کد خبر: ۶۸۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 27 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی عوامل ابتلا به یبوست مزاج و تخلیه درست معده و روده پرداخته اند.

حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: زیاد در دستشویی درنگ نکن چرا که مکث زیاد در دستشویی ابتلا به «پیل‌پایی» را در پی دارد و تخلیه مرتب روده در شبانه روز از شرایط مهم تندرستی است.

یبوست مزاج که به مادر تمام مریضی ها معروف است، همان چیزی است که علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی، مولد بیماری های خطرناکی مانند سرطان، ضعف اعصاب، جنون، غش و رعشه، فلجی، سکته و خون ریزی های موضعی است.

بواسیر، رماتیسم و دردهای مختلف مفاصل، سرماخوردگی، سردرد و سر گیجه، کم نوری چشم، سوء هاضمه و صدها ناراحتی دیگر از عوارض یبوست مزاج است، علت عمده یبوست مزاج مرتب نبودن کار معده است.

برای قضای حاجت باید مکانی را که در آن سرو صدائی نباشد و چیزی که چشم و نظر را به خود جلب کند انتخاب کنید، زیرا قضای حاجت یک عمل باطنی است که به کمک بعضی از جوارح و اراده انجام می گیرد، در آن موقع نباید محسوسات خارجی اراده را به خود جلب کند وگرنه عمل تخلیه کامل صورت نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: فواید "خواب" از منظر امام هشتم شیعیان

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت مکث در سرویس بهداشتی است؛ بیشتر از مقدار حاجت نباید در دستشویی مکث کرد، زیرا طولانی کردن مکث نیز تولید ناراحتی و بیماری های مختلف می کند.

ضعف مغز و اعصاب، وسواس، خیالات واهی و بالاخره جنون از طول مکث در دستشویی بیشتر پیدا می شود.

سرگیجه و ضعف دید چشم و صداهایی که در گوش می پیچد نیز بیشتر از آن تولید می گردد.

دستشویی از آن جهت که بیشتر حواس ظاهر ما را تعطیل، قوه خیال را تقویت، میدان فکر و نظر را وسیع و مغز و اعصاب را تحریک می‌کند، ولی چون آلوده ترین چیزها روی مغز تاثیر می گذارد، اختلالاتی در اعصاب به وجود می آید که اختلال حواس یکی از نتایج آن است و این اختلال نمی گذارد اعصاب وظیفه خود را طبیعی و کامل انجام دهد؛ افکاری که از مغز آلوده و اعصاب غیر منظم پدید می آید، آلوده و غیر منظم است.

بهترین زمان برای تخلیه معده شب و هنگام خوابیدن است، زیرا خوابی که پس از عمل تخلیه باشد گواراتر است و رویا را شیرین می کند، اعصاب را آرامش می دهد، قلب را مضطرب نمی کند و موجب سرماخوردگی و بدخوابی نمی شود. / قدس انلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار