کد خبر: ۶۹۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 03 January 2019
حذف کنکور که مسئولان سال‌ها وعده آن را می‌دادند، در یک قدمی پایان است؛ این ادعایی ست که امثال وزیر آموزش و پرورش بیان می‌کنند. اما واقعیت چیست؟

به گزارش «تابناک»، اگر قرار به ارائه پاسخی کوتاه به این پرسش باشد، باید تاکید کنیم که کنکور حذف نشده و کماکان با قوت ادامه خواهد یافت. پاسخی که اگرچه خلاف اظهار نظر برخی مسئولان (به توئیت بطحائی و ادعای #خداحافظ_کنکور دقت کنید) است، اما واقعی است.
 
وزیر آموزش و پرورش-کنکور 98-حذف

پس ماجرا از چه قرار است و کنکور ۹۸ چه تغییری به نسبت کنکور امسال خواهد داشت که این گونه سر و صدا کرده و توجه همگان را به خود جلب کرده است؟

پیش از آنکه بخواهیم به تغییرات کنکور سال آینده به نسبت کنکور‌های قبل اشاره کنیم، بد نیست به این نکته دقت کنیم که صرف نام بردن از «کنکور ۹۸» یعنی بساط کنکور برچیده نشده و مصائب و مشکلات همراه با آن هنوز پابرجا هستند، با این تفاوت که می‌شود بی تحمل آن‌ها هم روانه دانشگاه شد.

این گزاره همان اتفاق شگرفی است که بر اساس تصمیم روز گذشته مسئولان رقم خورده است. اینکه کنکور محدود شده و این محدودیت تنها برای ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشورمان باقی مانده و ۸۵ درصد دیگر ظرفیت مراکز آموزش عالی بی کنکور پر خواهند شد.

چگونه؟ به این صورت که ابتدا دانشگاه ظرفیت‌های خود را اعلام می‌کنند که بر اساس آن رشته/محل‌هایی که مشمول تغییر اخیر نیستند و کماکان کنکور دارند، جدا می‌شوند و مشخص می‌شود کدام رشته‌ها از کنکور خارج شده‌اند و هر کدام در هر دانشگاه چند نفر ظرفیت دارند.
 
کنکور ۹۸ چگونه است و چه تغییری کرده؟

به عبارت بهتر، با اعلام دانشگاه ها، ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها پیش روی انتخاب کنندگان قرار می‌گیرد و همه متوجه می‌شوند که فلان رشته در فلان دانشگاه چند نفر ظرفیت دارد و اگر متقاضی تحصیل در آن رشته در آن دانشگاه باشند، آن را انتخاب می‌کنند.

مرحله بعدی، دسته بندی و مرتب سازی متقاضیان هر رشته در هر دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و معدل آن‌ها در مدرسه و در مقطع دیپلم است که بر اساس آن، بالاترین نفرات در هر رشته/محل، در آن رشته/محل پذیرفته می‌شوند. یعنی افرادی که معدل بالاتری دارند، شانس بیشتری برای قبولی دارند.

ایده‌ای که سالهاست برای جایگزینی با کنکور مطرح می‌شود و همگان تا حدود زیادی با آن آشنا هستند، اما تا کنون به کار بسته نشده بود چراکه حذف کنکور غیرممکن به نظر می‌رسید. اتفاقی که برای سال آینده نیز رخ نخواهد داد و کنکور برای ۱۵ درصد رشته/محل‌ها حفظ خواهد شد.

وضعیتی که می‌توان آن را بقای کنکور در رقابتی‌ترین بخشش خواند. همان بخشی که رقابت برای قبولی رشته‌هایی مانند پزشکی را شامل می‌شود و بر اساس مصوبه روز گذشته، کماکان پابرجا خواهد ماند؛ رقابتی نفس گیر، پر استرس و البته آسیب زا برای قبولی در امثال پزشکی، چه در شهر‌های بزرگ و چه در نقاط دوردست‌تر کشور.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
ما فکر کردیم 85 درصد دانشگاها باهمه رشته هاشون اعم از پزشکی آزاد شده. اینطوری نیست؟ خب این اتفاق که خیلی وقت پیش افتاده بود چرا دوباره دیروز گفتن؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار