کد خبر: ۶۸۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 27 November 2018
 در حالی در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره از بحران آب صحبت می‌شود که به اذعان مسئولان، شرکت نفت گچساران و شهرداری‌های استان منابع آب شرب را سر می‌کشند موضوعی که با کمی تدبیر و استفاده از پساب فاضلاب به جای منابع آب قابل حل است.
با توجه به خشکسالی‌های پی در پی چند سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع سایر نقاط کشور، مدیریت و توجه جدی نسبت به تامین و مصرف آب ضروری بوده که در این رابطه کارشناسان بر این باورند که استفاده از پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب برای مصارف کشاورزی و فضای سبز از جمله راهکارهای مقابله با بحران آب محسوب می‌شود، موضوعی که تاکنون در این استان عملیاتی نشده است.

خرید تضمینی پساب فاضلاب روستایی و شهری از مهم‌ترین دستورکارهای نشست امروز کارگروه  اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در این باره با بیان اینکه پساب فاضلاب استان خریدار ندارد، اظهار داشت: در حالی همواره از بحران آب صحبت می‌کنیم که بخشی از آب استان صرف کارهایی از جمله آبیاری فضای سبز می‌شود که می‌توان آن را با پساب فاضلاب آبیاری کرد.

حسن نوروزی افزود: شرکت نفت که باید نفعش به استان برسد از 25 حلقه چاه آب دشت امامزاده جعفر برای مصارف خود برداشت می‌‌کند و آب منطقه‌ای هم آب مفت و مجانی در اختیار شهرداری‌ها و شرکت نفت قرار داده و از آنها دفاع هم می‌کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره گفت: خروجی پساب فاضلاب استان مشخص است که بخش عمده آن باید برای مصارف بخش کشاورزی و شهرداری‌ها اختصاص پیدا کرده و بخش کمی هم باید به مصرف صنایع کوچک شهرها مانند کارواش‌ها و فرش‌شویی‌ها برسد.

علی‌محمد احمدی افزود: همه این‌ها در حالی است که به جای مصرف پساب فاضلاب در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها، به گفته آب منطقه‌ای این پساب وارد رود بشار شده و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح استفاده از پساب فاضلاب جهت آبیاری و مسائل کشاورزی نباید مشمول زمان شده و باید هر چه زودتر اجرایی شود، گفت: این طرح ابتدا در یاسوج اجرا شده و بعد سراغ سایر شهرها بروید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات آب منطقه‌ای برای اجرای این طرح به شهرداری و آب و فاضلاب شهری استان کمک می‌کند تا اگر در روند اجرای طرح اصلاحی نیاز باشد،انجام شود.

احمدی با بیان اینکه تا الان زیرساخت و یا اراده لازم برای اجرای این طرح در استان وجود نداشته، گفت: این طرح باید تا نشست آینده کارگروه اقتصاد مقاومتی وارد فاز اجرایی شده و در نشست آینده گزارش کاملی از ورود به عملیات اجرایی داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش آب منطقه‌ای این باشد که بهره‌برداری از چاه‌های آب را قطع کند، عنوان کرد: باید به همان میزان سهمی که از پساب تصفیه شده در شهر یاسوج وجود دارد برداشت از چاه و آب‌های زیرزمینی قطع شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب منطقه‌ای باید شرکت نفت را وادار کرده که به جای آب چاه از پساب فاضلاب برای مصرف خود استفاده کند و همچنین در جلسه آینده گزارشی از اینکه شرکت نفت راجع به خط انتقال چم شیر چه کاری انجام داده، ارائه شود./تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار