در جلسه شورای جهاد کشاورزی کهگیلویه مطرح شد؛
جعفر نیکبخت ابراز داشت: مناطق و باغات آلوده به آفات گیاهی شناسایی و درختان آلوده در اسرع وقت امحا شوند تا زمینه شیوع این نوع بیماری فراهم نشود.
کد خبر: ۶۹۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸ 17 December 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، جلسه شورای جهاد کشاورزی کهگیلویه با محوریت ضرورت کنترل آفات وبیماری های قرنطینه ای در دهدشت برگزار شد.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به احتمال شیوع آفات گیاهی «شانکرباکتریایی»، اظهار داشت: عاملان توزیع نهال‌های آلوده در شهرستان با همکاری نیروی انتظامی شناسایی و با آن‌ها برخورد شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود مجدد نهال های آلوده به شهرستان، پست‌های قرنطینه نباتات در مبادی ورودی شهرستان و نیز مرزهای مشترک با سایر استان‌ها ایجاد شود.

جعفر نیکبخت ابراز داشت: مناطق و باغات آلوده به آفات گیاهی شناسایی و درختان آلوده در اسرع وقت امحا شوند تا زمینه شیوع این نوع بیماری فراهم نشود.

وی ادامه داد: فروشندگان دوره‌گردی که مبادرت به توزیع نهال آلوده در شهرستان می‌کنند، باید شناسایی و به پلیس و تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

این مسئول افزود: همکاری نیروی انتظامی و دادستان در برخورد با وارد کنندگان نهال غیر مجاز ضروری است.

نیکبخت با بیان اینکه باید کلاس‌های آموزشی در زمینه مبارزه با آفات و بیماری‌ها برگزار و نکات لازم به باغداران گوشزد شود، تصریح کرد: ائمه جمعه و جماعات و رسانه‌ها هم در خصوص آگاهی‌بخشی به جامعه و عدم استفاده از نهال‌های فاقد لیبل نقش بسزایی دارند.

 

عاملان توزیع نهال‌های آلوده در شهرستان شناسایی و برخورد قانونی شود/ اطلاع رسانی به مردم برای جلوگیری از خرید نهال های فاقد لیبل/ هشدار یک بیماری خطرناک برای مرکبات در سطح استان + تصاویر

در ادامه جلسه مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: علائم بیماری خطرناک شانکر باکتریایی تاکنون در ۵۰۰ هکتار از باغ های مرکبات استان مشاهده شده است.

وی افزود: این بیماری ابتدا در باغهای مرکبات هرمزگان مشاهده شد و سپس در بخشی از باغهای استان فارس و از این استان وارد مناطق گرمسیری شد.

زواره آزاد پور ابراز داشت: این بیماری خطرناک در باغ های شهرستانهای گرمسیری باشت و کهگیلویه مشاهده شده است.

وی ادامه داد: این بیماری ابتدا از ساقه شروع شده و سپس به برگ و در نهایت به میوه سرایت می کند و راهکار مقابله با آن در مرحله پیشرفته تنها با ریشه کن کردن درخت و سوزاندن و تعویض خاک و آیش چند ساله است.

آزاد پور بیان داشت: این بیماری در مرکبات منطقه سریع شناسایی شده است و با قطع ساقه های آلوده و سوزاندن آنها امیدواریم بتوانیم از سرایت و همه گیری آن در منطقه جلوگیری کنیم.

وی افزود: این بیماری با تندباد و باران، ادوات هرس، سم پاشی، تراکتور، دست کارگر و وسایل برداشت، آفات برگ خوار از جمله مینوز و پروانه برگ خوار مرکبات به سهولت انتشار و گسترش می یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه خسارات این بیماری به باغ های استان تاکنون چشمگیر نبوده تصریح کرد: با دخالت سازمان و توزیع سموم و برگزاری کارگاه های آموزشی مناسب خسارت به حداقل رسیده است.

در ادامه رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه کنترل بیولوژیک شانکر مرکبات خبر داد و افزود: کنترل این بیماری از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

وی جلوگیری از ورود درختان آلوده را به شهرستان ضروری دانست و افزود: باکتری عامل بیماری تمام اندام های جوان اعم از برگ، شاخه و میوه ها را مورد حمله قرار می دهد.

سید عمران تقوی ابراز داشت: علائم در ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر می شوند و تدریجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح توسعه آن از ۲ تا ۱۰ میلیمتر می باشد.

وی ادامه داد: قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ، زمان آلودگی و نوع میزبان متفاوت است.

بر پایه این گزارش، عامل بیماری شانکر، Xanthomonas citri pv. axonopodis است که یک باکتری گرم منفی بوده و روی محیط های کشت غذایی تولید کلنی های زرد رنگ می کند.

درجه حرارت بهینه برای رشد ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است.

عامل بیماری در حاشیه زخمهای ایجاد شده بر روی برگ، میوه و سرشاخه تا زمان رویش آنها زنده می ماند در حالی که در خاک فقط چند روز می تواند زنده بماند.

حدود پنج هزار هکتار باغ نارنگی، پرتقال و لیموشیرین در این استان وجود دارد که از این میزان ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار پرتقال، یکهزار و ۷۰ هکتار نارنگی و ۳۷۰ هکتار باغستان لیموترش بارور است.

پنج هزار و ۴۹۷ هکتار، سه هزار و ۱۷۷ هکتار لیموترش، هشت هزار و ۴۶۵ هکتار گردو، چهار هزار و ۴۸۶ هکتار انگور، یکهزار و ۳۷۰ هکتار میوه‌های هسته دار، ۸۴۷ هکتار بادام و ۵۶۷ هکتار انار سطح زیر کشت باغستان‌های بارور این استان است.

امسال ۲۷ هزار تن لیموترش از باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد.

بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۲ هکتار باغ در این استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

این استان با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار