امسال اما جشنواره فیلم فجر در کهگیلویه و بویراحمد رنگ و بوی دیگری داشت و قرار بود ، فیلم "قصر شیرین" ساخته رضا میرکریمی که عملیات فیلمبرداری آن در همین استان انجام گرفته بود ، بر پرده سینما رود اما گویا با کم کاری های صورت گرفته به اصطلاح دیدن این فیلم برای کهگیلویه و بویراحمدی ها در این جشنواره "حرام " شده است.
کد خبر: ۷۱۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 03 February 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محرومترین استان کشور در زمینه های زیرساخت های فرهنگی خصوصا سینما ، این روزها شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر است . امسال اما جشنواره فیلم فجر در کهگیلویه و بویراحمد رنگ و بوی دیگری داشت و قرار بود ، فیلم "قصر شیرین" ساخته رضا میرکریمی که عملیات فیلمبرداری آن در همین استان انجام گرفته بود ، بر پرده سینما رود اما گویا با کم کاری های صورت گرفته به اصطلاح دیدن این فیلم برای کهگیلویه و بویراحمدی ها در این جشنواره "حرام " شده است.
فاطمه رشیدی طی گزارشی در این خصوص نوشت : فیلم سینمایی قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی که در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده به دلیل عدم حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کارگردانان برای اکران فیلم های جشنواره فجر در شهرستان ها ،در یاسوج اکران نمی شود.
 
فیلمی که بر کهگیلویه و بویراحمد

مردم کهگیلویه و بویراحمد سی هفتمین جشنواره فیلم فجر را نسبت به سال های گذشته به صورت ویژه تری دنبال می کردند. مهمترین دلیل این اشتیاق، فیلم «قصر شیرین» بود که در فضای این استان ساخته شده است.
اما پس از اعلام اسامی چهارده فیلمی که مجوز اکران در کهگیلویه و بویراحمد را گرفته اند جای خالی قصر شیرین در میان این اسامی همچون آب سردی بر اشتیاق و علاقه مردمی بود که سالهاست سینما ، گالری ، سالن تئاتر استاندارد و فضاهای فرهنگی نداشته و دلخوش به اتفاقات کوچک فرهنگی همچون اکران یک فیلم هستند.
مدیر اجرایی جشنواره تئاتر یاسوج در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره دلیل عدم اکران فیلم قصر شیرین در یاسوج گفت: به رغم همه پیگیری هایی که عوامل اجرایی جشنواره استانی داشتند اما تهیه کننده و کارگردان اجازه اکران این فیلم در یاسوج را نداد.
اردشیر کیانی یادآوری کرد متاسفانه امسال تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم جشنواره فجر تمایلی به اکران فیلم ها در شهرستان ها نداشتند که این نوعی تبعیض محسوب می شود.
 
فیلمی که بر کهگیلویه و بویراحمد

وی افزود: به رغم ادعای دست اندرکاران برای عدم اکران فیلم های جشنواره فجر در شهرستان ها اما همین فیلم قصر شیرین در استان فارس در همسایگی کهگیلویه و بویراحمد اکران می شود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شد با توجه به اینکه این فیلم در شهر یاسوج ساخته شده با استقبال مخاطبان روبه رو شود چنانچه پس از اعلام اسامی فیلم های جشنواره سی و هفتم ،بسیاری نسبت به عدم اکران آن گلایه مند هستند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه هنرمندان و هنردوستان استان نسبت به عدم اکران این فیلم در شهر یاسوج معترض هستند گفت: با صحبتی که با کارگردان و تهیه کننده فیلم داشته ایم قول داده اند پس از جشنواره فیلم را به صورت ویژه با حضور عوامل در شهر یاسوج اکران کنند.
پیرسبزی در پاسخ به این سوال که علاقه مندان به فیلم معمولا تمایل دارند فیلم ها را قبل از اظهار نظر منتقدان ، موافقان و مخالفان تماشا کنند گفت: اکران فیلم به همراه عوامل از تصمیم های تهیه کننده و کارگردان است و ما نیز تمام تلاش خود را برای راضی کردن آن ها به کار بستیم.
 
فیلمی که بر کهگیلویه و بویراحمد

وی یادآوری کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران فیلم های جشنواره در کلان شهرها شرایط ویژه ای برای تهیه کننده ها در نظر گرفته که این شرایط شامل استان های کوچکتر نمی شود که به نظر می رسد همین موضوع باعث عدم تمایل برخی تهیه کننده ها برای نمایش فیلم در شهرستان ها شده است.
پیرسبزی در پاسخ به این سوال که آیا در ساخت فیلم قصر شیرین از اعتبارات فرهنگی استان استفاده شده ،گفت: در مدتی که عوامل این فیلم در استان حضور داشتند همه دستگاه های استانی به فراخور امکانات خود از خوابگاه گرفته تا تجهیزات و پذیرایی و غیره به ساخت فیلم کمک کردند.
آمارهای موجود نشان می دهد 700میلیون ریال توسط نهادهای فرهنگی استان برای ساخت فیلم قصرشیرین در اختیار دست اندرکاران این فیلم قرار گرفت.
 
فیلمی که بر کهگیلویه و بویراحمد

تصویربرداری فیلم قصر شیرین نهمین ساخته میرکریمی در فصل پاییز سال جاری در شهرستان دنا انجام شد.
میرکریمی در نشست خبری این فیلم درباره علت انتخاب کهگیلویه و بویراحمد برای ساختن فیلم گفت: قرار بود این فیلم را در شمال بسازم. سفری به یاسوج برایم پیش آمد که کیوان کثیریان مرا دعوت کرد. آنجا مسیرم کاملا تغییر کرد.
وی افزود: همه چیز در آنجا با قصه هم‌خوانی داشت؛ از ترکیب درختان تا کوهستان. می‌توانستیم از آفتاب تندتری استفاده کنیم که با صحنه‌های خشونت عریان‌ فیلم هم‌خوانی داشته باشد. متاسفم برای خودم که چنین طبیعت بکر و جذابی را ندیده بودم.
میرکریمی یادآوری کرد: بسیار از این تجربه راضی هستم.زیرا استان کهگیلویه و بویراحمد مردم بسیار خونگرم و خوبی داشت که بسیار به ما کمک کردند. همچنین بازیگران خوبی که یکی از آن‌ها،‌ اکبر آیین است.
 
فیلمی که بر کهگیلویه و بویراحمد

بر اساس اعلام سینما هنر یاسوج از 12 تا 22 بهمن ماه فیلم های آشفتگی، ایده اصلی،بنفشه آفریقایی، 23 نفر، پالتو شتری، تیغ و ترمه، جمشیدیه، سال دوم دانشکده من، طلا، جان دار، دیدن این فیلم جرم است،روزهای نارنجی، معکوس و وکیل مدافع اکران می شود.
برخلاف سالهای گذشته فیلم ها در شهرهای گچساران و دهدشت به روی پرده نمی رود و تنها در شهر یاسوج روزانه در چهار سانس مخاطبان و علاقه مندان می توانند به تماشای فیلم های مورد علاقه خود بنشینند.
صبح ها نیز در بخش پروانه ها فیلم هایی برای کودکان و دانش آموزان به صورت رایگان اکران می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار