کد خبر: ۶۹۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴ 25 December 2018
کارشناس مسئول مدیریت بحران و بلایای شهرستان بویراحمد، گفت: سوختگی های ناشی از آتش یا آب جوش بسیار خطرناک است و می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای را بر پوست و بافت های بدن بر جای گذارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛ جهانبخش روشن روان عنوان داشت: به دنبال خوردن آب جوش نیز مسیر نای و گلوی فرد می تواند دچار سوختگی شود و آسیب های جدی ببیند.

وی افزود: حرارت های بسیار شدید مانند شعله های آتش، سطوح بسیار داغ، مایعات پرحرارت، گاز و سوختگی های الکتریکی مانند بی دقتی در سیم کشی های داخلی منازل، اتصالات برقی قدیمی و فرسوده، عدم فعالیت درست ابزارآلات سیمی و الکتریکی، برق گرفتگی، سوختگی های شیمیایی، اسید ها و مواد قلیایی بسیار قوی، استفاده نادرست از مواد شیمیایی پاک کننده، باتری های فرسوده و قدیمی از جمله عواملی هستند که باعث می شوند سوختگی ها بروز کنند.

بیشترین آسیب در سوختگی ها را چه کسانی می بینند؟

وی با بیان اینکه سوختگی به عنوان دومین عامل مرگ و میر در بین کودکان محسوب می شود، افزود: در این میان سوختگی های ناشی از مایعات داغ، بیشتر برای نوزادانی که چهاردست و پا راه می روند و با کنجکاوی فراوان دوست دارند به همه جا سر بکشند و از همه چیز سر در بیاورند، شایع است.

کارشناس مسئول مدیریت بحران و بلایای شهرستان بویراحمد، گفت: سوختگی در کودکان معمولا با فنجان های داغ چای و رفتن به داخل حمام های داغ بروز می کند.

وی اضافه کرد: در سوختگی های نه چندان شدید ممکن است پوست فرد به رنگ صورتی، قرمز و یا لکه لکه در بیاید و تاول های کوچک و بزرگ نیز ممکن است مشاهده شود.

روشن روان ادامه داد: اگر بر میزان سوختگی افزوده شود این عارضه بسیار عمیق بروز می کند، قسمت فوقانی پوست بدن تخریب شده و به رنگ سفید و سیاه در می آید و حالت زغالی به خود می گیرد.

وی ابراز داشت: مسئله ای که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که سوختگی های بسیار عمیق معمولا بدون درد بروز می کنند زیرا در سوختگی های شدید به علت وارد آمدن آسیب به سیستم عصبی، انتقال پیام های ناشی از درد مختل می شود.

وی اذعان داشت: در حین سوختگی خیلی سریع باید لباس های فرد مصدوم را از محل سوختگی خارج کرد، به منظور جلوگیری از بروز هر گونه عفونت و یا ورود میکروب به بدن، باید محل سوختگی در محفظه های پلاستیکی مخصوص و یا مواد استریل نگهداری شود.

کارشناس مسئول مدیریت بحران و بلایای شهرستان بویراحمد، گفت: نصب دستگاه های شناسایی محل سوختگی در منزل، بازدید سیم کشی ها و خارج کردن مواد شیمیایی خطرناک می تواند تا حد زیادی از بروز هر گونه سوختگی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کند.

روشن روان با بیان اینکه برای تشخیص سوختگی خفیف تا شدید، اولین قدم تعیین وسعت تخریب بافت بدن (پوست و عضله) است، افزود: سوختگی  ها شامل  سه درجه یک، دو و سه هستند،  در سوختگی درجه یک فقط لایه خارجی پوست یا اپیدرم تخریب می شود پوست قرمز متورم و در برخی موارد دردناک  می شود.

وی یادآور شد: هنگامی که اولین و دومین لایه پوست (اپیدرم و درم) تخریب شوند، سوختگی درجه 2 رخ داده و با تاول پوستی، قرمزی، لکه های پوستی، درد و تورم شدید همراه است.

وی تصریح کرد: در سوختگی درجه 2 از یخ برای محل سوختگی استفاده نکنید، استفاده از یخ بر روی محل سوختگی باعث می شود که بدن فرد بسیار سرد و موجب تخریب بیشتر زخم شود.

کارشناس مسئول مدیریت بحران و بلایای شهرستان بویراحمد، عنوان کرد: در سوختگی درجه 3، تمام لایه های پوست تخریب می شوند و باعث آسیب دائمی بافت می شود، بافت چربی، ماهیچه و حتی استخوان نیز ممکن است درگیر شوند منطقه سوختگی ممکن است سیاه و خشک شود، اگر همراه با سوختگی، دود هم استنشاق شود مشکلات تنفسی، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و یا دیگر مسمومیت ها ممکن است رخ دهد.

درمان و نکات مهم برای سوختگی های  درجه 1 و 2

روشن روان افزود: گرفتن محل سوختگی زیر شیر آب سرد به مدت 10 تا 15 دقیقه، بستن محل سوختگی با گاز استریل و مصرف داروهای ضد درد ( آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن ) درمان سوختگی های درجه 1 و 2 هستند.

وی تصریح کرد: از مالیدن سفیده تخم مرغ، کره و یا خمیردندان بر روی محل سوختگی خودداری کنید و تاول ها را نترکانید زیررا موارد فوق باعث ایجاد عفونت، درد زیاد، قرمزی، تب، ورم، ترشح و یا گسترش آن می شوند.

روشن روان یادآور شد: از برنزه کردن پوستی که کمتر از یک سال از سوختگی آن می گذرد  اجتناب کنید و حداقل به مدت یک سال، کرم ضدآفتاب را به محل سوختگی بمالید.

کارشناس مسئول مدیریت بحران و بلایای شهرستان بویراحمد، عنوان کرد: در سوختگی درجه 3 باید به پزشک مراجعه شود و اقداماتی نظیر درنیاوردن لباس های مصدوم، دور کردن فرد از دود و آتش و یا گرما و بررسی نشانه های گردش خون (تنفس، سرفه و یا حرکت) در کاهش عوارض سوختگی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه محل سوختگی را نباید در آب سرد فرو کرد، اذعان کرد: افت یکباره دمای بدن منجر به اختلال در فشار خون و در نهایت شوک می شود ولی در صورت قرار داشتن محل سوختگی بالاتر از سطح قلب محل با گاز استریل و یا با حوله مرطوب و تمیز منطقه سوختگی را بپوشانید و واکسن کزاز بزنید.

 روشن روان در پایان خاطر نشان کرد: در بیش از 46 درصد از سوختگی ها حالات افسردگی خفیف تا متوسط دیده می شود، در مواردی که افراد به دلیل سوختگی نیاز به جراحی پلاستیک پیدا می ‌کنند، احتمال افسردگی در آن ها افزایش می ‌یابد و بهتر است درمان افسردگی بیمار همراه با درمان محل سوختگی وی انجام ‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار