کد خبر: ۶۸۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 27 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: سه ساعت نخست بروز سکته مغزی، زمان طلایی این نوع حمله محسوب می‌شود و اگر فرد آسیب دیده در این بازه‌ی زمانی به مراکز درمانی مراجعه کند درمان شخص اثر بخش‌تر خواهد بود.

دکتر سعید رزمه اظهار کرد: سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون مسؤول تغذیه قسمتی از مغز قطع شود و یا شدیداً کاهش پیدا کند و این امر موجب عدم دسترسی اکسیژن و غذا به بافت مغز و در نهایت حمله و سکته مغزی می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 85 درصد حمله‌های مغزی نتیجه انسداد رگ‌های مغزی و از نوع سکته مغزی ایسکمیک بوده که موجب کاهش جریان خون به سمت بافت مغز می‌شود.

رزمه تصریح کرد: 15 درصد دیگر این نوع حمله‌ها، سکته مغزی هموراژیک نامیده می‌شود که نتیجه پارگی رگ‌های مغزی بوده و در اثر عواملی همچون فشار خون بالای کنترل نشده  و ناهنجاری همراه با پارگی و تخریب شریانی و وریدی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم سکته مغزی به صورت ناگهانی نمایان می‌شود، اضافه کرد: اختلال تکلم، ضعف یک طرفه بدن، تاری دید، دو بینی، سرگیجه و اختلالات بلع از اصلی‌ترین علائم سکته مغزی محسوب می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اذعان داشت: فشار، قند و چربی خون، وزن بالا، عدم تحرک کافی و استعمال دخانیات از اصلی‌ترین عوامل خطر حمله‌های قلبی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: سابقه خانوادگی، سن، نژاد و جنسیت مرد از دیگر عوامل خطر ساز بروز حمله و سکته مغزی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: علائم سکته مغزی با تجویز داروهای ویژه در صورت مراجعه به موقع به مراکز درمانی موجب کاهش علائم و درمان صد در صدی فرد خواهد شد.

رزمه مدت زمان سکته مغزی و ناحیه درگیر در مغز را از اصلی‌ترین دلایل  ایجاد ناتوانی‌های موقتی و دائمی عنوان کرد و افزود: فلج شدن، فقدان حرکت دادن ماهیچه‌ها، مشکلات احساسی، از دست دادن حافظه، درد و تغییرات رفتاری از مهم‌ترین عوارض سکته مغزی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: معاینات بدنی، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایش‌های خونی و آنژیوگرام مغزی از راه های تشخیصی احتمال بروز سکته مغزی است.

رزمه در پایان خاطرنشان کرد: مصرف دارو، فیزیوتراپی و کار درمانی می‌تواند موجب کاهش عوارض ناشی از این نوع حمله‌ها شود که در افراد مختلف با توجه به شدت سکته مغزی متفاوت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار