همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، اولین جشنواره آواها و نواهای زندانیان کهگیلویه وبویراحمد با حضور گروههای مختلف هنری از سراسر استان در سالن اجتماعات کانون اصلاح و تربیت یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴ 04 February 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با شنیدن اسم زندان و زندانی ، آنچه که معمولا به ذهن متصور می شود ، حبس و محدودیت است . هر چند در واقع زندان محلی برای تادیب و تنبیه یک متخلف است اما می توان از زندان به عنوان فرصتی مناسب برای اصلاح و تربیت افرادی که روزی بنابر هر دلیلی تخلفی انجام داده اند استفاده کرد. بنابر این رویکرد ، این برنامه های فرهنگی هستند که می توانند زندانیان را به مسیر درست زندگی کردن هدایت کنند. یکی از اقدامات بسیار خوب از طرف اداره زندان های کهگیلویه و بویراحمد برگزاری اولین جشنواره آواها و نواهای زندانیان کهگیلویه وبویراحمد با حضور گروههای مختلف هنری از سراسر استان همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر بود . برنامه های شاد و متنوعی که مطمئنا برای همیشه در اذهان زندانیان خواهد ماند.
بنابر این گزارش با برنامه ریزی تدوین شده در ستاد بزرگداشت دهه پرفروغ فجر زندانهای استان، نخستین جشنواره آواها و نواهای زندانیان کهگیلویه وبویراحمد با شرکت گروههای مختلف هنری از زندانهای گچساران، دهدشت، مرکزی، زندان باز به میزبانی کانون اصلاح و تربیت با اجراء سرودهای محلی، تک نوازی، شعر، موسیقی، نمایش، آواهای محلی، جمع خوانی سرودهای انقلابی و شاهنامه خوانی با حضور مدیر کل و مسؤلین ستادی زندانها، هئیت داوران، هنرمندان، سربازان وظیفه ومددجویان برگزار شد.
در این جشنواره اسماعیل جمیاری مدیر کل زندانهای استان کهگیلویه وبویراحمد با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یکی از وظایف مهم زندانبانی را پر کردن اوقات فراغت زندانیان با هدف اصلاح و تربیت آنان و توجه به کرامت انسانی مددجویان دانست و افزود: بر اساس سیستم نوین زندانبانی، زندان ها به مراکز تربیتی و بازپروری تبدیل شده که مهمترین ماموریت، بازسازی شخصیت مجرمین و آماده کردن آنان برای بازاجتماعی شدن است.
وی خطاب به شرکت کنندگان گفت: در هر روز دهها فعالیت و اقدام تربیتی، آموزشی، ورزشی، هنری و فرهنگی در سطح زندانها انجام می گیرد و خوشبختانه برای نخستین بار در سطح زندان های استان این برنامه هنری و شاد و جذاب برگزار که ظرفیت ها و قابلیت های بسیار ارزشمندی در بین زندانیان شناسایی و کشف شد.
جمیاری از معاون سلامت و اصلاح و تربیت اداره کل و روسای زندان ها خواست تا با استعدادیابی در بین زندانیان افراد خبره و اهل فن در رشته های مختلف را شناسایی و مورد استفاده قرار دهند.
این مقام ارشد زندانهای استان استفاده از هنر بعنوان درمان ناراحتی های روحی و روانی یاد کرد و افزود: هنردرمانی باید بعنوان یک پدیده تاثیرگذار در تربیت و ایجاد نشاط اجتماعی در بین زندانیان مورد استفاده قرار گرفته شود.
شایان ذکر آنکه در این جشنواره یک روزه هنرمندان به اجرای موسیقی و بازی های محلی، تک نوازی، نقاره و طبل نوازی ، نی همبون (نی انبان)، نمایش ، شعرخوانی و دکلمه، اجرای گروهی و شاهنامه خوانی و… پرداخته که فضای حاکم بر این آئین با شور و شعف حضار روبرو شد تا جائیکه به اذعان هئیت داوران برای اولین بار بوده که چنین برنامه هایی شاد و مفرح با اجراء هنرمندانه زندانیانی که از کمترین امکانات و تجهیزات بهره می برند به نمایش گزارده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار