یک مناظره داغ در مورد سیاست خارجی
شامگاه سه‌شنبه مناظره حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود نبویان و محمدعلی وکیلی عصو کهگیلویه و بویراحمدی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با عنوان «سازش یا چالش؟!» برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ 15 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / سیاسی ، این روزها برخی مواضع سیاسی در میان نخبگان سیاسی در مباحثی از جمله موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و همچنین ارتباط این مسائل با وضعیت اقتصادی باعث ایجاد مناظرات می شود . هر چند نمی توان سایه سنگین جانبداری های طیف و گروهی را بر چنین مناظراتی نفی کرد اما به هر جهت وجود اینگونه مناظرات فراغ از نوع نگرش سیاسیون شرکت کننده در این مناظرات می تواند کمک زیادی به روشن شدن جزئیات بذخی از تصمیمات سیاسی برای مردم باشد.
شامگاه سه‌شنبه مناظره حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود نبویان و محمدعلی وکیلی عصو کهگیلویه و بویراحمدی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با عنوان «سازش یا چالش؟!» به‌منظور بررسی سیاست خارجه دولت تدبیر و امید با تأکید بر برجام و FATF به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در تالار حکمت این دانشگاه برگزار شد.
 
سازش یا چالش؟ / وکیلی : دولت روحانی فاقد هویت است چون خصلت اصولگرایی دارد/ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شد / شما طوری صحبت می کنید که گویا کشور رهبر و صاحب ندارد نبویان : دولتمردان ما قهرمان تعطیلی هستند / در تلویزیون اجازه نمی دهند صحبت کنم اینجا هم در بحث فنی می شوم طرفدار داعش و اسرائیل

خبرگزاری فارس با انتشار متن کامل این مناظره نوشت : این برنامه که با حدود یک ساعت تأخیر آغاز شد با طولانی شدن سخنان چالشی طرف‌های مناظره کننده و سؤالات دانشجویان به درازا کشید.

مذاکره‌کنندگان حاضر به مناظره در خصوص برجام نیستند

نبویان سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که تاکنون فردی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حاضر به مناظره در خصوص برجام نشده است، اظهار داشت: در زمان سعید جلیلی به تولید 20 درصد در نطنز رسیده بودیم اما با اجرای برجام آمریکا از روحانی و ظریف تعهد گرفت که این مقدار را نابود کند، حال با گذشت سه سال چه کسی پاسخگوی یک‌میلیون بیمار سرطانی است که نیازمند رادیو دارو هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به 16 هزار سانتریفیوژ نسل یک داشتم اما در حال حاضر به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ رسیده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مسؤول کل نطنز و یک هزار متخصص را اخراج کردند چراکه تنها به دنبال نابودی صنعت هسته‌ای نبودند بلکه مهم این بود دانش هسته‌ای از بین برود.
 
سازش یا چالش؟ / وکیلی : دولت روحانی فاقد هویت است چون خصلت اصولگرایی دارد/ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شد / شما طوری صحبت می کنید که گویا کشور رهبر و صاحب ندارد نبویان : دولتمردان ما قهرمان تعطیلی هستند / در تلویزیون اجازه نمی دهند صحبت کنم اینجا هم در بحث فنی می شوم طرفدار داعش و اسرائیل

نظام به روحانی اجازه مذاکره داد
محمدعلی وکیلی در پاسخ به اظهارات نبویان با بیان اینکه جان کلام شما این است که در زمان جلیلی و احمدی‌نژاد زحمت طاقت‌فرسایی برای صنعت هسته‌ای کشیده شد اما در زمان روحانی این صنعت تا خاموشی چراغ نیروگاه‌هایش پیش رفت، اظهار داشت: ملت به روحانی اجازه داد تا در امتداد پروسه مذاکره دولت احمدی‌نژاد قرار بگیرد، نظام هم آن را تائید کرد.

وی ادامه داد: همان نظامی که به جلیلی و احمدی‌نژاد اجازه مذاکره داد و نتیجه‌اش تحریم‌های سخت و ملت خفه‌کن شد، به روحانی هم اجازه داد که مذاکره انجام شود و از رهگذر آن به توافق برسد، مگر می‌شود یک آدم خائن در جایگاه وزیر و رئیس یک قرارداد خائنانه باشد؟!

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: جلیلی مگر کم ساک به دست در کشورها می‌چرخید و با حاصل جمع تعیین مکان بعدی برای جلسه مذاکره می‌کرد، این برجام بخشی از هویت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

وکیلی گفت: شما با ناکارآمد نمایی با خنثی‌سازی تأثیر اقدامات در سطوح مختلف می‌خواهید نشان دهد این نظام حافظ منافع ملت نیست؟ من در شگفتم از آن‌هایی که داعیه‌دار ولایت مداری هستند اما در زمین صهیونیسم‌ها بازی می‌کنند و پاس گل می‌دهند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با بیان اینکه تصویر خائن و خادم ساختن نگاه عجیبی است و کشور را به بن‌بست رسانده، تأکید کرد: این شکل تحلیل خائنانه به روش اجرای دوره‌های سیاست خارجه روش تکفیری و این تفسیر پسا رژیمی از اقدامات ذیل رژیمی منطق مکتب تکفیری است.

وکیلی افزود: سیاست خارجی یک کشور بخشی از هویت سیاسی آن کشور است ما دو رژیم که نداریم، یک رژیم داریم به نام جمهوری اسلامی که هشت سال سیاست خارجی آن را جلیلی و احمدی‌نژاد راهبری می‌کردند همین نظام سیاست خارجی خود را طی 6 سال به روحانی و ظریف سپرد. یک رژیم که نمی‌تواند برش‌های ایدئولوژیک بزند. با احمدی‌نژاد کشور جمهوری اسلامی نشد با روحانی هم نشد بلکه این جمهوری اسلامی است و خواهد بود.

وی تأکید کرد: شما می‌توانید بگویید که در برجام چه دادید و چه گرفتید اما نمی‌توانید تفسیر خائنانه بکنید.
 
سازش یا چالش؟ / وکیلی : دولت روحانی فاقد هویت است چون خصلت اصولگرایی دارد/ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شد / شما طوری صحبت می کنید که گویا کشور رهبر و صاحب ندارد نبویان : دولتمردان ما قهرمان تعطیلی هستند / در تلویزیون اجازه نمی دهند صحبت کنم اینجا هم در بحث فنی می شوم طرفدار داعش و اسرائیل

آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند

نبویان نیز در پاسخ گفت: به من اجازه نمی‌دهند که در تلویزیون حاضر شوم و راجع به برجام بگویم حالا در این مناظره هم جواب فنی به صحبت‌های من شده داعشی و طرفدار اسرائیل بودن! یکی از شیوه‌های مغالطه همین است که به‌جای پاسخگویی از تعابیر مختلف استفاده کنند. اگر دفاع از منافع مردم یعنی تکفیری بودن، ما به این افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر برجام اقدام ملت ایران است چرا دولت اجازه نمی‌دهد برویم در تلویزیون مناظره کنیم؟ کسانی که از برجام دفاع می‌کنند اصلاً متن را نخواندند مشکل منطق سازش است، آقایان قهرمان ما نمی‌توانیم هستند.

آمریکا دانش هسته‌ای را برای ما ممنوع کرد

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تا کی قرار است که دوستان اصلاح‌طلب فقط شعار بدهند، اقتصاد کشور را چه کسانی به این وضعیت رساندند؟

وی گفت: ما غنی‌سازی 20 درصد داشتیم آمریکا گفت غنی‌سازی نباید انجام بشود، ما رشته هسته‌ای در دانشگاه‌ها داشتیم اما الآن چه؟ آمریکا دانش هسته‌ای را هم برای ما ممنوع کرد.

مدافعان برجام متن آن را هم مطالعه نکردند!

نبویان ابراز داشت: دولت‌مردان ما قهرمان تعطیلی هستند، این‌ها خائن نیستند اما ضعیف‌ترین فرد برای مذاکره کردن بودند؛ آقای ظریف دروغ نمی‌گوید چون آقا گفتند این‌ها متدین هستند، حالا اگر هم راست بگویند که واویلا است چراکه متن برجام را مطالعه نکردند؛ متن برجام را چه کسی نوشت؟

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری گفتند حالا که تعهد دادید من 28 شرط گذاشتم، در اجرای تعهدات گام‌به‌گام پیش بروید. اما آقایان تماماً تعهدات را انجام دادند بدون اینکه امریکا تعهداتش را انجام بدهد برای انجام تعهدات هیچ تضمینی به‌جز امضای کری هم نگرفته بودند.

زورمان نرسید!

وکیلی با بیان اینکه ما طی این سال‌ها زیر میز مذاکره نزدیم بلکه سفیر فرستادیم، اظهار داشت: ما رسماً کشور تابع نظم موجود جهانی هستیم. اگر هم می‌خواهیم انقلاب‌گری را در حکمرانی داشته باشیم انقلابی گری پیر است و نه انقلابی‌گری جوان، ما اگر می‌توانستیم فراتر از راه جلیلی را در هسته‌ای می‌رفتیم ما اگر می‌توانستیم بمب اتم نه در مقیاس اسمی بلکه در مقیاس رقابت جهانی هم تولید می‌کردیم البته اگر فکر می‌کنیم با بمب اتم می‌توانیم اقتدار خلق کنیم.

وی ادامه داد: ما صنعت هسته‌ای را شروع نکردیم که با 190 هزار سو تمام کنیم ما باید صادرکننده سوخت هسته‌ای به جهان می‌شدیم زورمان نرسید و پای میز مذاکره رفتیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه من با بی‌حوصلگی متن فارسی برجام را مطالعه کردم چون اصل حاکم بر مذاکرات مهم است، افزود: ما رسیدیم به اینکه فردو را با خاک یکسان کنیم نطنز را نه‌فقط محدود بلکه محوش کنیم، ازنظر من در این صحنه‌آرایی فقط دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده نبودند.

ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شد

وکیلی گفت: آقایان طوری صحبت می‌کنند که انگار یل این میدان فقط این‌ها هستند اگر می‌توانستید ادامه می‌دادید، ما درواقع نتوانستیم. حتماً دولت حسن روحانی بی‌عرضه است البته به‌رغم مهارت آقای ظریف و باوجود پشتوانه‌ای که ما در دیپلماسی عمومی از قاسم سلیمانی تا دیگران داشتیم اما نتوانستم یا باید تن به هلاکت می‌دادیم یا تن به تدبیر.

وی ابراز داشت: چهره ایران را واقعی ببینیم نه توهمی؛ ایران یک جهان‌سومی است و قدرت یعنی آقای ترامپ که دنیا را به مقابله می‌طلبد و از پسش هم برمیاید و با عالم و آدم هم درافتاده است. واقعیت این قدرت این است که این مرد دیوانه به دلیل توانی که در اقتصاد جهانی دارد توانسته خودش یک‌طرف عالم و کل جهان در طرف دیگر باشد.

وی ادامه داد: از روزی که ترامپ از برجام خارج‌شده دست به هر حرکتی علیه ایران زد، دنیا مقابلش ایستاد، این محصول برجام است چون برجام یعنی یک منطق است و نه 4 تا برگه؛ منطق یک ملتی که در دنیا تبدیل‌شده بود به ترساننده‌ترین ملت اما ترامپ هراسی جایگزین ایران هراسی شده است.

وکیلی با بیان اینکه ما در تعداد سانتریفیوژ دچار خسارت شدیم اما رویکرد ما در دنیا پیروزمندانه است، خاطرنشان کرد: برجامی که در داخل کشور ذلیلش می‌کنند اگر این برجام نبود تمام اقدامات ترامپ به نام سازمان ملل علیه ملت ایران اتفاق می‌افتاد.

برجام مانع جنگ علیه ایران شد

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه چیزی مانع جنگ علیه ایران است؟ قطعاً برجام است. برجام ماحصل یک اقدام فراگیر نظام است شما برای اینکه از یک دولت انتقام بگیرید توی سر منافع آن نزنید، این دستاورد تا سال‌های سال به نام ملت ایران می‌ماند دولت روحانی دو سال دیگر می‌رود.

وکیلی در ادامه سخنانش پرسید: هیئتی که رهبری برای نظارت بر مذاکره‌کنندگان تعیین کردند، چه کسانی بودند؟

نبویان گفت: هیئتی بالای سر آن‌ها نبود.

وکیلی افزود: رهبری در سخنرانی علنی گفتند که هیئتی ناظر بر تیم مذاکره‌کننده است، در حال حاضر هم هستند. آیا رهبری به‌اندازه شما دلسوز معاهدات نیست؟ شما طوری صحبت می‌کنید که گویی مملکت صاحب و رهبر ندارد، دستگاه نظارتی ندارد و یک دولت وجود دارد که هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: این تصویر مسدود الید بودن رهبری ظلم به ایشان است. خلاصه صحبت شما این است که رهبری را بازنشسته کردند و این‌ها هر غلطی که بخواهند انجام می‌دهند درحالی‌که این‌طور نیست و رهبری در کمترین جزییاتی که به منافع مردم مربوط می‌شود حساسیت به خرج می‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه منطق حاکم بر برجام منطق آقای روحانی و ظریف نیست و رهبری هم در آن نظارت داشتند، گفت: رهبری آنجاهایی که تیم مذاکره‌کننده کج می‌رفت تذکر می‌داد، در خصوص دسترسی به مراکز نظامی تذکر صریح داد و این نشان می‌دهد که ایشان بی‌تفاوت نبود بلکه رصد و نظارت و هدایت می‌کرد.

وی مدعی شد: امکان شنود آنلاین آنچه در پشت درهای بسته توسط تیم مذاکره‌کننده درون نظام وجود دارد، مگر دوره ماقبل رسانه است که ظریف برود و در پشت درهای بسته با کری گل بگوید و بشنود، شما تصور می‌کنید کشور چگونه اداره می‌شود?!

وکیلی تصریح کرد: برجام شاهکار نیست، نهایت ظرفیت ملت ایران نبود و استحقاق ما هم نیست، اما برجام ظرف مقدورات ما است این برجام برآیند مذاکره دو سال حسن روحانی زیر نظر رهبری  است.

وی با بیان اینکه تصمیم نظام این است که از برجام خارج نشویم که به نظر من هم درست است، گفت: ترامپ که از برجام خارج شد فهمیدیم چه شری از سر ملت ایران کنار رفت، برجام نمی‌تواند خیر مطلق به ما برساند اما شر عظمایی را از ملت ایران گرفت.

در برجام دسترسی به اماکن نظامی را بدون هیچ قیدی امضا کردند

نبویان که توانمندی هسته ایران و امکان تولید بمب هسته‌ای را از عوامل عدم حمله اسرائیل به ایران عنوان کرد، اظهار داشت: برجام ما را به سمت جنگ برد که حتی کشورهای کوچکی چون جیبوتی در مقابل ایران عرض‌اندام کنند. تولید بمب اتمی به فتوای رهبری حرام است اما داشتن راکتور برای ما از عوامل امنیت کشور بود که آقایان بتن‌ریزی کردند و عکس یادگاری گرفتند.

وی ادامه داد: در برجام دسترسی به اماکن نظامی را بدون هیچ قیدی امضا کردند درصورتی‌که چند ماه قبل‌تر از آن رهبری فرمودند نکند به بهانه نظارت بر مراکز نظامی جاسوسی کنند. رهبری پس از تصویب هیئت نظارت تشکیل دادند. رهبری فرمودند از رئیس‌جمهور آمریکا نامه کتبی بگیرید اما آقایان امضای کری را تضمین دانستند.

ترامپ در ایران گاو شیرده می‌خواهد

این فعال سیاسی افزود: همان موقع به جلیلی گفتم چرا حرف نمی‌زنی؟ گفت دموکراسی است.

وی گفت: ظریف در شأن نظام نیست، ترامپ هم دیوانه نیست در مملکت ما گاو شیرده می‌خواهد.نبویان خاطرنشان کرد: دوره جلیلی این‌قدر تحریم نبود اما در حال حاضر تحریم‌ها چند برابر شده است، ما اگر درگذشته تحریم بودیم صنعت هسته‌ای خودمان را هم داشتیم اما حالا هسته‌ای به هوا رفته تحریم هم داریم؛ برجام خسارت محض است.

نبویان با خواندن بخشی از کتاب حسن روحانی گفت: شخص روحانی و ظریف عامل تحریم هستند. روحانی در این کتاب می‌گوید من تعلیق‌ها را شکستم، احمدی‌نژاد دنبال تعلیق نبود. عامل تحریم کسی است که تعلیق‌ها را شکست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این سؤال که ما چرا از برجام خارج نمی‌شویم، ابراز داشت: این دولت نه قانون اساسی را قبول دارد و نه خود آقا را، در نگاه آقایان آمریکا بنز است و اروپا پیکان دیگر کشورها هم دوچرخه و منفعت به این است که سوار بنز شوند.

وی تأکید کرد: ادامه مذاکره با اروپا هم فایده‌ای ندارد چراکه اروپا با یک تشر امریکا عقب‌نشینی می‌کند. تنها فایده برجام این بود که کسانی که به سمت امریکا قش می‌کردند درس بگیرند.

در ساعت‌های پایانی برنامه طرف‌های مناظره کننده به FATF هم پرداختند.

 عربستان و اسرائیلناظران FATF 

نبویان با بیان اینکه اف‌ای‌تی‌اف یعنی تحویل منطقه و حاج قاسم سلیمانی به آمریکایی‌ها گفت: ناظران بر اف‌ای‌تی‌اف عربستان و اسرائیل هستند، در قطع‌نامه 2331، بیست‌وسه نفر به دلیل غیرهسته‌ای همچنان در تحریم هستند در این لیست نام حاج قاسم سلیمانی است.

وی ادامه داد: درخواست اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی این است که کسانی که اسمشان در لیست تحریم است، اموالشان باید مصادره شود با تعریفی که آن‌ها از تروریسم دارند، حاج قاسم را مدافع تروریسم دانستند؛ آن‌ها می‌گویند حاج قاسم سلیمانی را تحویل دهید تا تحریم‌های بانکی را برداریم!

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: صنعت هسته‌ای و توان موشکی، منطقه و حاج قاسم اقتدار ما هستند اما در اف‌ای‌تی‌اف باید همه را تحویل بدهیم.

نبویان تصریح کرد: با این معاهده‌ها مسئله حل نمی‌شود آقایان باید دلار را از گردونه اقتصادی کشور خارج کنند، روسیه و چین رفته به سراغ مبادلات دوجانبه رفتند اما چرا آقایان دلار را رها نمی‌کنند؟!

کسانی که سی‌‌اف‌تی را رد کردند باید مسؤولیت آن را بپذیرند

وکیلی با بیان اینکه آنچه در قالب سی‌‌اف‌تی در مجلس مطرح شد، مفادش را اگر سرچ کنید قابل‌دسترسی و مطالعه است، گفت: متن مصوب به شورای نگهبان رفت‌وبرگشت به مجلس و نظر من هم این است که دیگر اصراری به تصویب آن نکنیم. ما که تصویب کردیم مسؤولیت تصویب را پذیرفتیم، کسانی هم باید مسؤولیت رد آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: در متن سی‌اف‌تی نه‌تنها اسم سردار سلیمانی که جز مفاخر ملت است نیامده بلکه تعریف تروریسم جهانی هم نیامده و ما تعریف دیگری با چند شرط قید کردیم که کاملاً بومی است. نسخه برگشتی و ایرادات شورای نگهبان و کمیته نظارت مجمع تشخیص نظام بر متن سی‌اف‌تی موجود است که شما می‌توانید مطالعه کنید.

سی‌اف‌تی ضرر قطعی را از ما دور می‌کند

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: سی‌اف‌تی برای ما دست آوردی ندارد اما چرا تصویب شد؟ زیرا سی‌اف‌تی ضرر قطعی را از ما دور می‌کند اما نفع محتمل دارد.

وکیلی گفت: رهبری این موضوع را به مجلس ارجاع دادند و گفتند که پیرامون کنوانسیون خاص مخالفتی ندارم خود مجلس قانون‌گذاری کند. من معتقد نیستم که سی‌اف‌تی مثل برجام کلید حل مشکلات و مانع تحریم‌های ظالمانه آمریکا است اما به‌عنوان موافق سی‌اف‌تی می‌گویم که
ضرر قطعی را از ملت ایران دور می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی، ارتباطات هوایی و دریایی ما توسط آمریکا تحریم است و اگر خلاف قواعد بین‌المللی سی اف تی را نپذیریم در شرایط موجود ممکن است بانک مرکزی ایران با عراق و افغانستان یا کشور ثالث دیگری هم نتواند کنش مالی انجام دهد، ابراز داشت: سازمان ملل در پیوست سی‌اف‌تی فهرستی از گروهای تروریستی آورده که خوشبختانه نامی از حزب‌الله و حماس نیست و در متن مصوب مجلس نیز قیدشده که اگر آن‌ها تعریفی را بیاورند که با منافع کشور ما و انقلاب در تعارض باشد این امکان برای ما وجود دارد که تعلیقش کنیم.

این فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: ما بر اساس یک احتمال که ممکن است با فشار آمریکا و اسرائیل نام حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی بیاورند امکان تعلیق را گذاشتیم و میدانیم که طرف غربی هم نمی‌پذیرد اما می‌خواهیم که عدم پذیرش از سوی آن‌ها باشد و نه ایران، زیرا در مجامع بین‌المللی به نفع ما است.

دولت روحانی یک دولت حداقلی است

وکیلی در پایان سخنانش گفت: دولت حسن روحانی فاقد هویت است به دلیل خصلت اصولگرایی که دارد، هر جا نقطه مثبتی  داشته باشد نتیجه خصلت اصلاح‌طلبی آن است. این دولت اصلاح‌طلب نیست، این دولت پایدارچی‌ هم نیست. دولت روحانی یک دولت حداقلی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار