در چالاکی استاندار شکی نیست اما مگر قرار است همه امورات استان توسط استاندار چرخانده شود ؟ نقش فرمانداران در این بین چیست؟ احمدی اگر می خواهد یک کارنامه موفق از خود برجای بگذارد باید با قدرت بماند و بجنگد . باید بماند و درست انتخاب کند !
کد خبر: ۷۱۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷ 05 February 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد - مهدی مرادی ، هر گاه صحبت از پیمودن مسیر برای رسیدن به توسعه می شود حتما باید به ملزومات و منابع آن توجه کرد. این منابع شامل بسیاری از موارد از جمله منابع مادی و منابع انسانی به عنوان دو رکن اساسی در رسیدن به توسعه می شود. از این بین وجود نیروی انسانی باتجربه و دارای شم مدیریت خصوصا در بحث استفاده بهینه از منابع ارجحیت کامل بر دیگر منابع دارد. چه بسا مدیرانی که با وجود منابع اندک ، خلق موقعیت می کنند و به عبارتی بهره وری حداکثری از منابع می کنند . در مقابل هستند مدیرانی که با وجود منابع خوب اما چند موفقیتی در کار خود ندارند و به عبارتی ، منابع را به هدر می دهند و به مقصود هم نمی رسند!
مقصود از بیان این مقدمه پرداختن به وضعیت عجیب و غریب مدیریت در برخی دستگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد ، خصوصا شهرستان های حوزه کهگیلویه است.
مدتی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، تلاش های گسترده ای را برای تغییر وضعیت در این منطقه از استان آغاز کرده است و البته خود بر این عقیده است که بزرگترین پتانسیل های توسعه ای استان در چهار شهرستان ، کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده قرار دارد اما متاسفانه این مناطق نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید ، خود را مانند دو حوزه گچساران و بویراحمد در مسیر توسعه قرار دهند.
سخن استاندار کاملا درست و حساب شده بوده است اما دلیل واقعی این عدم موفقیت در کهگیلویه چیست؟ چرا با این همه پتانسیل بالای منابع و نیروی انسانی اما شهرستان های کهگیلویه روز به روز از دو حوزه دیگر استان بیشتر عقب می افتند و فاصله زیادتر می شود؟
پاسخ به این سوال نیاز به یک تحقیق جامع منطبق بر اصول یک تحقیق علمی دارد اما به صورت کلی می توان گفت هرگاه در منطقه ای منابع مادی و پتانسیل ها وجود داشته باشد اما آن منطقه نتواند به موفقیت برسد بی شک باید سراغ منابع انسانی و مدیران رفت. ضعف مدیریت لزوما به معنی نبود مدیران قوی نیست بلکه می تواند به دلیل عدم استفاده از مدیران قوی باشد! مانند آنچه اکنون در برخی شهرستان های حوزه کهگیلویه به چشم می خورد. البته در این بین طی چند روز گذشته این موضوع از زبان بالاترین مقام اجرایی استان در مورد دو فرماندار چرام و کهگیلویه به صراحت اعلام شد و حتی کار به احضار این دو فرماندار به استانداری هم کشیده شد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد که گویا از عدم استفاده فرمانداران دو شهرستان کهگیلویه و چرام از تسهیلات ارزان اشتغالزایی روستایی به شدت عصبانی است ، بی پرده به این دو فرماندار تذکر داده است!
 
فرمانداران ما! و استانداری که باید بماند و بجنگد!
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه گفته است که فرمانداران من به ویژه فرمانداران کهگیلویه و چرام بدانند که من چیزی مهمتر از بحث اشتغال از آن‌ها نمی‌خواهم.
علی‌محمد احمدی از فرماندارانش خواست تا روی موضوع اشتغال و جذب اعتبارات اشتغال‌زایی وقت و انرژی بگذارند و هنر مدیریتی خود را نشان دهند.
او گفت که دور زدن تحریم‌ها فقط انتقال پول و ارز نیست بلکه جبران آسیب‌ها به فضای کسب و کار و خلق فرصت‌های اشتغال جدید از اقدامات مهم مورد انتظار است.
احمدی با بیان اینکه دولت برای اشتغال حداقل حفظ وضعیت موجود برنامه دارد، تصریح کرد: ما در این شرایط انتظار معجزه نداریم اما با اعتبارات خوبی که وجود دارد حداقل نباید شاهد افت اشتغال باشیم.
با مقایسه عملکرد فرماندار استان به تفاوت مدیریت در مناطق مختلف استان به خوبی پی می بریم. برای نمونه در حالی که در شهرستان گچساران تقاضای مبالغ بیشتر از سهمیه از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی می شود ، در شهرستان چرام برخی افراد در حوزه ی فرمانداری مدعی هستند که مردم از این تسهیلات استقبال نمی کنند! این ماجرا برای کهگیلویه هم به همین منوال است !اما می بینیم در شهرستانی محرومتر از دو شهرستان چرام و کهگیلویه استقبال از این وام ها بسیار چشمگیر و خیره کننده بوده است! تا جایی که برخی کارشناسان و مسئولان شهرستان لنده بر این عقیده هستند که لنده در آینده ای نچندان دور به قطب تولید گوشت قرمز استان تبدیل خواهد شد. این در حالی است که هنوز بنیاد مستضعفان کار اجرایی خود در خصوص اعطای تسهیلات به متقاضیان در قالب طرح پایلوت را آغاز نکرده است ! البته کارشناسان اعلام می کنند تسهیلات اشتغالزایی روستایی بسیار مناسب تر از دیگر تسهیلات است و لنده ای ها با مدیریت خوب فرماندار خود اقبال خوبی به این تسهیلات نشان داده اند.
در این بین حضور مستمر و ارتباط کریمی نژاد به عنوان فرماندار لنده با روستاییان و تشویق آنان به اینکه در روستا بمانند تاثیر بسزایی در موفقیت داشته است. تشکیل جلسات روستایی در راستای تشویق کار آفرینان ، چندین سری نمایشگاه محصولات بومی ، جشنواره های بومی ، چندین سری نشست با جوانان و تشویق آنان به کار انجام گرفته است. اما در دو حوزه کهگیلویه و چرام متاسفانه هیچگونه شادابی و نشاطی از طرف این دو فرماندار مشاهده نمی شود تا جایی که به نظر می رسد این دو شهرستان تا حدود زیادی از معادلات استان در حال حذف شدن هستند!
در چالاکی استاندار شکی نیست اما مگر قرار است همه امورات استان توسط استاندار چرخانده شود ؟ نقش فرمانداران در این بین چیست؟ احمدی اگر می خواهد یک کارنامه موفق از خود برجای بگذارد باید با قدرت بماند و بجنگد . باید بماند و درست انتخاب کند ! در دو شهرستان چرام و کهگیلویه ، قدرترین نخبگان استان وجود دارند اما بر اثر سیاست های غلط سیاسیون و نرمش بی مورد استاندار کار به جایی می رسد که هنوز جوهر حکم انتصاب این دو فرماندار خشک نشده است که اولین شاکی آنان خود استاندار می شود!
کریمی نژاد یکی دیگر از فرمانداران چهار شهرستان کهگیلویه فارغ از برخی اقدامات در حوزه ی سیاسی که در تحلیلی مورد نقد هم قرار گرفت ، در عملکرد اجرایی خود بسیار پیگیر و موفق بوده است که این نشان گر این موضوع است می توان از پتانسیل های خوب نیروی انسانی موجود بهتر استفاده برد. ضمن اینکه نمی توان دخالت ها و نقش گاها مخرب برخی سیاسیون و لج و لجبازی آنان را در چنین انتصابات ناموفقی نادیده گرفت !
و در پایان باید استاندار از فرمانداران خود برنامه مدون و زمانبندی شده بخواهد به گونه ای که برخی از فرمانداران اگر توانایی ادامه کار ندارند خود مجبور به کناره گیری شوند . همچنین استاندار باید بداند که چوب کم کاری و خمودگی فرمانداران را نهایتا خود وی خواهد خورد پس تا دیر نشده است ، یا تغییر ملموس فرمانداران کم کار را به مردم شهرستان های محل خدمت نشان دهد و یا تا دیر نشده است عذر فرمانداران ضعیف خود را بخواهد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اینو یکیشو به درد فرمانداری نیخرن
احمدی بیچاره هم اطلاعی ازشون نداره، فقط به استاندار تحمیل شده که اینارو بذار فرماندار باشن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار