کد خبر: ۶۷۵۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 03 November 2018
شناخت مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیوه ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است.

    تشخیص مزاج از روی گروه خونی
    تشخیص مزاج خود ( بلغمی ، دموی ، صفراوی ، سوداوی)

در صورتی که شما خصوصیات بدنی خود را بشناسید و به آن بپردازید و مواد غذایی مناسب با مزاج خود را مصرف کنید در زندگی با اختلال ها و بیماری های جسمی و روحی رو به رو می شوید سلامت بیشتری در مقایسه با افراد دیگر که شناختی به روی بدن خود و طبع ندارند خواهید داشت .

برای شناسایی طبع هر فرد باید خصوصیات جسمانی او مورد بررسی قرار گیرد که این کار دقت زیادی می خواهد و در بسیاری موارد به دلیل پیچیدگی های موجود تشخیص آن برای فرد عادی مشکل می شود.

در ابتدا می توانید سردی و گرمی بدن را بررسی کنید برای اینکار شما می توانید با لمس ساعد فرد این موضوع را متوجه شوید دقت کنید که وقتی ساعد را لمس می کنید چه احساسی به شما دست می دهد اگر احساس گرمی داشتید آن فرد طبع گرم و اگر احساس سرد داشتید طبع سرد دارد.

در مرحله بعد شما باید میزان نرمی و سفتی بافت های بدن را بسنجید تا جزئیات کاملتری بدست بیاورید افراد مختلف بافت های بدنی متفاوتی دارند برای اینکار شما وقتی با لمس فرد گرما احساس کردید با فشار انگشتان اگر دیدید بافت به راحتی فرو میرود در میابید که این فرد علاوه بر مزاج گرم دارای رطوبت هم هست بنابراین او ویژگی گرم و مرطوب را داراست .

اما اگر زیر انگشتان خود خشکی و زبری حس کردید پس او خشکی مزاج دارد، اما اگر با لمس بدن فرد احساس سرما کردید و بافت بدن او نیز نرم بود این فرد دارای مزاج سرد و مرطوب است و اگر بافت بدن او خشک بود مزاج این فرد سرد و خشک است .

سومین گام برای نزدیک شدن به طبع هر فرد رنگ پوست اوست

در صورتی که رنگ پوست فردی سفید باشد می تواند نشانه خوبی برای تشخیص سرد مزاجی باشد البته باید توجه داشته باشید که دلایل دیگری هم مانند کم خونی میتواند داشته باشد. فردی که پوست قرمز دارد می تواند از جمله افراد دارای مزاج گرم باشد .

کسانی که پوست بدنشان زرد رنگ است علاوه بر گرمی مزاج خشک مزاج نیز هستند. افرادی که پوست تیره دارند یا لب های بادمجانی دارند معمولا طبع سرد و خشک دارندکسانی که پوست مایل به گچ دارند مزاج سرد و مرطوب دارند.

از روی ظاهر و عضلات بدن هم می توانید بهتر تشخیص بدهید

بالاتنه پهن، عضلات کلفت و تاندون های ظریف مزاج گرم، اندام کوچک و بالاتنه ظریف نشانه سرد مزاجی است افرادی که چهره لاغر دارند و مفاصل قابل مشاهده غضروف بینی برجسته خشک مزاج هستند .

روش تشخیص دیگر ساعات خواب شماست اگر بیشتر از 8 ساعت می خوابید مزاج سرد یا سرد و مرطوب دارید اما اگر کمتر از 8 ساعت می خوابید و بیشتر کار می کنید مزاج شما گرم و خشک است .

اگر رنگ مدفوع و ادرار شما تیره تر از حالت معمول و بدبوتر باشد نشان دهنده گرمی مزاج و غلبه بر صفرا است هر چه فضولات بی رنگ تر باشد علایم سرد مزاجی است .

تشخیص مزاج از روی گروه خونی

همانطور که می دانید چهار نوع گروه خونی مثبت و چهار نوع گروه خونی منفی داریم از نظر سردی و گرمی در جدول طبایع گروه خونی o و AB  گرم مزاج و A  و B  سرد مزاج هستند و این را هم بدانید گروه های منفی از نظر خصوصیات جسمانی شبیه گروه های مثبت هستند. ولی از نظر روحی گروههای خونی منفی سوداوی و همگروه A+ هستند سرد مزاجان سردی را با غذاهای گرم مانند ادویه فلفل و … و گرم مزاجان با سردی جبران کنند در غیر اینصورت دچار بیماری می شوند غذای گوشتی به گروههای خونی  O  و B  کمترآسیب میرساند و گروههای خونی A  و AB  بهتر است که بیشتر گیاه استفاده کنند.

تشخیص مزاج خود ( بلغمی ، دموی ، صفراوی ، سوداوی)

افراد بلغمی رنگ پوست سفید و مرطوب دارند سفیدی چشم سفید و بیحال مردمک چشم آبی موهای نازک و اغلب بور و خرمایی دارند و غالبا بی مو هستند .

اشتهای زیاد دارند و معده آنها نفاخ است و اغلب یبوست دارند و گرایش آنها به شیرینی و شوری زیاد است. بوی بد دهان و مدفوع ندارند قارو قور شکم دارند و تمایل به گرمی در آنها بیشتر است. افراد بلغمی سردی جات را به تنهایی میل نکنند.

دموی مزاج ها پوست گرم و مرطوب و گندمگون دارند مردمک چشم تیره و سیاه رنگ مو سیاه ،خرمایی تیره یا روشن و اغلب پر مو هستند.

دهانشان مرطوب است و کم تشنه می شوند نفخ و یبوست ندارند اشتهای خوبی دارند تمایل به شیرینی و ترشی و شوری کم دارند به سردی ها تمایل ندارند ولی اندکی به گرمی تمایل دارند. افراد دموی باید غذاهای خنک و سرد مانند اش انار استفاده کنند تا دمای بدن تعدیل شود .

پوست افراد صفراوی خشک است و به زردی گرایش دارد مردمک چشم میشی روشن است و اغلب کم مو هستند معمولا کم اشتها هستند و دهانشان خشک است نفخ معده و یبوست ندارند و تمایل به شیرینی و شوری هم ندارند گرایش به ترشی دارند تمایل به گرمی ها دارند و از سردی بیزارند.

افراد سوداوی پوست خشک و تیره دارند مردمک چشم میشی و قهوه ای موی سرمجعد و خشک و ضخیم است و اغلب کم مو هستند دهانشان شور مزه است اشتهای زیاد دارند و کم غذا هستند نفخ معده و یبوست دارند گرایش به شوری و شیرینی دارند ولی به ترشی نه. به گرمی تمایل دارند ولی به سردی نه. افراد سوداوی باید از غذاهای سرد پرهیز کنند و از گرمی ها مانند عسل استفاده کنند ./ پزشکان بدون مرز
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
سلام و عرض ادب ممنون از مطالبات استفاده کردیم ولی میخاستم بگم شما گروه خونی b رو مزاج سرد نام بردید ولی احساس می‌کنم این نظریه واس یه کشور دیگه با آب و هوای دیگه ای هستش شاید منطقه ای که ما زندگی میکنیم این فرق داشته باشه نمونش بنده خودم گروه خونین b مثبت هستش گروه خونی داداشم o مثبت ما رفته بودیم دکتر طب سنتی مزاجمونو گفت دقیقا یکی ههستیم گفتن ترکیب دموی با صفراوی هستیم.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
سلام اگر طب بدنما گرم مزاج باشد باید غذاهای سرد مصرف کنیم یا گرم تا کمی افزایش وزن داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار