تن دادن ما اصلاح‌طلبان به روحانی عجیب بود

روزنامه کیهان نوشت: عضو حزب منحله مشارکت گفت جبهه اصلاحات فاقد استراتژی و دچار تناقض است. علی تاجرنیا در گفت‌وگویی اظهار داشت: استراتژی اعضای شورا در انتخاب شهردار مشخص نیست. متاسفانه بخش عمده‌ای از این نقد به خود جریان اصلاحات باز می‌گردد که استراتژی مشخصی در عرصه سیاسی ندارد برخی از دوستان خیلی خوب ما کارهای عجیبی می‌کنند. از سویی به حسن روحانی تن می‌دهند که خطوط قرمز مشخصی دارد، از جناح دیگر آمده و به خاطر شرایط از او حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر شورا می‌خواهد با انتخاب افرادی به عنوان شهردار پایتخت، نارضایتی خود را ابراز کند! چنین واکنشی در عالم سیاست معقول نیست. به عبارت دیگر همه مشکل ما شرایط نیست، بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط هم بخشی از مشکل است.

وی در پاسخ این سوال که «یک مشکل دیگر این است که گاه فقدان استراتژی و تاکتیک آشکار می‌شود. آیا تحلیل سیاسی از اوضاع وجود ندارد؟» می‌گوید:  بنده در داستان آقای نجفی هشدار داده بودم، منتها برخی دوستان تا وقتی که با مسئله‌ای سخت روبه‌رو نشده‌اند می‌گویند پای حرف خود تا آخر می‌ایستیم. برای یکی از اصلاح‌طلبان شناخته شده توئیت می‌کند که وقتی اصولگرایان با آقای آخوندی مخالفند یعنی تصمیم درستی گرفته‌ایم!  این نوع سخنان که پایه و اساس منطقی درستی ندارد در گذشته هم بیان می‌شد و مشکل قدیمی ماست. برخی دوستان ما همچنان در دعواهای گذشته مانده‌اند و در عین حال می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند، اما نکته مهم این است که چندان به روش حضور در قدرت تسلط ندارند.

اجماع در نقد گاف ظریف

روزنامه فرهیختگان نوشت: پس از مهلت ۱۰ روزه قوه‌قضائیه به وزیر خارجه برای ارائه مدارک و نقد تند اصلاح‌طلبانی مانند عباس عبدی، روحانی هم سعی کرد با ظریف مرزبندی کند؛ روحانی می‌گوید نباید مبارزه با پولشویی را جناحی کرد... هر چه باشد، ظریف با حرف‌هایش خیلی‌ها را به جان هم انداخته و با ارتباط دادن مخالفان لوایح مربوط به FATF با منابع مالی ناشی از پولشویی، منتقدان را در جایگاه متهم نشانده... ظریف البته برخلاف آنچه روحانی می‌گوید، اساسا درباره ضرورت مبارزه با فساد و پولشویی سخن نگفته و صرفا به آنچه خاستگاه مخالفت‌ها با قوانین ضدپولشویی دانسته، اشاره کرده است... نفس ورود وزیر امور خارجه به مسائل داخلی هم به‌طور جدی محل سوال است و هنوز توضیح مشخصی درباره چرایی آن داده نشده. هرچه باشد، موضع‌گیری در موارد اینچنینی، به دلیل عدم اشراف کافی می‌تواند خطاهای حیثیتی‌ای را به بار آورد. این نکته‌ای است که عباس عبدی هم در نقد اظهارات ظریف بر آن تاکید دارد.

آقای ظریف! آیا این توجیهات دم دستی را باید به عنوان عذرخواهی بپذیریم؟/ مقایسه ای ساده بین شما و امیر کبیر

استیضاح ظریف به کجا رسید؟

نگران حلقه مشاوران رئیس‌جمهور هستم

علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ماهنامه اندیشه پویا گفت: مردم را دعوت کردم که به آقای روحانی رای بدهند، سخنرانی هم کردم اما خودم رای ندادم و دلیلم هم کاملا شخصی بود. من شخصی را می‌شناسم با ویژگی‌های شخصی و به همین دلیل به او رای نمی‌دهم اما از طرف دیگر این شخص وجوهی دارد که در سطح عمومی می‌تواند تاثیر دیگری داشته باشد...

علوی تبار با اشاره به حمله اصلاح طلبان به هاشمی رفسنجانی، گفت: یک مثلث بودیم، من و اکبر گنجی به همراه عباس عبدی که همدیگر را حمایت می کردیم. ما رای می گرفتیم و نظر حجاریان که میانه روتر بود رای نمی آورد... ما از اول فکر نمی کردیم که با کارگزاران داریم پروژه اصلاحات را پیش می بریم و آنها را خیلی دموکرات نمی دانستیم. معتقد بودیم همه آنها دنبال توسعه آمرانه هستند.

فعال اصلاح‌طلب: روحانی سبک زندگی لوکسی داشت/ مشاورانی دارد که نسبت به خود او جای نگرانی بیشتری دارند

وی افزود: آقای روحانی مشاورانی دارد که نسبت به خود او جای نگرانی بیشتری دارند. من بیشتر از اینکه نگران تصمیمات روحانی باشم، نگران مشورت های آن حلقه هستم... برای آقای روحانی ماندن در عرصه قدرت ایران مهمترین نکته است.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به سال های ریاست حسن روحانی بر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دوران اکبر هاشمی رفسنجانی، یادآور شد: آقای هاشمی صاحب جایگاه بود و از موضع قدرت این طور بود اما آقای روحانی چنان موقعیتی نداشت. اطرافیان آقای هاشمی بعضا آدم های قوی بودند اما اطرافیان آقای روحانی... چه بگویم، بهتر است چیزی نگویم. در نگاه ما که روحیه انقلابی مان را هنوز داشتیم ایشان کمی هم خوشگذران بود و سبک زندگی لوکسی داشت.

علوی تبار گفت: ما برای پروژه ها بودجه کم داشتیم اما برای درست کردن استخر بودجه کم نبود. اگر نان کنجدی و پنیر و گردو و سبزی آماده نبود، جلسه تشکیل نمی شد، به نظر ما اینها خیلی لوکس بود، آقای روحانی یک چهره امنیتی بود با ظاهری که راست محافظه کارانه بود اما در باطن به چیزی اعتقاد نداشت./ مهر

جزئیات استعفای ۹ مقام نهاد ریاست‌جمهوری

ایلنا نوشت: یک مقام آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری با تایید خبر استعفای ۹ مقام این نهاد به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: مسیح مهاجری نمایندگی رییس‌جمهور در دانشگاه مذاهب اسلامی، علی یونسی دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها و اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور در امور احیای بافت‌های فرسوده از سمت خود استعفا داده‌اند و رئیس‌جمهور هم با استعفای انها موافقت کرده است.

بر این اساس سید رضا اکرمی مشاور رییس دفتر رییس‌جمهور، بهمن حسین‌پور معاونت تشریفات دفتر رییس‌جمهور، فریدون وردی‌نژاد مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس‌جمهور، علی جنتی مشاور رییس دفتر رییس‌جمهور، محسن محبی ریاست مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری و خلیل معظم‌زاده معاونت پشتیبانی و منابع انسانی نهاد ریاست‌جمهوری از همکاران خود خداحافظی کردند.

صدور کیفرخواست برای شهرام جزایری و عراقچی

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: کیفرخواست پرونده عراقچی معاون ارزی رئیس کل سابق بانک مرکزی و آقاخان نیز صادر شد.

اخلال در نظام اقتصادی؛ اتهام احمد عراقچی

آخرین خبر از پرونده‌های شهرام جزایری، عراقچی و آقاخان

بی‌اعتمادی مردم به نظام و گسترش آن در جامعه به رفتار مسئولان باز می‌گردد

مسعود پزشکیان درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴ دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و شرایط کشور فضایی را به وجود آورده است که جامعه دچار یک نوع بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان شده، چه باید کرد که شکاف‌های موجود از میان برداشته شود، گفت: ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه و گسترش در جامعه به رفتار ما باز می‌گردد. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دست‌اندرکاران و مسئولان می‌توانند اعتماد مردم را برگردانند و جلوی گسترش بی‌اعتمادی را بگیرند یا آن را کاهش دهند و یا حتی آن را عقب برانند. وی با بیان اینکه نوع رفتار ماست که همه چیز را تعیین می‌کند، گفت: آینده آن چیزی است که می‌سازیم، آن چیزی نیست که خواهد آمد.

علاقه مند به حضورم در دولت بودند اما فرمان را دستم نمی دادند

مسعود نیلی، دستیار اقتصادی سابق رئیس جمهور در مصاحبه ای با هفته نامه تجارت فردا که بخشی از آن در دنیای اقتصاد بازنشر شده گفت: «تا آنجا که به خاطر دارم، بدون استثنا، همه روسای دولت‌های ما، در زمینه نرخ ارز قائل به ارتباط میان تورم و نرخ ارز نبوده‌اند و تمایل جدی قلبی آنها، حتی کاهش نرخ ارز بوده است. حالا اگر شما جمع‌بندی داشته باشید که این رویکرد باعث می‌شود که پس از یک دوره تثبیت، نرخ ارز جهش کند و نتوانید این نظر را به نتیجه برسانید نخواهید توانست در مسوولیت اجرایی مرتبط با این موضوع نقش‌آفرینی کنید.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص نگاه دولت دوازدهم به نرخ ارز گفت: در دولت دوازدهم، مساله ارز در کشور مهم و اثرگذار بود. نظرم این بود که سرکوب نرخ ارز باعث جهش آن می‌شود، قاعدتا آقای روحانی چنین نظری نداشتند و معتقد بودند که اگر نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند، حداقل افزایش پیدا نکند.

مسعود نیلی: با رئیس جمهور بر سر موضوع نرخ ارز اختلاف داشتیم/ همسرم خواست که از دولت کنار بروم

نیلی به این موضوع اشاره کرد که در دولت همواره با این حس مواجه بوده که تصمیم‌گیران از یکسو علاقه‌مندند که من در دولت حضور داشته باشم و از سوی دیگر، نمی‌خواهند فرمان را دست من بدهند.

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت:... به دلیل مشکلات قبلی و با نظر پزشکی از پنجم اردیبهشت ۹۷ دیگر در جلسات دولت شرکت نکرده است.

مصادیق نفوذ را به قوه قضائیه و وزارت اطلاعات معرفی کنید

محسن رضایی چندی قبل گفته بود: «امروز نفوذی های آمریکا در داخل چرخ اقتصاد را معطل کرده اند و در وزارتخانه ها بیشتر از ترامپ در حال فعالیت هستند و اجازه نمی دهند کار انقلابی پیش برود. بدنه لیبرال ها و نفوذی ها نمیگذارند چرخ اقتصاد راه بیافتد.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سخنان گفت: آقای رضایی به جای سخنرانی، مصادیق نفوذ در وزارتخانه‌ها را به وزارت اطلاعات و قوه قضائیه معرفی کند. اینکه هر کسی برای مطرح شدن حرفی بزند، کار درستی نیست.

وزارت نفت به خاطر حذف کارت سوخت عذرخواهی کند

روزنامه کیهان نوشت: یک روزنامه اصلاح‌طلب و حامی دولت خواستار عذرخواهی وزارت نفت به خاطر حذف چندساله کارت سوخت و  رونق قاچاق بنزین به خارج از کشور شد. خسارت روزانه قاچاق سوخت، حداقل 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

روزنامه اعتماد می‌نویسد: حالا که به اینجا رسیده‌ایم به نظرم شایسته است وزارت نفت به خاطر کنار گذاشتن «کارت سوخت» در سال 94، از مردم عذرخواهی کند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دو روز پیش رسما از بازگشت دوباره «کارت سوخت» به نظام توزیع سوخت کشور خبر داده و خواستار آن شده است که مردم حداکثر تا بیست و چهارم آذرماه نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت جدید اقدام کنند.

فروش نجومی صندلی‌های پزشکی در دانشگاه ها

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: ما گزارش‌هایی داریم که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته {پزشکی}وجود دارد، حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افزایش نرخ ارز، قیمت این کرسی‌ها نیز افزایش پیدا کرده و هر صندلی پزشکی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این فروش صندلی مختص کسانی که از خارج بازگشته اند، نیست و به صورت کلی است؛ یعنی کسانی در داخل این مبالغ را به کمک برخی شرکت‌ها و به واسطه فساد در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت می گیرند و این کار‌ها را انجام می‌دهند. متاسفانه پس از افزایش نرخ ارز، زندگی برای افرادی که در خارج از ایران مشغول تحصیل بودند، سخت شد و طبیعی است، برای برگشت به کشور انگیزه ایجاد شود؛ اما اینکه گرایی از داخل به این افراد داده شود، مشخص نیست و ما هنوز در حال تحقیق در این باره هستیم.

با این نوع خصوصی سازی کشور را ویران کرده ایم!

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: کاری که در هفت تپه به نام خصوصی سازی شکل گرفته، از روز اول اشتباه بوده و در آن تخلف شده است. ما بر این باوریم که باید در این مورد قانون اجرا شود؛ به عبارت دیگر، باید هیات حمایت از صنایع مستقر شود و مدیران خصوصی هم به خانه‌های خود تشریف ببرند تا اوضاع آرام شود. کسانی که این اوضاع را خراب کرده اند، باید دست از کار بکشند و افرادی که تسلط دارند، وارد شوند و مساله را حل کنند... هفت تپه، تنها یکی از هزاران موردی است که شما می‌شناسید. من می توانم لیست دوهزارتایی از این واگذاری‌ها به شما بدهم که همه دارای اشکالات اساسی هستند و دیر یا زود گریبان این کشور را خواهند گرفت.

گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی از بازار تهران

خبرنگار ارشد سرویس جهانی شبکه «بی‌بی‌سی» با سفر به ایران و حضور در بازار تهران، نظر مردم را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران جویا شد اما آنچه در این سفر با آن مواجه شد، تاکید مردم ایران بر ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا بود.