گزارش کامل نشست خبری مدیر کل منابع طبیعی استان با رسانه ها
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران به برخی از مهمترین اقدامات و مسائل مرتبط با حوزه منابع طبیعی استان پرداخت.
کد خبر: ۷۰۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 10 January 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران به برخی از مهمترین اقدامات و مسائل مرتبط با حوزه منابع طبیعی استان پرداخت.

منابع طبیعی و کمترین سهم اعتباری

غلام حسین حکمتیان با بیان اینکه منابع طبیعی کمترین سهم را از توزیع اعتبارات استانی دارد، گفت: اگر می‌خواهیم به مراتع و جنگل‌های ما دست درازی نشود باید در حوزه اعتبارات توجه بیشتری به این حوزه شود.
حکمتیان با بیان اینکه منابع طبیعی کمترین سهم را از توزیع اعتبارات استانی دارد، گفت: اعتبارات استانی ما سه میلیارد و 700 میلیون تومان است که از این میزان دو میلیارد و 700 میلیون آن حقوق پرسنل است و معمولا مابقی اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی اعتبارات استان در حوزه پروژه‌های اجرایی منابع طبیعی را بسیار اندک عنوان و بیان کرد: اگر می‌خواهیم به مراتع و جنگل‌های ما دست درازی نشود باید در حوزه اعتبارات توجه بیشتری به این حوزه شود.
توسعه گیاهان دارویی در دستور کار
غلام‌حسین حکمتیان اظهار داشت: جهت احیای منابع طبیعی در چهل ساله انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام شد که توسعه گیاهان دارویی در سطح 38 هزار هکتار از اراضی استان از جمله این اقدامات است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مزایای کشت گیاهان دارویی، افزود: ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و احیای مراتع از مهم‌ترین این مزایا است.

حکمتیان عنوان کرد: توسعه بادام‌کاری‌ها از دیگر اقداماتی است که در راستای احیای منابع طبیعی و ایجاد اشتغال در سطح 37 هزار هکتار از اراضی استان شکل گرفته است.

وی از اجرای جنگل‌کاری و ‌درخت‌کاری در سطح 51 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و عنوان کرد: این پروژه‌ها فرسایش خاک استان را که میانگین آن سه برابر میانگین جهانی است تا حدودی کنترل کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری و اجرای عملیات بیولوژیک اشاره داشت و بیان کرد: تاکنون عملیات مکانیکی در حجم دو میلیون و 422 هزار متر مکعب و عملیات بیولوژیک در سطح 308 هزار هکتار انجام شده است.
 
منابع طبیعی و کمترین سهم اعتباری  / آمادگی همکاری کامل با دستگاه قضایی در مورد زمینخواری هستیم / خطر بیابانی شدن 40 هزار هکتار از زمین های استان / رتبه برتر در اریابی های ستاد اقامه نماز

توزیع آبگرمکن های خورشیدی

حکمتیان با اشاره به اینکه توزیع آبگرمکن خورشیدی از سال 92 در استان ما شروع شد، گفت: این آبگرمکن‌ها به  صورت رایگان در اختیار مناطقی قرار گرفته که محاط در جنگل هستند و گاز به آنها نرسیده است.

وی با بیان اینکه توزیع این آبگرمکن‌ها 40 درصد از تخریب و قطع درختان جنگلی جلوگیری کرده است، ابراز کرد: تاکنون 507 آبگرمکن خورشیدی در این مناطق توزیع شده و حدود 500 دستگاه دیگر هم امسال و سال آینده توزیع می‌شود که انقلابی در حوزه محرومیت‌زدایی است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: احداث کمربند حفاظتی از سال 86 شروع و در این راستا 114 کیلومتر در کل سطح استان هدف‌گذاری شده است.
آمادگی همکاری کامل با دستگاه قضایی در مورد زمینخواری هستیم
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر از اقدامات رئیس‌کل دادگستری استان و دغدغه وی گفت: طی مدتی که مسؤولیت منابع طبیعی استان را بر عهده داشته‌ام عملکرد رئیس‌کل دادگستری استان را دلسوزانه می‌دانم.

مدیرکل جدید منابع طبیعی استان در خصوص نحوه مقابله با زمینخواری و در پاسخ به این سوال با تقدیر از اقدامات حجت‌الاسلام مزارعی رئیس‌کل دادگستری استان  و دغدغه وی اظهار کرد: طی مدتی که مسؤولیت منابع طبیعی استان را بر عهده داشته‌ام عملکرد رئیس‌کل دادگستری استان  را دلسوزانه می‌دانم.

وی گفت: مسؤولان دستگاه قضا پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری  را به صورت دقیق و پیگیرانه دنبال می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: در اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد آماده هرگونه همکاری  و پاسخگویی از سوی مسؤولان دستگاه قضای استان هستیم.
 
خطر بیابانی شدن 40 هزار هکتار از زمین های استان
 
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود : 40 هزار هکتار از اراضی استان در آستانه بیابانی شدن قرار دارد که باید برای احیا و کنترل وضعیت این وسعت برنامه ریزی شود.
غلام حسین حکمتیان گفت: تغییرات اقلیمی، کم بارشی و ریزگردها ،وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی ، شور شدن خاک و اختلاف های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم بیابان زایی در استان است.
وی با اشاره به میانگین سه برابری فرسایش خاک در این استان به نسبت کشور افزود: موقعیت کوهستانی، تخریب فرسایشی و الگوی غیر اصولی شخم اراضی مهمترین عامل فرسایش خاک در استان است.
حکمتیان از پیگیری برای جذب 950 میلیون تومان برای جلوگیری از بیابان زایی و کنترل وضعیت این اراضی در استان خبر داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است اما بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت های احیایی باشد.
اجرای طرح «همیاران طبیعت» برای روحانیون منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
در بخش دیگری از این نشست نماینده ولی فقیه در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح «همیاران طبیعت» برای روحانیان اعزامی در روستاها خبر داد.
حجت‌الاسلام مرتضی جاوید، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ۴ دوره آموزشی تفسیر قرآن ویژه کارکنان و خانواده‌هایشان را از برنامه‌های اجرایی این اداره‌کل بیان کرد.
وی در ادامه اجرای طرح سفیران انفال را از برنامه‌های منابع طبیعی برشمرد و افزود: روحانیان اعزامی در قالب این طرح جهت تحقق بیانات مقام رهبری مبنی بر فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و معارف عمومی فعالیت می‌کنند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد جلوگیری از قاچاق چوب و قطع درختان و ریشه‌کنی گیاهان، نقش منابع طبیعی در محیط زیست، ایجاد فضای سبز و درختکاری و حل و فصل مسائل مربوط به ملک و زمین‌ها را از دیگر فعالیت‌های اجرایی مبلغان این طرح اعلام کرد.
‌جاوید اجرای طرح همیاران طبیعت برای روحانیون اعزامی در روستاها را از سایر این طرح‌ها در منابع طبیعی برشمرد و عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی در مدارس و نشست‌های مختلف با شوراهای اسلامی و دهیاران از دیگر فعالیت‌های روحانیون اعزامی است.
رتبه برتر در اریابی های ستاد اقامه نماز
وی از کسب رتبه‌های برتر منابع طبیعی هرساله در ارزیابی ستاد اقامه نماز استان خبر داد و تصریح کرد: درراستای تشویق فرزندان کارکنان به نماز، جشن تکلیف و نقاشی نماز برگزار خواهد شد.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: رعایت حقوق شهروندی، حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر از سایر برنامه‌های در دست اقدام این اداره کل است.
‌جاوید در پایان از برگزاری مسابقه چگونگی صیانت از مراتع و جنگل‌ها ویژه خبرنگاران خبر داد و ابراز کرد: روز درختکاری، ۱۵ اسفندماه سال‌جاری آثار ارسالی خبرنگاران قرعه کشی و جوایز نفیسی به برگزیدگان اهداء می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
جناب حکمتیان منطقه دره گلی دواقع درجاده یاسوج به نقارخانه با گاواهن کاملا شخم شده وجنابعالی خواب تشریف دارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بیا خود شهر دیشموک تماشا کن بعد بگو مبارزه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار