کد خبر: ۶۸۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ 17 November 2018
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه بارشی که از روز چهارشنبه وارد استان شد بارش های بالای 100 میلی متر را در بیشتر مناطق استان در پی داشت.

ولی بهره مند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بیشترین بارش باران سامانه اخیر استان تا ساعت 18 و 30 دقیقه امروز جمعه در شهر لنده با 168 میلی متر ثبت شده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت در امیرآباد بابکان 167، یاسوج 151.9، کاکان149، سی سخت 145.1، لوداب 136، مارگون 127، چیتاب 124، آبده گاه 119، سرفاریاب 107.7، قلعه دختر 107و سوق 105.5 میلی متر باران باریده است.
وی عنوان کرد: در جاورده 105، باشت 102.5، قلعه رئیسی 96، جوکار 95، سرآسیاب یوسفی بهمئی 87، دهدشت 85.7، بابا کلان 71، امام زاده جعفر 67.4، دوگنبدان 65.2 و لیکک 51.3 میلی متر بارندگی ثبت شده است.
سامانه بارشی اخیر که روز چهارشنبه وارد استان شده بود یکی از سامانه هایی است که با بارش های قابل توجه همراه بود.
در حالی که هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود پایان هفته جاری سامانه جدید بارشی وارد استان می شود برخی منابع از بارش باران تا بیش از 100 میلی متر هم خبر داده بودند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه به ایرنا گفت: سامانه بارشی جدیدی از روز چهارشنبه وارد استان شده و تا بعد از ظهر جمعه ادامه خواهد داشت.
ولی بهره مند اظهار داشت: در این مدت با توجه به شدت بارشها طغیان رودخانه‌ها، مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر و نیز اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست.
بهره مند عنوان کرد: برای کاهش خسارت‌های احتمالی، تمهیدات لازم از سوی مردم، سازمان‌های امدادی و مدیریت بحران اندیشیده شود.
هنوز خسارت های احتمالی به زیرساخت های کهگیلویه و بویراحمد بررسی و اعلام نشده است اما با توجه به شدت بارش ها انتظار می رود این خسارت ها قابل توجه باشد.

** راه ارتباطی 80 روستای کهگیلویه وبویراحمد مسدود شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه های کهگیلویه و بویراحمد گفت که بارش شدید برف و باران در 2 روز گذشته سبب مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 80 روستای این استان و 2 محور فرعی گچساران- پازنان به بندر دیلم و سی سخت به پادنا در سمیرم شده است.
علی خوان پایه جمعه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازگشایی این تعداد راه روستایی توسط راهداران با وجود امکانات و ماشین آلات محدود و کمبود نیرو آغاز شده است.
وی تصریح کرد که بیشترین تعداد روستاهای مسدود شده مربوط به شهرستان های کهگیلویه و چرام و بخش های قلعه رئیسی و دیشموک هستند.
خوان پایه دلیل مسدود شدن این تعداد راه روستایی را خاکی بودن و نبود زیرسازی مناسب این جاده ها عنوان کرد و گفت: جاده برخی از روستاها نیز به دلیل جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها دچار خسارت شده اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه های کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین جاده ارتباطی 2 محور گچساران- پازنان به بندر دیلم به دلیل تخریب پل در این مسیر و نیز جاده سی سخت به پادنا در سمیرم به علت بارش سنگین برف مسدود شده اند.
خوان پایه تاکید که با وجود بارش باران،تمامی محورهای اصلی استان باز و تردد در آنها جریان دارد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 79 گردنه با 2 هزار و 846 کیلومتر و جاده و 66 نقطه به طول 327 کیلومتر محور برفگیر است.
200 دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و تجهیزات برف روب برای بازگشایی جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.
200 نفر نیروی راهداری در 23 راهدارخانه ثابت و سیار مستقر و مشغول خدمات رسانی به مردم و مسافران در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد هستند.

** بارش ها خوشحالی کشاورزان و مردم استان را در پی داشت

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که میزان بارش ها در سال زراعی گذشته در این استان نسبت به میانگین بلند مدت 53 درصد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: میزان بارش بلندمدت در شهر یاسوج از 850 میلی متر به 804 میلی متر کاهش یافته است.
رضا کاکاوند میزان بارش سال زراعی 96-97 در استان را 309 میلی متر ذکر کرد و گفت: حدود 79 میلی متر کاهش بارندگی را نسبت به سال زراعی 95-96 نشان می دهد.
وی بیشترین میزان کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته را مربوط به شهر دهدشت با 152 میلی متر عنوان کرد.
کاهش بارندگی ها در سال زراعی گذشته سبب کاهش برداشت محصولات کشاورزی شده بود.
سال زراعی گذشته 41 هزار و 434 تن گندم سیلویی و بذری مازاد بر مصرف کشاورزان استان خریداری شد که نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.
کاهش بارندگی ‌ها و خشکسالی به ویژه در مناطق گرمسیری استان از دلایل کاهش 40 درصدی میزان تولید گندم در استان بوده است.
اما بارش های اخیر و پیش بینی فصلی بارش ها که پیش از این اعلام شده بود خوشحالی کشاورزان استان را در پی داشته است.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این با اشاره به وضعیت بارش ها در سال زراعی جاری گفت: وضعیت در فصل پاییز و ماه آبان نرمال پیش بینی می شود.
رضا کاکاوند تصریح کرد: ماه های آذر و دی وضعیت تاحدودی نرمال نیست اما در ماه های بهمن و اسفند نیز سامانه های بارشی مناسبی در سطح استان پیش بینی شده است.
کشت پاییزه در شهرستان های مختلف استان بویژه در هفته های اخیر با شروع بارشها در 134 هزار هکتار زمین زراعی آغاز شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار