کد خبر: ۶۹۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 04 January 2019
گلزار شهدا یکی از راه‌های زنده نگه داشتن یاد شهدا و پیشانی دفاع مقدس برای نسلی است که جبهه و جنگ را ندیدند و شناختی از فرهنگ ایثار و شهادت ندارند.

مزار شهدا می‌تواند در بطن تپنده فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم حیات بیافریند و گلزار شهدا که مشتمل بر وجود یک یا تعدادی مزار شهید می‌باشد می‌تواند به عنوان نشان بصری فرهنگ ایثار برای نسل‌های آینده و راوی روایت عشق و دلدادگی شهدا باشد.

همان گونه که فرهنگ ملی و بومی این سرزمین با ضریح و گنبد و نذر و شمع و زیارت پیوند یافته است گلزار شهدا باید نه چون گورستان‌های خاموش در حاشیه زندگی که در متن فرهنگ و توجه مردم باشند.

بهسازی و بازسازی قبور شهدا چند سالی است در قالب ساماندهی گلزارها آغاز شده و در این طرح یکسان سازی قبور هم لحاظ می‌شود.بهسازی یا بازسازی گلزارها در دولت یازدهم با سرعت پیش رفت و در مناسبت‌های مختلف پروژه افتتاح ساماندهی وجود داشت که قابل تقدیر است.

در حالی که قانون وظایف دستگاه‌ها را به خوبی مشخص کرده کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در کهگیلویه ساعت‌ها وقت صرف چانه‌زنی ادارات برای همکاری در بهسازی قبور شهدا می‌کند!

 بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب سال 93 وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند حسب مورد هزینه خدمات مربوط به آبرسانی و برق‌رسانی و گازرسانی از جمله انشعاب موارد یاد شده در همه گلزارها و یادمان شهدا را تأمین نمایند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه می‌گوید از 131 گلزار شهدا 118 گلزار ساماندهی شده، 13 گلزار تک مزاری و چهار گلزار شهدای گمنام ساماندهی نشده است.

اما مشکلاتی که شریعت‌پور در ادامه می‌آورد حکایت از ساماندهی رفع تکلیفی دارد ؛برخی گلزارها مورد تأئید خانواده شهدا حتی نیست،برخی راه دسترسی ندارند و تعدادی هم از خدمات آب و برق محروم.

شریعت‌پور گفت: 77 گلزار شهدا برق‌رسانی نشده و 60 گلزار از آبرسانی محروم است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد:گلزار شهدا در روستاهای سرخون،گراب و گاودانه جاده دسترسی ندارند.

وی از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست آهسته و پیوسته! نسبت به بهسازی جاده‌های ارتباطی گلزارها در کنار پروژه‌های پیمانکاری همکاری داشته باشند.

 بند دیگری از آیین‌نامه اجرایی وزارت راه و شهرسازی را موظف دانسته نسبت به احداث و بهسازی جاده‌های مواصلاتی مناسب و تأمین هزینه‌های خدمات مربوط و تهیه و نصب تابلوهای راهنمای گلزارها و یادمان شهدا در مناطق مختلف کشور اقدام کند.

تعدادی از گلزارها هم از جمله چنگلوا،دم عباس و دره‌لبک ساماندهی شده اما مشکلاتی دارند.گلزار شهدای دهدشت از پنجره و سقفش آب چکه می‌کند و خانواده شهدا از سازه و نوع معماری گلزار شهدای قلعه‌رئیسی ابراز ناراحتی دارند.

شهردار قلعه‌رئیسی با بیان اینکه در مورد قشری صحبت می‌کنیم که روزی جان خود را فدا کردند گفت: امروز ما برای ساماندهی گلزار این عزیزان حرف می‌زنی و این کمترین توقعی است که خانواده شهدا دارند.

فیض‌الله آبرود با اشاره به ساماندهی گلزار شهدای قلعه‌رئیسی افزود: این گلزار نگرانی خانواده شهدا را در پی داشته طوری که در مراسمات غبارروبی مانع حضور مسؤولان می‌شوند.

وی ادامه داد: خانواده شهدا از نوع معماری آن رضایت ندارند و معتقدند با سبک اسلامی فاصله دارد.

گلزار شهدای گمنام در شهرهای کهگیلویه هم حکایت دیگری دارد؛یادمان شهدای گمنام دهدشت با گذشت پنج سال هنوز ساماندهی نشده و در سوق،دیشموک و قلعه‌رئیسی در ابتدای راه مانده است.

صفا حبیبی تعداد گلزارهای ساماندهی نشده در دیشموک را پنج مورد برشمرد و گفت: گلزار روستای گراب نیمه کاره رها شده است.

بخشدار دیشموک در حالی از نبود روشنایی در گلزار روستای انجیره انتقاد می‌کرد که به گفته خودش تیر برق و سیم‌کشی انجام گرفته اما چراغ نصب نشده است! و این مشکل را به کارگروه ساماندهی کشاند.

فرماندار کهگیلویه پیام شهدا را خدمات‌رسانی به مردم و حفظ انقلاب و پیروی از ولایت دانست و افزود: ساماندهی گلزار شهدا در همه بخش‌های شهرستان مورد تأکید است.

جعفر نیکبخت گفت: برخی مراجعات به فرمانداری داریم که از وضعیت گلزارها گلایه دارند.

مشاور استاندار در امور ایثارگران هم درباره مشکلات ساماندهی گلزارها در کهگیلویه اظهار کرد: آیین نامه اجرایی وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده و باید بر اساس این آیین نامه همکاری لازم مبذول شود.

محمود داربام افزود: اگر مدیران شهرستان انجام نمی‌دهند اطلاع دهند تا در کارگروه استانی از مدیران کل بخواهیم مشکل را پیگیری و حل کنند.

موضوع دیگر مورد بحث در کارگروه نگهداری از گلزارها بود که رئیس بنیاد شهید آن را از وظایف محوله به شهرداری پس از ساماندهی و تحویل گلزارها می‌داند.

شریعت‌پور گفت: بنیاد شهید پس از ساماندهی وظیفه‌ای در قبال نگهداری از گلزارها ندارد و فقط کارهای فرهنگی در گلزار انجام می‌دهد، این موضوع در ماده «4» آیین نامه اجرایی آمده است: «وزارت کشور موظف است نسبت به تأمین هزینه و اجرای خدمات مربوط به نگهداری گلزارها و یادمان شهدا از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوط اقدام نماید.»

اگر امروز آسایش و امنیتی داریم و اگر نفس می‌کشیم به برکت خون شهدایی است که از جان خود گذشتند تا ما آسوده خاطر باشیم و همه ما مدیون بزرگ مردانی هستیم که در وقت نبرد لباس رزم پوشیدند و خون دادند.

در کنار این وامداری عمومی نسبت به مردان دفاع مقدس آنان که پایه‌های صندلی‌شان بر خون شهدا استوار است به طور خاص مدیونند./فارس

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب ) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر 28 روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت ) دردفاع مقدس نصیبم شده است با این سابقه طولانی که به شرح فوق در زندگی خود فعالیت داشته ام حال می گویم که کارهایی که دولت ایران می گوید برای ایثارگران درکشورانجام داده است تبلیغات دروغین دولتی است برای مثال اینجانب اشتغالم در ... را مدیون شخص آقای عزیز منصوری هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار