برخی این وضعیت را شبیه به شرایط ایجاد یک انقلاب و دگرگونی کامل در ارزش های نظام سرمایه داری غالب می دانند. باید منتظر ماند و دید در نهایت این اعتراضات به کجا خواهد رسید ؟ آیا کشورهای دیگر اروپا هم به جلیقه زردها که اکنون نماد اعتراضات شده اند خواهند پیوست؟
کد خبر: ۶۸۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲ 11 December 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / بین الملل ، چند هفته ای است که کشور فرانسه درگیر اعتراضات شدید مردمی بر علیه نظان سرمایه داری شده است و هر روز بر ابعاد و گستره آن افزوده می شود تا جایی که این اعتراضات به برخی کشورهای دیگر اروپا هم کشیده شده است . این اعتراضات نخست وزیر فرانسه را مجبور کرد که شب گذشته با سخنرانی ضبط شده همه خواسته های اعلامی معترضین را بپذیرد . اما معترضین همچنان در سطح خیابان ها بمانند و معترض باقی بمانند.
 
عقب نشینی کامل مکرون / معترضین کوتاه نمی آیند + تصاویر
 
دلایل اعلام شده اعتراضات
دلایل این اعتراض گسترده را به روایت رسانه های فرانسوی (لیبراسیون, فیگارو, خبرگزاری فرانسه و...) بخوانید:
_ قانون مصوب ماکرون برای کاهش مالیات ثروتمندان و سرمایه گذاران!

_قوانین دولتی تازه برای اخذ مالیات بیشتر از قشر کم درآمد و پرولتری فرانسه

_ضعف سیستم حمل و نقل عمومی به نحوی که یا دیر میرسند یا سرویسی ارائه نمیشود

_کمبود مراکز تأمین مایحتاج مردم به نحوی که فاصله برخی شهروندان فرانسوی با نانوایی "5 کیلومتر" است

_20 درصد فرانسویها به گواه نظرسنجی "پیو" دچار #گرسنگی هستند
 
رییس جمهور فرانسه با اعلام اينکه وضعيت اضطراري است با ارائه 4 اقدام فوری تلاش کرد خشم معترضان به سیاست های سرمایه داری رو فروبنشاند.
 
عقب نشینی کامل مکرون / معترضین کوتاه نمی آیند + تصاویر

عقب نشینی کامل مکرون / وضعیت اضطراری است
رییس جمهور فرانسه در سخنرانی 13 دقیقه ای ضبط شده خود 4 اقدام فوری را خطاب به مردم فرانسه ایراد کرد تا بتواند خشم معترضان به سیاست های سرمایه داری رو فروبنشاند.
مکرون گفت: با افزایش ندادن مالیاتها قدرت خرید مردم را افزایش می دهیم. حداقل حقوق را 100 یورو از سال 2019 افزایش می دهیم. اضافه کاریهای بدون مالیات در نظر خواهیم گرفت و پاداش آخر سال برای همه کارمندان و کارگران و حقوق بگیران اعمال مي شود.
وی با بیان اینکه ما می خواهیم آشتی ملی برقرار کنیم افزود: مشکلات ما ریشه در 40 سال اخیر دارد اما در طول دو سال گذشته ظهور پیدا کرده است که باید با همدلی آنها را رفع کنیم.
رییس جمهور فرانسه گفت به دولت دستور داده ام تمامی این موارد را سریعا انجام دهد و نخست وزیر با کمک مجلس از فردا اقدام می کند.
مکرون گفت: خشونت را قبول ندارم اما حاضرم به حرف معترضان گوش دهم. من وابسته به مردم هستم و به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارم.
رئیس جمهور فرانسه با اظهار اينکه خشم در کشورش عمیق و قابل توجیه است؛ افزود مالیات بر ثروت را دوباره برقرار نمی کند و با کلاهبرداری مالیاتی مبارزه خواهد کرد. افزایش مالیات بیمه اجتماعی برای مستمری بگیران با درآمد کمتر از 2000 یورو در ماه در سال 2019 لغو خواهد شد.
مکرون گفت می داند برخی از حرف هایی که وی زده مردم را ناراحت کرده است. وضعیت اضطراری است و باید با کمک هم و با شرافت سرزمین مان و جمهوریمان را محافظت کنیم.
 
عقب نشینی کامل مکرون / معترضین کوتاه نمی آیند + تصاویر

آتش خشم معترضان از صدقه اقتصادی مکرون
معترضان به سیاست های دولت امانوئل مکرون در حالی که نطق 13 دقیقه ای مکرون را از مکان های تظاهرات خود (خیابانها و بزرگراه ها) مشاهده می کردند؛ به شدت خشمگین شده و تظاهرات گسترده تر در روز شنبه پیش رو را خواستار شدند. اعضای جنبش ضدسرمایه داری در شبکه های اجتماعی و در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند رییس جمهور با سخنرانی خود فرافکنی کرده و قصد منحرف کردن افکار عمومی را دارد.
ژان لوک ملانشون نماینده مجلس و رئیس حزب فرانسه تسلیم ناپذیر بلافاصله بعد از پخش سخنرانی مکرون در مصاحبه با تلویزیون ب اف ام اعلام کرد: مکرون تصور می کرد با صدقه و توزیع پول می تواند قیام شهروندان را خاموش کند.
ژان لوک ملانشن با اظهار اينکه سخنان مکرون پوچ و بیهوده بود و اهداف و آرزوهای اعلام شده از سوی مکرون با رویکرد سیاسی او همخوانی ندارد، از مردم فرانسه و معترضان به سیاست های دولت خواست شنبه پیش رو در گام و عملیات پنجم گسترده تر به تظاهرات خود ادامه دهند.
همچنین؛ معترضان بار دیگر استعفای مکرون از سمت ریاست جمهوری فرانسه را خواستار شدند.
مقام اروپایی: کمیسیون اروپا به دقت تاثیر وعده های مکرون را زیر نظر دارد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: والدیس دومبروفسکی معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت کمیسیون اتحادیه اروپا به دقت تاثیر بودجه ای اقدامات جدید مالی را که قرار است توسط دولت فرانسه اجرا شود زیر نظر دارد.
وی روز دوشنبه گفت کمیسیون اروپا این اقدامات را زیر نظر دارد اما نمی تواند پیش از اعلام مناسب و تفصیلی آنها نظر دهد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نظر می رسد وضعیت اعتراضات مردمی کم کم در بیشتر مناطقی که تاکنون از این اعتراضات مصون بوده است رو به گسترش بوده است و دولتمردان فرانسوی چاره ای جز پذیرش همه خواسته های معترضین ندارند و حتی برخی این وضعیت را شبیه به شرایط ایجاد یک انقلاب و دگرگونی کامل در ارزش های نظام سرمایه داری غالب می دانند. باید منتظر ماند و دید در نهایت این اعتراضات به کجا خواهد رسید ؟ آیا کشورهای دیگر اروپا هم به جلیقه زردها که اکنون نماد اعتراضات شده اند خواهند پیوست؟
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار