تابناک گزارش می دهد؛
کهگیلویه بزرگ جمعیتی بالای 200 هزار نفری دارد و این میزان جمعیت (البته به استثنای شهرستان بهمئی) تنها یک بیمارستان دارد و همین یک بیمارستان، سالیان بسیار زیادی است که چنین حجم سنگینی از جمعیت را به تنهایی پوشش می دهد و کاری کرده است کارستان...
کد خبر: ۷۰۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 06 January 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی حقی همگانی است که مجامع بین المللی و دولت ها بر آن تأکید دارند.

بهره‌مندی افراد جامعه از امکانات بهداشتی و درمانی در اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن تأکید شده است.

اگر چه سطوح متفاوت خدمات بهداشتی و درمانی به دلیل سطوح متفاوت جمعیتی شهرها پذیرفته شده است، اما در بسیاری موارد این نسبت برقرار نیست، زیرا شهرها و مناطقی وجود دارند که با داشتن جمعیت زیادتر، از سطح پایین‌تری از خدمات بهداشتی و درمانی بهره می‌برند در این صورت است که بحث محرومیت بهداشتی و درمانی مطرح می‌شود.

امکانات موجود در شهرهای استان از جمله یاسوج و گچساران نشان می دهد که این دو شهر در استان، بیشترین بهره‌مندی را از خدمات بهداشتی و درمانی دارند، در مقابل شهرستان های چهار گانه کهگیلویه بزرگ علیرغم وسعت و بزرگی به مراتب کمترین سهم را دارند و به عبارتی میتوان گفت که توزیع امکانات بهداشتی و درمانی در سطح استان نابرابر و بیرحمانه است.

دستیابی به توزیع عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی و کاهش نابرابری ها و بهره مندی به نسبت برابر درصد جمعیت استان از خدمات درمانی سالیان زیادی است که در این استان عملی نشده است و سیاسیون و نمایندگان در سطح استان نیز هیچ گاه به چنین مبحث توجهی ندارند و به مثابه زمانه ی بی حساب و کتاب هر کس فقط به حوزه استحفاظی خودش می اندیشد و بس!

گستره وسیع استان کهگیلویه و بویراحمد اختلافات و تضادهای زیادی را در خود دارد، این تفاوت ها و اختلافات از تفاوت های اقلیمی تا تفاوت های اقتصادی و امکانات و بهداشتی و درمانی و رفاهی است، بنابراین در سطح بندی ها، تعدادی از شهرستان ها (بویراحمد و گچساران) برخوردار و تعدادی دیگر (کهگیلویه بزرگ) غیر برخوردار محسوب می گردند.

 

کهگیلویه و بویراحمد تنها گچساران و یاسوج نیست!/ 8 بیمارستان یاسوج و 5 بیمارستان گچساران در برابر تک بیمارستان کهگیلویه بزرگ/ اجحاف تا به کی ادامه دارد؟

شاخص های بهداشت و درمان در شهرستان های استان به صورت متوازن توزیع نشده است و اختلافات فاحشی بین شهرستان های استان از نظر خدمات بهداشتی و درمانی است.

یکی از عمده موارد نابرابری و توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، نبود اورژانس هوایی در شهرستان کهگیلویه است!

شهرستانی با این وسعت و این حجم از جمعیت چنانچه در مواقع بحرانی در مناطقی از بخش های دیشموک و چاروسا حادثه ای رخ دهد و نیاز فوری به بالگرد و اورژانس هوایی باشد باید از گچساران و یا مرکز استان درخواست بالگرد کند و این خود یکی از مهمترین موارد توزیع نابرابر امکانات در سطح استان است.

شهرستان کهگیلویه بزرگ چون دارای مناطق کوهستانی و صعب العبور است و در فصول بارندگی بیشتر مسیرهای ارتباطی مناطقی از این شهرستان قطع می شود، ایجاد پایگاه اورژانس هوایی یکی از مهمترین نیازهای این شهرستان است و با وجود داشتن مکان مناسب در محوطه بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت اما به دلیل همان مقوله توزیع نابرابر امکانات و تجهیزات در سطح استان، بالگرد به گچساران اختصاص داده شد تا باری دیگر شاهد کم لطفی دیگری از سوی مدیران استانی در حق کهگیلویه بزرگ باشیم!

کهگیلویه بزرگ جمعیتی بالای 200 هزار نفری دارد و این میزان جمعیت (البته به استثنای شهرستان بهمئی) تنها یک بیمارستان دارد و همین یک بیمارستان، سالیان بسیار زیادی است که چنین حجم سنگینی از جمعیت را به تنهایی پوشش می دهد و کاری کرده است کارستان، اما در کنار این شهرستان و در گچساران حدودآ 5 بیمارستان بزرگ و مجهز وجود دارد و حتی جدیدآ در شهر باشت نیز بیمارستان جدیدی افتتاح شده است و این خود تا حد بسیار زیادی تفاوت ها و اختلافات را مشهود خواهد کرد.

 

کهگیلویه و بویراحمد تنها گچساران و یاسوج نیست!/ 8 بیمارستان یاسوج و 5 بیمارستان گچساران در برابر تک بیمارستان کهگیلویه بزرگ/ اجحاف تا به کی ادامه دارد؟

تفاوت ها و سطح امکانات بهداشتی و درمانی در دهدشت در مقایسه با یاسوج و گچساران اصلا قابل مقایسه نیست و هر دوره که میگذرد به جای آنکه به آینده امیدوارتر شویم کاملآ بر عکس می شود و هر دوره محرومتر و محرومتر می شویم؟

در روزهای گذشته و بعد از چندسال با تزریق قطره چکانی بودجه و اعتبارات در بخش بهداشت و درمان سرانجام ساختمان جدید اورژانس بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت با حضور وزیر بهداشت و درمان افتتاح شد تا برگ زرین دیگری در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شود.

ساختمان و امکانات اورژانس جدید نسبت به ساختمان قبلی این اورژانس، بزرگتر و مجهز تر است و باتوجه به حجم بسیار بالای مراجعین میتوان امیدوار شد که تا حدودی جوابگو خواهد بود اما برای ارایه خدمات درمانی و هتلینگ شهرستان کهگیلویه بزرگ با کمبود مواجه است و این بیمارستان به تنهایی جوابگوی مردم این شهرستان نخواهد بود!

شهرستان کهگیلویه نسبت به دو شهرستان بویراحمد و گچساران به لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی عقب افتاده تر است، این امری است که نیاز به گفتن ندارد!

در شهرستان های بویراحمد و گچساران به ازای هر 1000 نفر 2/5 تخت وجود دارد در حالی که در شهرستان کهگیلویه بزرگ به ازای هر نفر حتی یک تخت وجود ندارد و کمتر از یک تخت است!

 

کهگیلویه و بویراحمد تنها گچساران و یاسوج نیست!/ 8 بیمارستان یاسوج و 5 بیمارستان گچساران در برابر تک بیمارستان کهگیلویه بزرگ/ اجحاف تا به کی ادامه دارد؟

کمبود تخت بیمارستانی در بخش های بیمارستان امام خمینی دهدشت یک معضل اساسی است و با حضور در بخش های این بیمارستان به وضوح میتوان این مورد را از نزدیک مشاهده کرد، این یکی از ده ها و شاید صدها مشکلات موجود در بخش بهداشتی و درمانی شهرستان کهگیلویه است!

خانم جوانی که همراه بیمار بود و در کنار تخت نشسته بود در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: بعد از اینکه متخصص داخلی در بخش اورژانس تشخیص داد مادرم در بخش داخلی بستری شود چند شب میگذرد، چون بخش داخلی تخت خالی نداشت و همه تخت هایش پر بود به ناچار دو شب در اورژانس ماندیم؛ مسئولان چیکار می کنند؟ چرا بعد از 20 سال همچنان دهدشت همین یک بیمارستان را دارد؟

یکی دیگر از مشکلات موجود در بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت استفاده از نیروهایی است که دوران طرح خود را می گذرانند و عملا پرسنل استخدام شده رسمی کم دارد!

نیروهای طرحی چون استخدام رسمی نیستند پس باید حقوق ماهیانه خود را از بیمارستان دریافت کنند و از آنجایی که تعداد این نیروها زیاد است پس بیمارستان امام خمینی هزینه های زیادی را صرف حقوق و مزایای این نیروها می کند و بهمین خاطر بخش بزرگی از منابع مالی خود را از دست می دهد و عملا برای گسترش و توسعه خود هیچگونه منابعی در اختیار ندارد.

چنین امری در طی سالها باعث شد که مسئولان و مدیران نتوانند بیمارستان های دیگری را در شهرستان کهگیلویه بزرگ احداث کنند و همچنان شهرستان کهگیلویه با این وسعت تنها یک بیمارستان دارد و بس!

 

گزارش و تنظیم: سید مصطفی گنجی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمدپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
مشکل از امکانات خارج از استاندارد گچساران هست و الا بویراحمد و کهگیلویه امکانات به نسبت جمعیت خوب است و مثل متوسط کشوری هست.
ایراد از توزیع ناعادلانه امکانات در استان و افزایش بیش از حد بیمارستانها در گچساران و باشت هست دلیلش را هم همه می دانیم!
همدرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اي برادر در تمام زمينه ها اگر بررسي كنيد مي بينيد كه بي عدالتي بي داد مي كند البته اشتباه نكنيد بويراحمد هم مظلومتر از كهگيلويه بزرگ هست. اعتبارات عمراني چند سال گذشته را بررسي كنيد خواهيد ديد كه نزديك 40 درصدش به باشت و گچساران اختصاص يافته در حاليكه 20 درصد جمعيت استان را دارند و برخوردارتر از بقيه مناطق استان هستند تو خود حديث مفصل بخوان....
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
زمانی که اونا بیمارستان می ساختند موحد و بزرگواری فقط شخصی کار می کردند خصوصا موحد که افتضاح بود
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
یکی هم زیادشونه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار