کد خبر: ۶۹۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱ 22 December 2018

قیمت انواع میوه و شیرینی در بازار رشت/ رشد 10 درصدی خرید طلا/ حذف آجیل از سفره اکثر خانوارها در شب یلدا

 
تابناک / رؤسای اتحادیه های آجیل و خشکبار، طلا و سکه و میوه و شیرینی از وضعیت بازار رشت در شب یلدا خبر می دهند.

به نقل از 8دی، “یلدا” که یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است که از آن به نام “شب چلّه” نیز یاد می کنند.

شب یلدا که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد به ثبت رسیده است.

قشنگترین موضوع در این شب که به تعبیر عام طولانی ترین شب سال است گردآمدن اعضای خانواده، دوستان و آشنایان در در خانه های یکدیگر و گذراندن آخرین شب پاییز در کنار همدیگر است.

در گذشته مردم به سنت کهن نیاکان خود در این شب، سفره ای گذاشته و در کنار آن می نشستند و با مجموعه ای از خوراکی ها و تنقلات پاییزی رایج شب چله خود را می گذراندند.

 

 

خبرنگار ۸دی طی گفتگوهایی با رؤسای اتحادیه های آجیل و خشکبار، طلا و سکه و میوه و شیرینی رشت به بررسی وضعیت بازار شب یلدا پرداخته است که در ادامه می آید:

 

** قیمت آجیل و خشکبار در بازار رشت/ مردم اقبالی به سمت آجیل ندارند

حمید انزانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار رشت در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رابطه با حذف آجیل از سفره اکثر خانوارها در شب یلدا، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت نفت و ارز منجر به افزایش قیمت چشمگیر آجیل و خشکبار از جمله پسته و فندق و… شده است.

وی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم برای ما ایجاد نگرانی کرده است، ادامه داد: اعضای صنف ما با توجه به بالا رفتن قیمت به گونه ای رفتار می کنند که از درصد سود مجاز خود نیز کمتر سود ببرند.

نماینده اصناف استان در کشور با اشاره به اینکه متاسفانه مردم اقبالی به سمت آجیل ندارند و به سوی سایر اقلام سوق پیدا کرده اند، تصریح کرد: اکنون نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته ایم اما به دلیل افزایش قیمت بسیار بالا، این کاهش به چشم نمی آید ولی با این رویه امیدواریم باز هم کاهش قیمت داشته باشیم و شرایط بازار برای خرید خانوار بهتر شود.

انزانی با بیان اینکه آجیل مخلوط بسته به نوع متریال و درصد نخود قیمت های متفاوتی دارد گفت: قیمت آجیل از حداقل۷۰تومان تا حداکثر ۲۰۰تومان است که اکثریت قشر متوسط جامعه از آجیل های بین ۸۰ تا ۱۰۰تومان خرید می کنند.

 

** قیمت شیرینی در بازار رشت/ خرید شیرینی در شب یلدا قوت می گیرد

هادی محمدی نژاد، رئیس اتحادیه شیرینی در رشت با بیان اینکه برای کمک به شرایط بازار، قیمت ها مانند گذشته است و چندان تغییری نکرده است اظهار کرد: قیمت هر کیلو شیرینی تر ۲۰هزار تومان و شیرینی خشک ۱۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه شیرینی در رشت همچنین قدرت خرید مردم را پایین دانست و افزود: اکنون تغییر چندانی در میزان خرید شیرینی در بین خانواده ها ایجاد نشده است و خرید شیرینی در شب یلدا قوت می گیرد.

 

** قیمت انواع میوه در بازار رشت/ افزایش قیمت انار، به و هندوانه

 

ابراهیم حسنی بوساری، رئیس اتحادیه میوه رشت نیز با بیان اینکه ازگیل، انار، به و هندوانه از رسومات شب یلدا است که مردم خرید می کنند اظهار کرد: امسال به دلیل خشکی انار در بازار اندک و دارای قیمت نسبتا بالایی است به طوری که هر کیلو انار معادل ۵تا ۸هزار تومان در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه ازگیل نیز به دلیل کم آبی از ۶ تا ۱۰تومان در بازار موجود است، گفت: هندوانه در میناب نیز به دلیل کم آبی شدید کاشت بسیار کمی داشته که اندکی قیمت را بالا برده است.

رئیس اتحادیه میوه رشت با اشاره به اینکه هندوانه تازه برای میناب است و باقی برای دزفول، افزود: میوه به نیز امسال موجودیت کمتری دارد و از ۵ تا ۱۰ تومان خرید و فروش می شود.

 

** قیمت طلا در بازار رشت/ رشد ۱۰ درصدی خرید طلا در شب یلدا

همچنین بسیاری از مردم در شب یلدا بنا بر رسومات گذشته برای عروس خانواده طلا، و هدایای ارزشمند می برند که در این راستا، مرزبان مقدم رئیس اتحادیه طلا رشت قیمت هر گرم طلا را ۳۰۷هزار تومان بیان کرد و گفت: در حال حاضر سکه تمام ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه طلا رشت در ادامه تصریح کرد: در شب یلدا میزان خرید مردم برای طلا تنها ۱۰ درصد تغییر کرده که فقط در شرایط خیلی ضروری خرید طلا می کنند زیرا قدرت خرید در بین مردم وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار