کد خبر: ۶۹۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 02 January 2019
حجت الاسلام والمسلمین مزارعی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد:مردم و ایلات و عشایر استان در ایجاد فرهنگ صلح و سازش پیشتاز هستند.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد همایش ریش سفیدان و معتمدین شهرستان بویراحمد به منظور صلح و سازش در یاسوج برگزار شد.

در این نشست بیش از 100 نفر از ریش سفیدان و معتمدین تیره ها، طوایف و ایلات شهرستان بویراحمد که دارای سوابق درخشانی در احیای سنت حسنه ی  ذات البین بودند در کنار مسئولان قضایی استان حضور داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد در این همایش سخنان خود را با ذکر حدیثی در خصوص عفو و گذشت آغاز نمود و اظهار کرد: پیامبر اسلام فرموده در مقابل بزرگان و ریش سفیدان احترام بگذارید و حرمت آنان را نگه دارید و کسی که حق و جایگاه و شأن یک پیرمرد ریش سفید را ادا و کوچکی کند در اینده نیز احترام خواهد دید.

وی افزود: هر یک از ما باید نسبت به بزرگترمان احترام بگذاریم. پیرمردی که ریش سفید و بزرگتر است احترام بیشتری دارد.

این مقام روحانی با اشاره به اینکه در گذشته مردم و ایلات و عشایر استان در ایجاد فرهنگ صلح و سازش پیشتاز هستند و امروز این مهم به دست شما بزرگان سپرده شده است افزود: ریش سفیدان در گذشته اثر گذار بودند حتی برای فامیلی عیب و ننگ و عار بود که پرونده ای در پاسگاه داشته باشد، امروز واجب است هم ما به عنوان دستگاه قضایی قدر شما بزرگترها را بدانیم و هم شما باید قدر خود را بخاطر جایگاهی که خدا به شما داده بدانید.

مقام ارشد قضایی استان اشاره هم به وضعیت بودجه در قوه قضائیه داشت و گفت: به همین سبب قوه قضائیه  نمی تواند پاداشی به شما بدهد خداوند پاداش شما را خواهد داد ما و شما تکلیف خودمان را انجام می دهیم و تلاش می کنیم الان قوه قضائیه در تأمین اعتبارات خودش هم با مشکل مواجه است. 6/2 اعتبارات کشور به قوه قضائیه اختصاص داده می شود آن وقت انتظار است قوه قضائیه ساخت و سازفضای فیزیکی و چاپ و نشر زیرساخت های دیجیتالی را با همین اعتبار محدود انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مزارعی در ادامه برخی نارسایی ها و مشکلات را ناشی از بی توجهی برخی مسئولان دانست و تصریح کرد: ای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، استان مردم بسیار خوبی دارد ما مسئولین، مسئولین کم کاری هستیم، این مردم شریف و انقلابی  مستحق خدمتند همین مردم ،در همه ی عرصه ها در میدانند مدیران در حوزه کاری خود قدر مردم را ندانستند خدمت به این مردم واجب و لازم است.

وی افزود: مسئولان بدانند ؛خداوند این لطف را به شما کرده که برای گرفتاری شان خدمت شما می رسند.

رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه وبویراحمد در ادامه این همایش با اظهار اینکه بزرگان هر فامیل و قوم و قبیله ،نقشی مانند پیامبران و رسالتی صلح طلب دارند و در همین رابطه برخی وکلای دادگستری نیز می توانند نقش سازشی را در پرونده ها ایفا کنند گفت :کار ریش سفیدان و معتمدان، فصل خصومت به معنای مطلق است اما فصل خصومت در دادگستری ممکن است پرونده های متعدد دیگری را در پی داشته باشد بنابراین انتظار است شما نباید اجازه دهید این استان دستخوش تحولات فرهنگی خراب شودو قداست و پاکی کهگیلویه و بویراحمد از بین برود.

در این نشست همچنین حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی معاون قضایی و رئیس امور شوراهای حل اختلاف استان ، در خصوص اصلاح ذات البین و حل مشکلات و اختلافات محلی در استان با حضور ریش سفیدان و معتمدین محلی به عنوان یک اقدام خوب در جامعه ایلی و عشیره ای استان اشاره کرد و گفت: امروزه در کنار تکنولوژی پیشرفته ای که وجود دارد بیشتر روابط اجتماعی در استان کهگیلویه وبویراحمد برپایه روابط ایلی و عشیره ای استوار است و چه خوب است که از این مزیت برای اصلاح ذات البین و گسترش فرهنگ صلح و سازش استفاده بنمائیم .
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار