کد خبر: ۶۸۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ 18 November 2018
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد که ایستگاه سنجش گرد و غبار به زودی در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی راه اندازی شود.

به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز یکشنبه در نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان هزینه مورد نیاز برای راه اندازی و تجهیز این 2 ایستگاه را برآورد و به معاونت عمرانی استانداری اعلام کنند.
وی افزود: پیگیری های لازم به منظور تأمین هزینه مورد نیاز برای راه اندازی و تجهیز این 2 ایستگاه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام می شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صندوق توسعه ملی اعتباراتی را به اجرای طرح های نهال کاری، آبخیزداری و آبخوان داری و ایجاد باغ در زمین های شیبدار در تمامی نقاط کشور از جمله این استان به منظور مقابله هر چه بهتر با پدیده گرد و غبار اختصاص داده است.
فیلی عنوان کرد: رایزنی و مکاتبه با مسئولان صندوق توسعه ملی برای دریافت کامل سهمیه کهگیلویه و بویراحمد از این اعتبارات ضروری است.
وی ابراز داشت: اجرای طرح های نهال کاری، آبخیزداری و آبخوان داری و ایجاد باغ در زمین های شیبدار در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تأثیرگذاری چشمگیر برای مقابله با پدیده گرد و غبار مورد حمایت همه جانبه از سوی مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی این استان قرار می گیرند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پدیده گرد و غبار در یک دهه اخیر گریبانگیر برخی مناطق کشور از جمله این استان شده و مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.
فیلی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که حدود 75 درصد منشأ بروز پدیده گرد و غبار در کشور خارجی و 20 تا 25 درصد مابقی نیز داخلی است.
وی افزود: باید تلاش ها و اقدام های بیشتری برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کهگیلویه و بویراحمد انجام شود و حساسیت ویژه ای داشت.
فیلی بیان کرد: هنگام بروز پدیده گرد و غبار در استان های همجوار باید مدیران اجرایی و نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد نیز علاوه بر آمادگی همه جانبه برای مقابله با این پدیده در استان تصمیم گیری و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اینک تنها 2 شهر این استان شامل یاسوج و دوگنبدان دارای ایستگاه سنجش گرد و غبار هستند.
محسن جعفری نژاد بسطامی اظهار داشت: 25 استان کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد با مشکل پدیده گرد و غبار مواجه است.
وی افزود: هر چند که کهگیلویه و بویراحمد معضلات کمتری نسبت به دیگر استان های کشور در زمینه پدیده گرد و غبار دارد اما در معرض خطر بوده و متولیان امر نباید غفلت کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار در سال 1395 در 19 ماده و پنج تبصره از سوی هیأت وزیران تصویب و به تمامی استان های کشور ابلاغ شد.
جعفری نژاد بسطامی عنوان کرد: 15 دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد درگیر بحث مقابله با پدیده گرد و غبار هستند.
وی ابراز داشت: این تعداد دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد مکلفند هر 6 ماه یکبار گزارش عملکرد، اقدام ها و برنامه های خود در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارائه دهند.
جعفری نژاد بسطامی گفت: سال های 1394 تا 1396 یک طرح مطالعاتی در کهگیلویه و بویراحمد با موضوع دلایل بروز پدیده گرد و غبار و راهکارهای مقابله با آن در این استان انجام شد.
وی اظهار داشت: بر اساس این طرح مطالعاتی مهمترین دلایل بروز پدیده گرد و غبار در کهگیلویه و بویراحمد شامل فرسایش خاک، تخریب جنگل ها و مراتع به ویژه بر اثر آتش سوزی، کاهش میزان آب های سطحی و زیرزمینی و چرای بی رویه دام است.
جعفری نژاد بسطامی افزود: عمده ترین راهکارهای ارائه شده در این طرح مطالعاتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کهگیلویه و بویراحمد شامل نهال کاری، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، ایجاد باغ در زمین های شیبدار و اجرای کمربند سبز از سوی 17 شهرداری استان است.
آمارها نشان می دهد که بیشترین میزان بروز پدیده گرد و غبار در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه دوگنبدان و یاسوج مربوط به ماه های اردیبهشت و خرداد و اوج آن نیز بین ساعت 9 صبح تا 15 عصر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار