یادداشت مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خطاب به تاجگردون :
همگان میدانیم که موضوع عمومی پرداخت 10% بیمه ثالث و سرنشین به حساب سلامت(درمان رایگان مصدومین ترافیکی) ، و 1% مالیات بر ارزش افزوده ، از جیب ناتوان مردم شریف است و خودروسازان به لطف افزایش حق بیمه و دیه و تورم موجود، این مقرری بسیار ناچیز را به بخش سلامت تخصیص (صدقه) میدهند.
کد خبر: ۷۰۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸ 15 January 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کریم رضایی ، مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی طی یاداشتی به موضوع میزان نقش خودروها در بحث سلامت جامعه و همچنین مسائل بودجه ای در این زمینه پرداخته است.
در یادداشت کریم رضایی آمده است : در ورای برخی آمارها و شاخص ها، و فارغ از نگاه احساسی و سیاسی ،وقتی به شاخص مرگ و میر ایرانیان نگاه میکنیم ، میبینیم که حوادث ترافیکی دومین عامل هستند. و خودرو نقش اصلی را در کشتار ایرانیان بازی میکند.(فارغ از عامل خطای انسانی و ....) و این در یک مثلث خودرو ، انسان و جاده  شکل می گیرد.
بطور مثل خطای انسانی در 4000 نقطه حادثه خیز با خودروهای بی کیفیت ، سالیانه موجب هدر رفت 7% تولید ناخالص داخلی کشور می شود و ماحصل آن 18000 کشته و بیش از 300000 مصدوم است.
که البته این هزینه های  محسوس است و از هزینه های نامحسوس (خانواده بی سرپرست ، از کارافتادگی ، عزا و.......) اصولا هیچ وقت صحبتی به میان نیامده است !!! که از هزینه های محسوس ، سنگین تر و غیرقابل جایگزین است.
در این میان ، با مشاهده تورم گاها 100% در صنایع خودرویی تولیدی و 300% در خودورهای وارداتی (البته فقط در سال 97)، جای سوال است که سهم سلامت مردم در این تراز سود نجومی چند ده هزار میلیاردتومانی چیست؟؟؟؟؟ مگر نه این است که دومین عامل مرگ و میر مردم همین خودروها  هستند؟
 
ارابه های مرگ،جاده های کابوس،سهم سلامت مردم در بودجه 98

البته با اشکهای مظلوم نمای صنایع تولیدی (بخوانیم غول بی رقیب خودروسازان)، همواره بازی برد_باخت را با مردم شریف کشور دارند و در یک معادله نامدیریتی، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده و باقی ماجرا باقی است.
حال با نگاهی به بودجه بخش سلامت در بودجه 98 جای خالی سهم تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو در سلامت مردم  خالی است البته بسیار بزرگ.
همگان میدانیم که موضوع عمومی پرداخت 10% بیمه ثالث و سرنشین به حساب سلامت(درمان رایگان مصدومین ترافیکی) ، و 1% مالیات بر ارزش افزوده ، از جیب ناتوان مردم شریف است و خودروسازان به لطف افزایش حق بیمه و دیه و تورم موجود، این مقرری بسیار ناچیز را به بخش سلامت تخصیص (صدقه) میدهند.
حال  انتظار ما از جناب آقای دکتر تاجگردون و همکاران ارجمندشان در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق و مقام عالی وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی سلامت مردم این است که سهم سلامت مردم را از سودهای نجومی تولید کنندگان و واردکنندگان ارابه های مرگ  مطالبه کنند و درصدی از قیمت این محصولات (خودرو ، موتورسیکلت و...) را به بخش سلامت تخصیص دهند.
سهمی که در این 40 سال کاملا مغفول مانده است و درپرداختی از جیب مردم و هزینه های وزارت بهداشت و درمان بسیار سنگینی میکند.
سهمی که حق مردم است و باید در تراز مالی بازار خودوری کشور مشخص و نهادینه شود.
براستی سهم سلامت مردم در تورم 100% قیمت خودروهای داخل و 300% خودروهای وارداتی (به عنوان دومین عامل مرگ و میر) چیست؟؟؟
به امید روزی که حتی 1 فوتی و مصدوم در جاده های کشور نداشته باشیم و حق سلامت مردم در این تراز مالی (نابرابر ناعادلانه)مشخص گردد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آقای دکتر رضایی ؟ الان نیمه دوم دی ماه هم تموم شد بیمارستانا هم افتتاح شدن ، وزیر هم اومد و رفت ..... دیگی کی میخوای وضعیت نیروهای آزمون شرکتیو مشخص کنید ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار