دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای کشور رو به جلو حرکت می‌کند از رونمایی دستاوردهای جدید این صنعت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: بازگشت به شرایط قبل از برجام و حتی وضعیت مطلوب‌تر به‌راحتی ممکن است.
کد خبر: ۶۹۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 31 December 2018

دکتر علی‌اصغر زارعان در آیین افتتاح چهل و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در محل دانشگاه آزاد اسلامی یزد با گرامیداشت سالروز حماسه نهم دی و یاد و خاطره شهدای هسته‌ای کشور، عنوان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی علاوه بر اینکه فرصتی برای تبیین دستاوردهای بی‌نظیر و اقتدار آفرین صنعت هسته‌ای کشور است، باعث ایجاد ارتباط مؤثر بین صنعت هسته‌ای و جامعه دانشگاهی و شناسایی ظرفیت ها می‌شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه فعالیت هسته‌ای کشور از ابتدا صلح‌آمیز بوده، یادآور شد: این سازمان امروز در عرصه‌ها و موضوعات مختلفی در حال فعالیت است که مهم‌ترین آن ها فعالیت در حوزه درمانی و پزشکی، صنعتی، کشاورزی و عرصه‌های پژوهشی است.

وی از سازمان انرژی هسته‌ای به‌عنوان سازمانی اقتدار آفرین نام برد و بیان داشت: این دستاوردها و پیشرفت‌های اقتدار آفرین ایران در صنعت هسته‌ای بود که بیگانگان و غرب را به‌پای میز مذاکرات کشاند و این جایگاه نباید نادیده شود.

معاون سابق سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه امروز دشمنان ما و غرب به‌خوبی به جایگاه بالای ایران در این صنعت آگاه هستند و ازنظر دشمنان در اوج هستیم و باید این مهم را قدر بدانیم، متذکر شد: متأسفانه عده‌ای به دنبال این هستند که حقارت را به مردم تحمیل کنند و تلاش‌ها و اقداماتی که عده‌ای با گمنامی در عرصه‌های مختلف علمی انجام می‌دهند ناچیز نشان دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشرفت‌ها و دستاوردهای مختلف کشور در عرصه‌های علمی و فناوری با چهل سال گذشته قابل‌مقایسه نیست، اذعان کرد: ایران در عرصه‌های علمی دارای جایگاه ویژه وبرتری در دنیا است و پیشرفت‌های چشمگیری داشته که این موفقیت‌ها حاصل خودباوری ملی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی است.

تلاش جدی دشمنان برای ضربه به صنعت کشور

زارعان در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه دشمنان و نظام سلطه از ابتدا به دنبال تعطیلی صنعت هسته‌ای بودند، یادآور شد: اوباما رئیس‌جمهور آمریکا صریحاً به این نکته اشاره‌کرده بود که اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم، اما توانایی آن را نداریم.

معاون سابق حفاظت سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه دشمنان از راه‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به این صنعت بودند و سرویس‌های جاسوسی دشمنان ازجمله موساد اقدامات خرابکارانه مختلفی را انجام دادند، افزود: دشمنان به دنبال این بودند که به زیرساخت‌ها و تجهیزات کشور هم از طریق سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری ضربه وارد کنند اما هوشیاری و توانمندی‌های نیروهای داخلی مانع آن شد.

وی در این راستا اضافه کرد: دشمن همچنان به دنبال کند کردن فعالیت‌های صنعتی کشور در همه ابعاد و عرصه‌ها است و در این مسیر از هیچ حیله‌ای دریغ نمی‌کند.

دستیابی به فناوری‌های جدید در صنعت هسته‌ای در سال‌های اخیر

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به شرایط صنعت هسته‌ای کشور بعد از برجام، عنوان کرد: بعد از برجام در مواردی توانستیم با سرعت بیشتری در بسیاری از حوزه‌های این صنعت حرکت کنیم.

زارعان ادامه داد: اگر تا بیش از برجام حدود 720 سانتریفیوژ در سایت فردو فعال بوده امروز بیش از هزار سانتریفیوژ در فرود مشغول به کار است، و این مهم به دلیل تسلط فنی که نیروهای نخبه و اندیشمند داخلی به موضوع داشتند اتفاق افتاد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه امروز کشور به سمت دانش ایزوتوپ‌های پایدار حرکت کرده، اظهار داشت: این فناوری که کشورهای محدودی به آن دست یافتند از اهمیت بالایی برخوردار است به‌طوری‌که می‌توان گفت این فناوری اگر اهمیتش بیش از فناوری غنی‌سازی نباشد، کمتر نیست.

وی از این فناوری به‌عنوان علمی اقتدار آفرین نام برد و عنوان کرد: این فناوری در سلامت و پزشکی، عرصه‌های مختلف صنعتی ازجمله بحث رادیوگرافی در صنایعی همچون صنعت نفت و در حوزه‌های کشاورزی و تحقیقاتی کاربرد و اهمیتی اساسی دارد.

زارعان بابیان اینکه در عرصه فناوری هسته‌ای از استخراج تا دست‌یابی به چرخه سوخت، فرآیند پیچیده‌ای وجود دارد و در این راستا به ابزارها و تجهیزات مختلف و نوینی نیاز است، یادآور شد: امروز بخش قابل‌توجهی از تجهیزات و ماشین‌های موردنیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در عرصه‌های مختلف به سمت بومی‌سازی فناوری حرکت کردیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: از سوی دیگر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارتباطی با خارج از کشور هلی‌کوپتر‌های ویژه‌ای که برای کشف معادن موردنیاز است، وارد کشور شده که در حوزه‌های دیگر همچون استخراج نفت و پیدا کردن منابع آبی زیرزمینی و... کاربرد دارد و می‌تواند تا عمق 4 هزار متری زمین را اسکن کند.

تأثیر بهینه دانش و فناوری‌های هسته‌ای بر روی صنایع کاربردی دیگر

وی با اشاره به اینکه سرریز دانش‌های هسته‌ای بر روی صنایع دیگر تأثیرگذار است و این مهم نگرانی دشمنان و بدخواهان نظام را به دنبال داشته، خاطرنشان کرد: سانتریفیوژ ها با تنوع و کاربردهایی که دارند، در صنایع اساسی دیگر نیز کارآمد هستند.

زارعان اضافه کرد: در صنعت هسته‌ای تمام رشته‌های فنی و مهندسی وجود دارد و دستاورد‌های این صنعت در عرصه‌هایی همچون استخراج نفت، پرتودرمانی و... کاربرد اساسی دارد و دشمنان به‌طورجدی به دنبال ایجاد اختلال در این عرصه هستند.

این مقام مسئول بابیان اینکه یکی از اقدامات دشمنان، ایجاد یأس و شایعه‌پراکنی در خصوص صنعت هسته‌ای کشور است، بیان داشت: از طرفی از ابتدا کار هم افرادی بودند که به توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور ایمان نداشتند و می‌گفتند نمی‌توانیم ونمی شود.

پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور توقف‌ناپذیر است

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه تا سال 1400 فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور هدف‌گذاری شده، افزود: دستاوردهای جدید این صنعت به‌زودی رونمایی خواهد شد.

وی در این راستا اضافه کرد: به یاری خدا و با همت اندیشمندان جوان و توانمند کشور در روز ملی فناوری هسته‌ای سال آینده از سانتریفیوژ های جدید و آزمایشگاه‌ها و فناوری‌های بومی‌سازی شده رونمایی خواهد شد.

زارعان بابیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور هم به پیشرفت این صنعت توجه شده، یادآور شد: بودجه لازم برای ساخت فازهای جدید نیروگاه بوشهر تخصیص داده‌شده و کار به‌سرعت در حال پیشرفت است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی رویکرد کشور در فناوری هسته‌ای را تجاری‌سازی و انحصارشکنی دانست و عنوان کرد: امروز در حالی حدود 70 تن آب‌سنگین از کشور صادر می‌شود که روز کشورهای غربی، دست‌یابی ایران به آب‌سنگین با خلوص بالا را دروغ می‌پنداشتند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه صنعت هسته‌ای کشور بانشاط و پویا به سمت جلو حرکت می‌کند و این پیشرفت‌ها توقف‌ناپذیر است، اظهار داشت: مباحثی که در مورد بتن‌ریزی در آب‌سنگین اراک گفته می‌شود، بعضاً فضاسازی رسانه‌ای و برای القاء ناامیدی در جامعه است.

زارعان بابیان اینکه آنچه در اراک اتفاق افتاده این بوده که راکتور تحقیقاتی IR40 به IR20 تبدیل‌شده، گفت: آمادگی لازم برای بازدید جامعه دانشگاهی از این مرکز را داریم تا از نزدیک حقایق را ببینند.

بازگشت به شرایط قبل از برجام برای ایران آسان است

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه بازگشت به شرایط پیش از برجام در این صنعت به‌راحتی ممکن است، تصریح کرد: حتی می‌توانیم به شرایط بهتر از قبل برگردیم و تحقق این مهم با تصمیم مسئولان نظام به‌راحتی ممکن است چراکه کشور هم به فناوری و دانش لازم دست‌یافته و هم تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به حضور خود در جریان مذاکرات هسته‌ای و تأکید رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در آن برهه بر غیرقابل‌اعتماد بودن غربی‌ها، یادآور شد: از همان ابتدا اقدامات لازم صورت گرفت و شرایط فنی ضروری ایجاد شد.

زارعان در پایان بابیان اینکه دشمن به دنبال اثرگذاری سوء و بی‌خاصیت نشان دادن دستاوردهای هسته‌ای ایران است، اظهار داشت: بی‌شک ارتباط گسترده دانشگاه و صنایع هسته‌ای می‌تواند توطئه‌های آن‌ها را خنثی و پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز درآورد و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری هسته‌ای، زمینه و فرصتی برای تحقق این مهم است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار