به نظر می رسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مشاوره ها و تحقیقات خود مهمترین پروزه هایی را که از سه نماینده و دیگر کارشناسان طلب کرده است ، نهایتا به پروژه های آبرسانی رسیده است و این سه پروژه را به عنوان مهمترین اولویت استان برای دریافت بودجه کلان معرفی کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۸ 05 January 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اقتصادی ، لایحه بودجه سال 98 به مجلس ارائه شده است. دولت پیش از ارائه به مجلس هم بر تدوین بودجه بر اساس شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ها تاکید کرده بود و حالا به نظر می‌رسد با وجود افزایش تقریبی بودجه عمومی دولت بخش زیادی از اعتبارها سهم پروژه‌های ملی شده و به همین دلیل استان‌ها با کاهش بودجه روبه‌رو شده‌اند.  عباس اغنامی، کارشناس اقتصاد، معتقد است با توجه به کاهش بودجه و شرایط جدید درها به روی عمران و سازندگی بسته نیست و سرمایه‌گذاری راه‌حل قابل قبول کمبود اعتبار دولت است. او می‌گوید: طی چند سال گذشته و با کاهش ناگزیر اعتبار عمرانی، تلاش‌های زیادی از سوی دولت برای جذب سرمایه‌گذار و پیشبرد طرح‌های عمرانی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام شده که سیاست درست و قابل قبولی است.این کارشناس با بیان این‌که تحقق اصل 44، راه برون‌رفت از رکود طرح‌های عمرانی در دست دولت است، می‌افزاید: اما لازم است دولت چند موضوع را به عنوان نکات حیاتی در خصوصی‌سازی رعایت کند. نخست این‌که بدهی‌هایش را به بخش خصوصی بپردازد. دوم این‌که قوانین را به نفع جذب سرمایه‌گذار منعطف کند و سوم این‌که از سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذار استفاده کند.
 
3 طرح در اولویت کهگیلویه ‌و بویراحمد که استاندار به وزارت کشور داد / سهم عدل هاشمی ، تاجگردون و زارعی از تلاش های احمدی
 
از طرف دیگر وزارت کشور چندی پیش در نامه‌ای از استانداران خواست 3 پروژه اولویت‌دار و موانع پیش روی تکمیل آنها را در استان‌ها عنوان کنند. طبق اعلام استانداری کهگیلویه‌ و بویراحمد، در 93 پروژه، همکاری نکردن دستگاه‌های استانی و خروج پروژه از حیطه اختیار استان‌ها مهم‌ترین مانع عنوان شده است. از میان این طرح‌ها 3 پروژه سد و نیروگاه چم‌شیر با پیشرفت بیش از 77 درصد، تامین آب آشامیدنی 4 شهر کهگیلویه با 22 درصد پیشرفت و سد مخزنی تنگ سرخ با 20 درصد پیشرفت به عنوان عمده‌ مشکلات این استان به وزارت کشور اعلام شده است.
 
3 طرح در اولویت کهگیلویه ‌و بویراحمد که استاندار به وزارت کشور داد / سهم عدل هاشمی ، تاجگردون و زارعی از تلاش های احمدی
 
سد چم شیر در گچساران
در حوزه انتخابیه غلام رضا تاجگردون به نظر می رسد پروژه بسیار مهم و البته پروژه ای که نیاز به بودجه کلان دارد پروژه احداث سد چم شیر است که از طرف استاندار به عنوان پروژه مهم برای تخصیص اعتبارات ملی به وزارت کشور تاکید شده است.
بنابر این گزارش استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان توسط دولت در راستای فعالیت پروژه سد چم شیر خبر داد.
علی محمد احمدی در یکی از نشست های شورای اداری استان، گفته بود: علیرغم همه مشکلات اقتصادی، دولت در بخش های مختلف استان هدفگذاری های توسعه ای و مناسبی انجام داده است.
هدف عمومي طرح سد چم شیر را مي­توان به شرح زير خلاصه نمود: ذخيره سيلابها و استفاده از آب ذخيره شده براي توسعه و بهبود فعاليت هاي كشاورزي در استان هاي بوشهر و خوزستان ، كنترل سيلابها و استفاده بهينه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب ، توليد انرژي برقابي ، ایجاد امكانات رفاهي و تفريحي منطقه نفت خيز گچساران
مهمترین آثاری که اجرای طرح سد مخزنی چم شیر دارد در ذخیره¬سازی و تنظیم آب رودخانه زهره¬، بهسازی کیفیت آن، و با توجه به افزایش سطح زیر کشت از 31 هزار هکتار به 110 هزار هکتار، ارزش فعالیتهای کشاورزی و دامداری و تولید محصولات اساسی کشاورزی و محصولات علوفه¬ای در منطقه افزایش می¬یابد که در نتیجه آن سطح درآمد مطمئن و مکفی برای کشاورزان و دامداران ایجاد می¬شود که باعث جلوگیری از مهاجرت آنها می¬شود. همچنین با احداث نیروگاه در محل سد بخشی از نیازمندی¬های منطقه از نظر انرژی تامین خواهد شد و زمینه مناسبی برای شکل¬گیری امکانات تفریحی رفاهی در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نهایت باعث تأثیر چشم¬گیری بر زیبایی طبیعی خواهد گذاشت.
 
3 طرح در اولویت کهگیلویه ‌و بویراحمد که استاندار به وزارت کشور داد / سهم عدل هاشمی ، تاجگردون و زارعی از تلاش های احمدی
 
آبرسانی به چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده
یکی دیگر از طرح های بزرگ استان که به بودجه های کلان نیاز دارد ، طرح آب رسانی به چهار شهرستان حوزه ی انتخابیه عدل هاشمی است که استاندار این طرح را هم به عنوان یک اولویت استان که البته نیاز به بودجه کلانی هم دارد به وزارت کشور و دولت معرفی کرده است.
مشخصات اصلی طرح
طول مجموع خط انتقال طرح 75 کیلومتر به قطرهای 350 تا یک هزار میلی‌متر از جنس فولاد است.
طول جاده سرویس در این طرح 68 کیلومتر که 11 کیلومتر از آن مسیر در شرایط کوهستانی و 28 کیلومتر نیز تپه ماهوری است.
سرپرست کارگاه طرح آب‌رسانی به دهدشت، چرام، لنده و سوق گفت: محدوده این طرح از تصفیه خانه خیر آباد در مجاورت سد کوثر در 20 کیلومتری شهرستان بهبهان در استان خوزستان است.
عزیز صالحی فرد اظهار داشت: طول خطوط انتقال در این طرح 75 کیلومتر و تعداد مخازن نیز هشت باب خواهد بود.
وی اظهار کرد که حجم این مخازن از 500 متر مکعب تا 20 هزار مترمکعب با ذخیره آبی 70 هزار و 500 مترمکعب است.
صالحی قطعه اول این طرح را 28 کیلومتر از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت دانست و گفت: این مسیر با توجه به سخت گذر بودن مشکل‌ترین کار اجرایی پروژه است.
این مسئول اضافه کرد که عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا 9 از سوی پیمانکار بومی آغاز شده و عملیات مسیر سازی نیز در حال انجام است.
 
3 طرح در اولویت کهگیلویه ‌و بویراحمد که استاندار به وزارت کشور داد / سهم عدل هاشمی ، تاجگردون و زارعی از تلاش های احمدی

پروژه سد تنگ سرخ برای بویراحمد و دنا
اما پروژه سوم و مهم دیگر استان برای تخصیص بودجه ملی ، پروژه سد تنگ سرخ است که غلام محمد زارع تلاش های زیادی برای به سرانجام رساندن آن داشته است که البته استاندار هم این طرح را به عنوان یکی از مهمترین پروژه های استان به وزارت کشور معرفی کرده است.
این پروژه از سال 90 تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانکاری چند شرکت تنها 4 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در 6 ماهه گذشته با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیکی پروژه به 12 درصد رسید.
ساختگاه این سد در مختصات 51-44-53 طول شرقی و 30-12-14 عرض شمالی قرار دارد و دسترسی به موقعیت سد از طریق راه قدیمی شیراز- یاسوج و در فاصله 35 کیلومتری یاسوج از طریق یک رشته جاده آسفالته فرعی صورت می‌گیرد.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب، فراهم‌کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلویگری از خسارت آن به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف کلی احداث سد تنگ سرخ است.
نوع سد تنگ سرخ، خاکی با هسته رسی - ارتفاع از پی 66.5 متر – عرض تاج، 10 متر – طول تاج 917 متر – حجم مخزن در رقوم نرمال بهره‌برداری 125 میلیون مترمکعب – حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب است.
طول کانال انحرافی سد تنگ سرخ را 276 متر است که تاکنون از این میزان 240 متر احداث شده و تنها 36 متر دیگر مانده که امیدواریم در کمترین زمان ممکن نیز به اتمام برسد.
 به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نظر می رسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مشاوره ها و تحقیقات خود مهمترین پروزه هایی را که از سه نماینده و دیگر کارشناسان طلب کرده است ، نهایتا به پروژه های آبرسانی رسیده است که با این کار بتواند مهمترین دغدغه استان در بحث آب چه برای شرب و چه برای کشاورزی و صنعت را برای سال های طولانی برطرف نماید که در این بین سهم هر سه حوزه استان به نسبتی تقریبا برابر هم از لحاظ بودجه و هم از لحاظ اهمیت در کمک به توسعه متوازن استان ، است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار