کد خبر: ۶۹۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 05 January 2019
بی شک دولتهای یازدهم و دوازدهم ضعیف ترین دولتهای تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی از جنبه کارایی و عملکرد میباشند و باید گفت در هیچ برهه ای حتی در شرایط جنگ و تحریمهای همه جانبه شرایط اقتصادی کشور تا این حد دچار هرج و مرج و آشفتگی نبوده. 
ناصواب نیست اگر بگوییم اوج نارضایتی مردم از عملکرد دولتها پس از انقلاب در دولت روحانی نمود پیدا کرد و تمامی نمودارها و شاخصهای توسعه از جمله اشتغال،رشد اقتصادی،ارزش پول ملی،حمایت از کار ،تولید و  سرمایه ،ذخیره ارزی،حمایت از بخش خصوصی،توسعه زیر ساختها سیر نزولی داشته و آشفتگی بازار ارز و تغییرات لحظه ای قیمت اقلام و اجناس مردم و بخش تولید را سردرگم و کلافه کرده. 
اما دلیل این همه نابسامانی و رکود اقتصادی چیست؟؟
پاسخ واضح است ،نبود مدیریت علمی و کارآمد در سطوح مختلف مدیریتی بویژه در بدنه دولت،در واقع دولتهای یازدهم و دوازدهم از داشتن وزاری قوی و کاربلد در مضیقه بودند و اگر هم معدود وزرایی کاردان در بدنه دولت وجود داشت بخاطر عدم همراهی با سیاست‌های غلط دولتمردان کنار گذاشته شدند.
ضعف ساختاری و تحمیل افرادی به دولت بدون در نظر گرفتن شایستگی و کارآمدی از سوی معدود اطرافیان و مشاوران نزدیک به دکتر روحانی باعث بوجود آمدن این شرایط بغرنج اقتصادی و نارضایتی عمومی از عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم شد. 
سیاست برجامی دولت که همه برنامه های خود را براساس آن تدوین نموده بود با کارشکنی و خروج یکجانبه ی آمریکا از برجام در همان ابتدای راه عقیم ماند تا این نکته که نگاه به بیرون و عدم توجه به توانمندیهای داخلی راه حل و حلال مشکلات اقتصادی امروز کشور ما نیست برهمگان معلوم گردد. 
سیاست خارجی منفعلانه دولت روحانی و نگاه به کدخدا نه تنها گرهی از مشکلات اقتصادی جامعه را باز نکرد بلکه اندک دستاوردهای علمی و صنعتی کشور را که محصول تلاشهای مجاهدانه نخبگان و جوانان این مرز و بوم بود با قرارداد ننگین برجامی به باد داد تا با دستی خالی نظاره گر سیاست هویج و چماق آمریکا و دول غرب باشیم. 
در واقع تهی بودن کابینه از وزیران متعهد و کاربلد و به حاشیه راندن معدود وزرای توانمند نیز بر آشفتگی اوضاع بغرنج اقتصادی جامعه افزود و تورم و رکود اقتصادی کشور را به نقطه ی جوش رسانید.
اینکه چه دلیلی دارد وزریری مانند دکتر طیب نیا که در دوره مدیریتش در کنترل تورم و ثبات بازار ارز عملکرد قابل قبول و مثبتی داشت کنار گذاشته شود جای سوال است،اینکه وزیر بهداشت که در حوزه سلامت و ارتقاء کیفی و کمی شاخصهای سلامت جامعه نقش پررنگی داشت کنار گذاشته شود خود جای سوال است و در آخر اینکه چه کسی به رئیس جمهور مشاوره میدهد و در عزل و نصب هایی که جزء خسران و ضرر به کشور هیچ خروجی ندارد مشارکت دارد خود نیز جای سوال است .
در پایان ذکر این نکته ضروری است که تا مدیریت یک جامعه اصلاح نشود ،اقتصاد،فرهنگ و توسعه آن جامعه میسور نخواهد بود.
امیر محبی فر ۱۵دی ماه ۹۷
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار