کد خبر: ۶۸۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ 14 November 2018

دولت تدبیر و امید با رویکرد مشارکتی و اجتماعی کردن مبارزه با شیوع مصرف مواد مخدر به جای نگاه های حاکمیتی، علاوه برحساس کردن جامعه در این زمینه،سبب تقویت و بازسازی سرمایه های اجتماعی، نهادها و تشکل های مردمی نیز شده است.

به گزارش ایرنا، با نگاهی به منشور اخلاقی دولت از سال 92 تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب و بهبود آسیبهای اجتماعی در فهرست برنامه ها و اولویت های حوزه اجتماعی و فرهنگی آن قرار داشت.
یکی از رویکردها و راهبردهایی که حوزه وزارت کشور و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای منشور اخلاقی و راهبرد دولت تدبیر و امید با اعتقاد راسخ آن را دنبال کرد موضوع اجتماعی کردن مبارزه با این بلای خانمان سوز بود.
راهبردی که با تعمیم و تاکید آن در استان های مختلف اکنون به شیوه ای راهبردی ، عملیاتی و قابل تحقق در امر مبارزه جدی با شیوع مصرف و قاچاق مواد مخدر تبدیل شده است.
شیوه ای که اکنون علاوه بر دستاوردهای خاص آن در راستای حساس سازی و ارتقای سطح آگاهی و مشارکت پذیری بیش از پیش قشرهای مختلف جامعه در امر مقابله جدی با مواد مخدر، تحقق راهبرد تقویت نهادها و ساختارهای اجتماعی را نیز از سوی دیگر به دنبال داشته است.

یک تیر و دو نشان استاندار در مبارزه با مواد مخدر


**کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در مشارکتی کردن مبارزه با مواد مخدر
استان کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکنون یکی از استان های پیشرو و موفق در راستای تحقق این سیاست راهبردی بوده و با برگزاری همایش های مختلف استانی، منطقه ای و ملی و مشارکت دادن گروه ها، افراد و نهادهای گوناگون مدنی و اجتماعی نقش ممتازی در جهت گیری افکار عمومی و حساس سازی جامعه داشته است.
**نخستین همایش ملی سفیران اجتماعی مبارزه با مواد مخدر در یاسوج
برگزاری نخستین همایش ملی سفیران اجتماعی با رویکرد مشارکتی کردن مبارزه با مواد مخدر با حضور 25 استان کشور امروز چهارشنبه در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش (کارگاه آموزشی) بر ضرورت مشارکت قشرهای مختلف مردمی اعم از نخبگان علمی ، هنری، قهرمانان ورزشی و ایجاد حساسیت بیشتر در جامعه برای مقابله جدی با این پدیده شوم تأکید کرد.
علی محمد احمدی بر این نکته نیز اذعان کرد که دولت تدبیر و امید اعتقاد عملی و راسخ بر موضوع اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر دارد و بر ادامه این راهکار و راهبرد همچنان تأکید کرده است.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین مسائلی که دولت بیش از سایر موضوع ها بر آن تأکید دارد و به دنبال اجتماعی کردن آن است مساله سوء مصرف مواد مخدر و مقابله جدی با این معضل اساسی است که نقش تاثیرگذار تشکل های مردم نهاد در این زمینه تعیین کننده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت و مجموعه مدیریت اجرایی استان و سایر متولیان امر با تمامی توان از تشکل های فعال و افزایش کارآمدی و تاثیرگذاری آنها در این حوزه حمایت خواهند کرد.
هم اینک افزون بر 80 تشکل مردم نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مسایل فرهنگی در سطح استان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام شورای مبارزه با مواد مخدر استان روزانه افزون بر پنج هزار معتاد برای فرآیند ترک و رهایی از این معضل اجتماعی به کمپینگ ها و مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند.
احمدی تاکید کرد: یکی از معضلات اساسی در این راستا بازگشت پذیری مجدد معتادان بهبود یافته پس از دوره درمان به چرخه این معضل اجتماعی است که یکی از وظایف تشکل های مردم نهاد حمایت و ساماندهی این وضعیت است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ایجاد شغل پایدار برای بهبود یافتگان اعتیاد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای 50 نفر بهبود یافته اشتغال ایجاد شده که این میزان در سال گذشته 35 نفر بود.
اهدای تابلوی زیبایی از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد توسط «شورش نصیری» معلول هنرمند اهل آذربایجان غربی و سریعترین نقاش آسیا و جهان به علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از حاشیه های جالب این همایش بود.
این هنرمند خوش ذوق بارها در جشنواره ها و مسابقات نقاشی در سطحی آسیایی و جهانی صاحب رتبه و افتخار برای کشورمان شده است.

**ایجاد حساسیت در جامعه، راهکار مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از راهبردها و اولویت های این نهاد برای مقابله با سوء مصرف مواد مخدر و کاهش این معضل اساسی اجتماعی کردن و استفاده از توانمندی های سمن هاست.
سید ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش را ایجاد حساسیت در بین قشرهای مختلف مردمی و فرهنگی، تشکل های مردمی، نخبگان، هنرمندان، قهرمانان ورزشی و ارتقای دانسته های آنان در راستای مبارزه با این معضل اجتماعی دانست.
وی یادآور شد که بر اساس بررسی های انجام شده بیش از 80درصد از معتادان و مراجعه کنندگان به کمپین ها و مراکز ترک اعتیاد پس از مراحل درمان، بازگشت مجدد به چرخه این معضل را تجربه می کنند.
رضایی گفت که ضعف اعتماد به نفس، بیکاری، پذیرش نشدن اجتماعی و طرد فرد معتاد از سوی خانواده از مهمترین دلایل بازگشت مجدد معتادان به ورطه خانمانسوز اعتیاد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر تغییر الگو و کاهش سن اعتیاد در کشور بویژه در سال های اخیر از 23 سال به کمتر از 15 سال هشدار داد و گفت: میانگین سن مبتلایان در این استان بالای 20 (بین 20 تا 40)است.
وی اظهار داشت: در حالی که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در کشور رو به افزایش بوده، اما در این استان همچنان بیشترین میزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.
رضایی گفت: البته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی ها و برنامه های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین کرده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص ها بویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.
بر اساس طرح شیوع شناسی تاکنون حدود 12 هزار معتاد در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
سال گذشته یک هزار و 864 نفر معتاد و فروشنده مواد مخدر در این استان دستگیر و روانه زندان شدند.
میانگین شیوع مصرف مواد مخدر در این استان نسبت به سایر استان‌ ها حدود یک و هشت صدم درصد است.
تعداد معتادان شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد نیز بر اساس شاخص طرح جامع شیوع شناسی حدود هفت هزار و 500 نفر اعلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار