مدیر شبکه بهداشت و درمان چرام گفت : الان قریب ۱۲۰ هزار پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک مشغول خدمت رسانی در کشورهستند.
کد خبر: ۷۱۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 10 February 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کهگیلویه و بویراحمد از چرام ، مهندس علی جعفری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام در جمع خبرنگاران گفت : شاخص های بهداشتی ، چند شاخص مهم مرگ کودکان زیر یکسال ، مرگ نوزادان ، مرگ زنان باردار ، امید به زندگی و شاخص های دسترسی به اب سالم در قبل و بعد از انقلاب قابل قیاس نیست.
این مسئول ادامه داد:امید به زندگی در سال ۵۷ حدود ۵۷ سال بود ولی در حال حاضر این شاخص به مرز ۸۰ سال رسیده است.
وی با بیان اینکه شاخص مرگ و میر کودکان زیر یکسال ۱۰۲ در هزار بود ولی الان به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت:مرگ و میر کودکان زیر۵ سال، ۱۷۴ در هزار بود که الان ۱۵ نفر در هزار تولد است.
جعفری افزود:در قبل از انقلاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱/۴ نفر شاغل بهداشت و درمان بود و ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر پزشک در کشور وجود داشت که ۳۳ درصد در تهران، ۲۱ درصد در شهرهای بزرگ و بقیه در سایر مناطق مشغول به کار بودند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چرام گفت : الان قریب ۱۲۰ هزار پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک مشغول خدمت رسانی در کشورهستند.
وی با اشاره به اینکه قبل انقلاب بروز بیماری ها از مشکلات عمده و مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر مسئله جدی در کشور بود، ادامه داد: در شاخص سلامت توسعه پایدار در بین ۱۸۸ کشور دنیا ایران رتبه ۶۹ را دارا است که نظام سلامت در گذشته بسیار محدود بود و بسط و توسعه نداشت.
جعفری به موارد واکسیناسیون کودکان قبل از انقلاب اشاره کرد که حتی برای تزریق واکسن کودکان مشکلاتی وجود داشت و شاخص مرگ و میر کودکان و زنان باردار بالا بود.
وی افزود:در بعضی مناطق به ازایی هر ۱۸ هزار نفر یک پزشک وجود داشت که بعد از انقلاب نظام شبکه طراحی و ‌استقرار یافت و خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی، شهری و روستایی، اورژانس ها و بیمارستان های محلی با توسعه رادیولوژی ها و ازمایشگا ها ادامه پیدا کرد.
وی همچنین به طرح تحول نظام سلامت و ایجاد ۱۸ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت در روستاها وحاشیه شهر ها اشاره نمود و گفت:در این طرح دسترسی عادلانه مردم به توزیع به خدمات، ماندگاری پزشکان، کم شدن پرداختی از جیب مردم به ویژه خدمات بستری، توسعه بیمه ای، افزایش زیرساخت و بهبود فضاهای فیزیکی، افزایش تنوع خدمات بهداشتی، مبارزه با بیماریها، مامایی، بهداشت خانواده، خدمات سلامت محیط و کاراموزش سلامت بهداشت روان، تغذیه خودمراقبتی و توجه به گروه های هدف در دستور کار قرار گرفت. 
جعفری با بیان خدمات ارائه شده به شهرستان چرام در زمان مدیریت خود در کمتر از ۱۸ ماه گذشته ابراز داشت:افزایش شاخص های بهداشتی، استمرار حضور پزشکان خانواده در مراکز خدمات جامع سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان، افزایش شناسایی بیماران فشارخون و دیابت، اجرای برنامه های خودمراقبتی، غربالگری، بهداشت روان، تغذیه، توزیع بسته های حمایتی و استقرار سامانه سیب و پرونده الکترونیک خانوار از مله این خدمات بود.
وی خاطر نشان کرد:افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت سرفاریاب با تجهیزات کامل، افتتاح جایگاه ضمیمه چرام، افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت کره شهبازی، افتتاح مرکز طب کار،افتتاح ۲مورد ازمایشگاه ها بهداشتی،افتتاح و راه اندازی ۲ مورد اورژانس ۱۱۵ جاده ای، افتتاح خانه های بهداشت بناری، تمبی، افتتاح سونوگرافی، موافقت نامه درمانگاه عمومی و کلینیک تخصصی فروردین چرام و حضور ۱۱پزشک متخصص تمام وقت و پاره وقت از دیگر اقدات انجام شده در شهرستان چرام بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار