دکتر کریمی نژاد در گفتگو با تابناک مطرح کرد:
کریمی نژاد : به هرحال دهیاران عاملان و حاملان توسعه اند بار اصلی توسعه روستا را به عهده دارند به عبارتی خودشان "ده یارند اما کسی یاری دهنده" انها نیست. یک فرد نهضتی بعد از چندسال رسمی اموزش و پرورش می شوداما یک دهیار با ۱۰ سال و بیشتر هنوز امنیت شغلی ندارد.
کد خبر: ۶۸۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴ 17 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / سیاسی ، روز گذشته معاون وزیر کشور نشست مشترکی با فرمانداران ، شهرداران و دهیاران استان کهگیلویه و بویراحمد داشت که فرماندار شهرستان لنده به نمایندگی از فرمانداران به بیان نکته نظراتی پرداخت . 
دارا کریمی نژاد در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سخنان خود و معضلات و مشکلات مربوط به حوزه شهرداری ها و دهیاری ها گفت : از انجاییکه که طبق قانون مدیریت روستاها را شوراها و دهیاری ها به عنوان یک نهاد اجتماعی  و مدنی  در فرایند توسعه به عهده دارند لذا اثر گذاری زیادی در پیشرفت و آبادانی روستاها دارند . ضمن اینکه باید یاد اوری شود که امروزه مشارکت به عنوان یک سرمایه اجتماعی عامل مهمی در توسعه دارد لذا ما دو نوع مشارکت داریم :
۱_مشارکت از بالا(مشارکت برای مردم) به پایین که بیشتر حالت دستوری و بدون لحاظ کردن مزیتهای نسبی هرمنطقه است.
۲_مشارکت از پایین به بالا (مشارکت با مردم و همراه مردم) که مشارکت اگاهانه مردم در تعیین سرنوشت خویش همراه با توجه به مزیتهای نسبی و محدویتهای منطقه خود است.
کریمی نژاد در ادامه مهمترین چالشها و محدودیتهای حوزه دهیاری و روستایی را نداشتن نیروی انسانی اموزش دیده ، نداشتن ساختمان و تجهیزات و امکانات ،نداشتن دستگاهایی و ادوات سنگین ، نبود امنیت شغلی ، نداشتن نماینده حقوقی ، عدم درامد پایدار عنوان کرد.
فرماندار شهرستان لنده در ادامه و پس از بیان مشکل راهکارهایی را هم پیشنهاد داده بود که در توضیح این پیشنهادات گفت : لازم است دهیاران تمام وقت به عنوان یک دستگاه اجرایی دیده شوند.
وی افزود :گاها معارضات اجتماعی و دولتی مشکلات زیادی را برای دهیاران بوجود می آورند که نیاز به حمایت حقوقی و داشتن نماینده حقوقی جهت رفع معارضات اجتماعی و دولتی بسیار ضروری است.
کریمی نژاد بیان کرد : دهیاران در خصوص ماشین آلات هیچگونه امکاناتی ندارند در صورتیکه نیاز مبرم به این دستگاه ها دارند و پیشنهاد من به وزیر کشور این بود که تمهیداتی دیده شود تا در هربخش یک دستگاه ماشین سنگین با تشکیل تعاونی دهیاران هربخش مهیا شود.
 
دخالت و توقعات بیجای شوراها یکی از مشکلات شهرداری ها است / دهیاران

 فرماندار شهرستان لنده در ادامه افزود : به معاون وزیر کشور پیشنهاد شد از انجاییکه بخش زیادی از وظایف بنیاد مسکن را دهیاران انجام می دهند لذا باید بخشی از هزینه هایی که بنیاد دریافت می کند به دهیاری تعلق گیرد. بنیاد زمین را مجانی از منابع طبیعی دریافت می کند متری ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان به افراد واگذار می کند . لذا به نظر می رسد حداقل ۵ هزار تومان به ازای هر متر مربع به دهیاری پرداخت گردد.
کریمی نژاد یکی دیگر از پیشنهادات را اینگونه بیان کرد : بسیار ضروری است بخشی از هزینه استعلامات کارخانه های مجاور روستاها به دهیاری پرداخت گردد. بند واو هم در بودجه ۹۸ باید احیا گردد.
کریمی نزاد گفت : کارکنان فنی و مالی دهیاری امنیت شغلی ندارند و از طرفی چون از طرف دهیاران تامین حقوق می شوند لذا امکان سهل انگاری و تبانی در پروژه ها وجود دارد. بنابر این پیشنهاد شد حقوق این افراد از دهیاران جمع و به حوزه روستایی و شوراهای استانداری واریز تا از طرف این دفتر تامین حقوق شوند.
کریمی نژاد در ادامه این گفتگو بیان کرد : به هرحال دهیاران عاملان و حاملان توسعه اند بار اصلی توسعه روستا را به عهده دارند
به عبارتی خودشان "ده یارند اما کسی یاری دهنده" انها نیست. یک فرد نهضتی بعد از چندسال رسمی اموزش و پرورش می شوداما یک دهیار با ۱۰ سال و بیشتر هنوز امنیت شغلی ندارد.
فرماندار شهرستان لنده گفت : بخش دیگری از سخنان من مربوط به مشکلات زیادی بود که شهرداران با آن مواجه هستند.
کریمی نژاد بیشترین مشکلات شهرداری ها را مربوط به عدم در امد پایدار و متکی بودن به کمکهای دولتی ،عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی ،مهاجرت بی رویه و رشد ناموزون شهرها به خصوص مرکز استان ، عدم وجود نیروی کافی فنی و حقوقی در شهرداری های کوچک ، عدم توجه بوم شناختی به زیبا سازی و مبلمان شهری و عدم توجه به محیط زیست و رها شدن پسماندهای شهری عنوان کرد .
کریمی نژاد گفت : متاسفانه یکی از مشکلات بسیار جدی دخالت و توقعات گاها نابجای شوراها از شهرداران است که لازم است در این خصوص فکری شود .
نماینده عالی دولت در شهرستان لنده در پایان این گفتگو بیان کرد : به نظر می رسد مشکلات حوزه شهرداری ها و دهیاری ها بسیار جدی است و من هم به عنوان نماینده فرمانداران سعی کردم بی تعارف و بدون از کم و کاست آنچه در این استان در این خصوص می گذرد را برای آگاهی معاون وزیر کشور بیان کنم و البته پیگیر نتیجه این گزارشات و مشکلات از طریق وزارت کشور هم خواهیم بود اما به هر جهت در برخی حوزه ها مانند وضعیت دهیاری ها نیاز به توجه جدی داریم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
درودبرفرماندارشجاع شهرستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار