یادداشت سیاسی؛
انتخابات به عنوان مهم ترین نماد دموکراسی در دنیا مطرح است اما شاید پدیده انتخابات در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد جزء نادرترین فرایندهای سیاسی دنیا باشد؛ پدیده ای که همچون سهمی مهلک بر پیکر نحیف این استان مظلوم رخنه کرده و همچنان به مانند ۴۰سال گذشته مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت وتوسعه و به سان بیماری مزمن، سیستم زندگی مردم این خطه زرخیز کشور را فلج کرده است.
کد خبر: ۷۰۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳ 16 January 2019

آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

 

انتخابات بیماری مزمن استان کهگیلویه وبویراحمد

به قلم: سجاد افسر

انتخابات به عنوان مهم ترین نماد دموکراسی در دنیا مطرح است اما شاید پدیده انتخابات در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد جزء نادرترین فرایندهای سیاسی دنیا باشد؛ پدیده ای که همچون سهمی مهلک بر پیکر نحیف این استان مظلوم رخنه کرده و همچنان به مانند ۴۰سال گذشته مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت وتوسعه و به سان بیماری مزمن، سیستم زندگی مردم این خطه زرخیز کشور را فلج کرده است.

مردم استان کهگیلویه وبویراحمد از بدو انقلاب تا کنون همواره در صدر جدول آمار مشارکت در انتخابات بوده اند اما نسبت به سایر استان ها کمترین بهره وری را از این فرایند سیاسی برده اند. براستی چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ مگر رٱی مردم این استان چه تفاوتی با دیگر استان ها دارد.

در این مطلب سعی شده به چند دلیل از چرایی تفاوتها اشاره شود.

 ( 1 ) قومی قبیله ای و طایفه گرایی در انتخابات؛ اساسی ترین دلیل عقب ماندگی استان، نگرش و دیده گاه طایفه گرایی در شهر و شهرستان ها و نیز اختلافات سرحدی گرمسیری در مقیاس بزرگتر یعنی استان می باشد.

دیدگاه و عقایدی که مرور زمان نه تنها کم رنگ ترشان نکرده است بلکه شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.

دیدگاهی که سبب انزوا وفرار نخبگان از استان و سد عظیمی در مقابل شایسته سالاری خواهد بود.

نگاه اجمالی به فرایند انتخابات، ضعف بینش سیاسی مردم استان را هویدا می سازد و با یادآوری شیوه تبلیغات و چگونگی انتخاب افراد پیروز و ادامه دار بودن تلاش رقیبان مغلوب چهره پلشت بیماری انتخابات شفاف می شود.

( 2 ) تلاش نمایندگان در انجام دادن کارشخصی؛ طایفه ای بودن زیست مردم استان سبب شده است که نمایندگان تمام تمرکز خود را در راستای برآورده کردن اهداف بزرگان طوایف انجام دهند و در این بین مردم فقیر که دنباله رو بزرگان می باشند به اندازه پر کاهی منفعت نخواهند برد.

گاهآ تنها خدمت نمایندگان به سایر اقشار مردم، شرکت در مراسمات فاتحه خوانی و گرفتن مطالبات مردم و نیز پشت گوش نهادن و در انتظار قرار دادن می باشد.

( 3 ) انتخاباتی بودن فضای استان در طول سال؛ شاید جالب باشد که فضای استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه انتخاباتی است.

نامزد پیروز از فردای پیروزی شروع به فعالیت تبلیغاتی و شعاری برای دوره بعد می کند و ذهنیت خود و مشاورانش در طول سال معطوف به انتخابات آتی خواهد بود اگر سفری به روستایی یا کلنگی بر زمین می زند فقط و فقط برای تبلغات خواهد بود نه اینکه در راستای انجام وظیفه و خدمت باشد.

از فردای انتخابات با یاری مشاورانش در جستجوی پروژه برای پیمانکاران همسو و بانکی برای پرداخت وام کلان وبدون بهره برای سرمایه داران لیدر می باشد با این اوصاف وقتی جهت رسیدگی به مشکلات مردم باقی نمی ماند.

رقیب مغلوب هم از فردای انتخابات همچون خاری در چشم نماینده پیروز می باشد، فعالیت خود را با شناسایی افراد غیر همسو آغاز می کند و بدین سان نماینده محترم را دل آشوب آینده می کند.

( 4 ) اتحاد نداشتن نمایندگان و همراه نبودن مسؤلان؛ در چند سال گذشته کمتر دیده شد مسؤلان و نمایندگان استانی و کشوری کهگبلویه وبویراحمد با هم متحد باشند.

در هر مسؤلیتی باشند مدام شمشیر تخریب را بر روی هم می کشند نمایندگان محترم از سازگار اداری وحکومتی فقط قسمت ها مربوط به چگونگی جابجایی افراد را می شناسد و اگر در جلسه خصوصی با وزیر قرار گیرند خواسته ای جزء تغییرات مدیران را ندارند، طیف مخالف نماینده هم طبل تخریب و سنگ اندازی را جایگزین وحدت و همدلی و تلاش برای توسعه استان در هر کوی برزنی می کوبند.

در پایان متن امیدوارم روزی فرا رسد که مردم مظلوم استان با بینش سیاسی عمیق و به دور از نگاه قومی و با در نظر گرفتن میزان لیاقت و دلسوزی افراد، نماینده خود را گزینش کنند.

امیدوارم روزی فرا رسد که معیار انتخاب مردم توسعه وپیشرفت استان باشد نه نیازهای شخصی.

امیدوارم روزی فرا رسد که رأی مردم، فروشی نباشد و سرمایه داران به صرف سرمایه خود هوس قدرت و تسلط بر مردم را نداشته باشند.

امیدوارم روزی فرا رسد که انتخابات، دارویی قوی جهت معالجه فقر و مظلومیت مردم این کهن دیار باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
انتخابات برای بعضی ها نان و نواست تو استان ما نه بیماری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار