کد خبر: ۶۹۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۴ 02 January 2019
 موگرینی با انتقاد از عملکرد آمریکا، بر تداوم پایبندی اتحادیه اروپا به برجام تأکید کرد.
پاسخ موگرینی به دخالت‌های آمریکا درباره تجارت با ایران

به گزارش افکارنیوز، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه در مصاحبه‌ با پایگاه «لایو مینت» (Livemint) درباره پایبندی اروپا به توافق هسته ای با ایران اعلام کرد: ما به عنوان اتحادیه‌ ای متشکل از ۲۸ کشور عضو با همکاری جامعه بین الملل تلاش می کنیم تا توافق هسته ای ایران که تا کنون مطابق تأیید آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش کاملاً اجرا شده است، حفظ شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما این کار را به علت امنیت جمعی خود انجام می دهیم. نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد و توافقی که ما در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کردیم نیز دقیقا در همین راستا است. این را می گویم که به برخی از شایعه ها پایان دهم. اغلب شنیده ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی به توافق با ایران، صرفا ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. نه اینگونه نیست. ما این کار (حفظ برجام) را انجام می‌ دهیم تا جلوی از بین رفتن توافق منع اشاعه را بگیریم و از بروز یک بحران امنیتی بزرگ در خاورمیانه جلوگیری کنیم.

«فدریکا موگرینی» در ادامه افزود: بخشی از این کار (حفظ برجام) مستلزم آن است که ما تضمین کنیم کشورهایی که می‌ خواهند با ایران تجارت مشروع داشته باشند مجاز به این کار هستند. این چیزی است که الان داریم روی آن کار می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اروپایی‌ ها نمی‌ توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی- حتی نزدیک‌ ترین دوست و متحد ما- درباره تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم‌ گیری کند. این، یکی از عناصر اساسی حق حاکمیت ما است و اینکه چنین تأملاتی انجام شوند نه تنها در اروپا بلکه در سایر نقاط دنیا هم کاملاً طبیعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار