسرا را مطرح کرد و جلوی حاضران از دکتر احمدی مدیر کل دفتر وزیر ارشاد تقاضای همکاری (اختصاص بودجه)نمود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معمولا برگزاری چنین برنامه های با برنامه ریزی های قبلی که صورت می گیرد ، برخی امتیازات را هم برای میزبان در پی دارد که البته امتیاز ویژه ای که همگان در شهرستان انتظار قول آن را داشتند ، مربوط به فرهنگسرای چرام بود که در سخنان فرماندار مطرح شده بود و تابناک کهگیلویه و بویراحمد در پایان مراسم این خواسته را از مدیر کل دفتر وزیر پیکیری نمود .
 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی در این خصوص و در خصوص مطالبه فرماندار برای تخصیص بودجه جهت احداث فرهنگسرای چرام گفت : نه ، من قولی نمی دهم . چون الان دولت بودجه ندارد . دوران احمدی نژاد نیست که الکی قول بدهیم و عمل نکنیم! 
محمد مهدی احمدی افزود : الان شرایط مالی دولت اقتضا نمی کند ، اگر شرایط دولت ایجاد کند چشم ! اما الان نمی توانیم قول دهیم و عمل نکنیم . برای احداث فرهنگسرای چرام باید هم اعتبارات ملی و هم استانی را در نظر بگیرند که الان این در اولویت نیست.
وی در خصوص برگزاری جشنواره گفت : جشنواره بسیار عالی بود و شعرایی که شرکت کردند ، اشعار بسیار با کیفیتی ارائه دادند که نشان از توانمندی هنرمندان این منطقه دارد و امیدوار شرایط اقتصادی هم به گونه ای شود که فضای فیزیکی مناسبی برای اجرای چنین برنامه هایی ایجاد شود به هر حال این استان و این شهرستان نیروهای مستعدی دارد که اگر بسترهای مناسبی ایجاد شود می تواند در عرصه های ملی و بین المللی بدرخشند.
وی در پاسخ به این سوال که شایعاتی در رسانه های استان مبنی بر تغییر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است ، گفت : چنین تصمیمی مطرح نیست و دکتر دهبانی فعلا در سمت خود به کار ادامه می دهد .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دختر بهار
|
-
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی در این خصوص و در خصوص مطالبه فرماندار برای تخصیص بودجه جهت احداث فرهنگسرای چرام گفت : نه ، من قولی نمی دهم . چون الان دولت بودجه ندارد . دوران احمدی نژاد نیست که الکی قول بدهیم و عمل نکنیم!

پیییییینوکیو جهانگیری
ارزش جواب نداشتی
دروغ خودت رو گذاشتم بلکه با خوندش به خریت خودت پی ببری
شهروند چرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
سلام.به بعنوان یک سایت پربینده زیبنده شما نیست همه نظریه ها و حرفها را اجازه انتشار بدین...واقعا تاسف داره برای تابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار