این چکیده یادداشت اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی است : باتوجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.
کد خبر: ۷۰۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 07 January 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اقتصادی ، این چکیده یادداشت اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی است : باتوجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.

بر اساس این تصمیم حقوق کارمندی با 40 میلیون ریال و با حذف 4 صفر به مبلغ 4 هزار تومان یعنی با احتساب هر تومان 100 ریال به عدد 400 هزار ریال تغییر خواهد یافت. حال شما می توانید حقوق فعلی خود را با حساب حذف 4 صفر از پول ملی محاسبه کنید.
 
درآمد و هزینه های خود را با پول جدید حساب کنید
 
حذف 4 صفر از پول ملی
رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: امروز 16 دی ماه 97 به‌دعوت فراکسیون ولایی مجلس در جمع نمایندگان محترم عضو فراکسیون حاضر شدم. قبلاً جلساتی با فراکسیون‌های امید و مستقلین نیز داشتم.

در جلسه امروز سیاست‌های پولی و ارزی کشور را تشریح [کردم] و به سؤالات نمایندگان محترم به‌تفصیل پاسخ دادم.

در این جلسه برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و حرکت تعادلی نرخ ارز و نیز کنترل شتاب تورم را تشریح کردم و توضیح دادم که با شروع کانال‌های جدید مالی کشورهایی که مجوز واردات نفت گرفته‌اند، روند تأمین ارز ازطریق سامانه نیما طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
 
درآمد و هزینه های خود را با پول جدید حساب کنید 

طی جلساتی که با مسئولین محترم اتاق بازرگانی و صادرکنندگان محترم داشتیم عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها و نیز سامانه نیما بسط خواهد یافت. این خبر را هم اعلام کردم که لایحه حذف 4صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.

امیدوارم با تصویب دولت و تأیید مجلس محترم اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.
 
حذف 4 صفر از پول ملی یعنی چه ؟
طبق توضیحات همتی نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند چهار صفر را از پول حذف کنند که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف چهار صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.
مزایای حذف 4 صفر از پول ملی
اما تعداد صفر پول ملی در شرایطی که ارزش پول ملی به دلیل افزایش قیمت دلار و افزایش نرخ تورم می‌تواند به تقویت ارزش اسمی پول منجر شود. به طور مثال اگر تا به حال یک دلار آمریکا، 100.000 ریال ارزش داشت با حذف چهار صفر از پول ملی، ارزش اسمی یک دلار، 10ریال می‌شود. که این موضوع منجر به تقویت اسمی پول ملی خواهد شد.
علاوه بر این به ساده سازی در حساب‌ها و ارقام و ترازنامه‌ها منجر می‌شود. اما تا زمانی که به طور کامل جانشینی پول جدید روی دهد، ناسازگاری دفاتر و صورت حساب‌ها را شاهد هستیم. بنابراین بیش از آنکه اجرای این سیاست نتیجه بنیادین برای کنترل متغیر کلان همچون نرخ تورم داشته باشد، اثر روانی و ساده سازی اعداد را در بر دارد.
اما برای کنترل شرایط تورم و حفظ ارش پول ملی به نظر می‌رسد تقویت تجارت خارجی و کنترل سیاست‌های پولی و افزایش تولید در داخل می‌تواند کارا باشد.
 از جمله مزایای این حذف می توان به کاهش تورم، نقل و انتقال آسانتر پول و کاستن از مخاطرات آن در حجم کلان، صرفه ‌جویی در هزینه‌ های چاپ اسکناس، تقویت پول ملی و افزایش ارزش اسمی آن و اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه و هارد رایانه اشاره نمود.
معایب حذف 4 صفر از پول ملی
از جمله معایب این حذف به هزینه سنگین جایگزینی اسکناس ‌های جدید به جای اسکناس های قدیمی و ناسازگاری دفاتر و صورت ‌های مالی و پایگاه ‌های اطلاعاتی جدید و قدیم و تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی اشاره نمود.
تاثیر حذف 4 صفر از پول ملی بر معیشت مردم
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است که حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در شرایط اقتصادی همانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی گذارد و فقط ساده سازی اعداد صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چقد بیکارن!!!
ارزش اسمی به چه درد میخوره آخه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
شما که میگفتین تحریم اثر نداره. الان اقتصادتون به ۴تا کشور که مجوز از آمریکا برای چند مدت محدود آینده گرفتن برای خرید از نفت ایران بند شده؟ پس چی شد اون شهرای تحریم برکت هست و اینا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار