در پایان اگر آقای استاندار می خواهد بداند وضعیت استان در شرایط بحرانی چگونه است ! باید بداند که افتضاح است! افتضاح محض! بحران بود ! نه خبری از مدیریت بحران بود نه حضور موثر پلیس در جاده ها! و نه حتی خبری از اطلاع رسانی دقیق!
کد خبر: ۷۱۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ 12 February 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد  ، از روز گذشته تا امروز از تلخترین ساعاتی بود که مردم کهگیلویه و بویراحمد و برخی مسافران استان هایی که به خیال خود ، مسیرهای استان چهار فصل! و خوش آب و هوا را برای تردد در مسافرت های چند روزه تعطیلات انتخاب کرده بودند ، تجربه کردند!
از روز 20 بهمن برخی هشدارها برای مسافران و البته مسئولین مرتبط با شرایط بحران و اضطرار در کهگیلویه در همین سایت منتشر شد "هشدار هواشناسی به مسافران برای پایان تعطیلات + آخرین جزئیات بارشی برای ۴ هفته پیش رو " که در این خبر هرچند تاکید بر مدیریت زمان برگشت مسافران بود اما به خوبی مشخص بود که شرایط برای روز آخر تعطیلات بحرانی خواهد بود . بنابر این فرصت کافی برای مسئولین جهت برنامه ریزی و مدیریت شرایط پیش بینی شده وجود داشت.
روایتی از سفر 11 ساعته از چرام تا یاسوج / بحران بود ! نه خبری از مدیریت بحران بود نه حضور موثر پلیس در جاده ها!
با پایان مراسم یوم الله 22 بهمن اکثر مسافران بنابر لزوم مدیریت زمان سفر از طرف کارشناسان هواشناسی ، مسافران مناطق مختلف استان سفر خود را برای رفتن به محل سکونت یا کار خود آغاز کردند. البته برخی افراد هم مدعی هستند که سفر خود را از ساعت 10 صبح آغاز کردند. در این مدت بارش شدید باران در مناطق گرمسیری و برف در مناطق سردسیری در حال وقوع بود.
آنچه که در ادامه می خوانید روایت یک سفر از شهر چرام در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مقصد یاسوج مرکز این استان است که در حالت معمولی و در شرایط متفاوت قاعدتا بین 2 تا 3 ساعت به پایان می رسید اما برای راوی و دیگر افراد از این مبدا تا همین مقصد یا به بازگشت از سفر منجر شد و یا اینکه به سفری طولانی بین 11 و حتی 14 ساعت ختم شد!
سفر 11 ساعته از شهر چرام را ساعت 13 در 22 بهمن به همراه خانواده آغاز کردیم . البته ابتدای سفر برای انتخاب مسیر سفر مردد بودیم که نهایتا طی تماس با یکی از آشناها که در راهداری جاده ای کار می کرد از وضعیت جاده جوخانه آگاه شدیم. طی تماس تلفنی آشنای ما تاکید می کرد که بارش سنگین است و مطلقا به تردد از این مسیر فکر نکنید اما صدایی هم شنیده می شد که به آشنای ما می گفت "بزار بیان بروند ! جاده باز می ماند" اما این آشنای ما تاکید داشت که نیایید.(اولین خواب مسئولین در شهرستان چرام ! نه خبری از فرماندار بود ، نه بخشدار سرفاریاب و نه هیچ کس دیگری!)
دو مسیر دیگر مانده بود ، اول مسیر چرام - باشت - یاسوج و دومین مسیر ، چرام - تنگ دیل - گچساران - باشت - یاسوج، که با اصرار برخی آشنایان طی تماس های تلفنی مسیر گچساران را آن هم به دلیل نا آگاهی از وضعیت مسیر باشت ! انتخاب کردیم.
در واقع مسئولین شهر چرام که می توانستند در پایان مراسم راهپیمایی در خصوص وضعیت جاده ها و هوا اطلاع رسانی کنند ، هیچگونه اطلاع رسانی نکردند تا بسیاری از مسافران از همین ابتدا به تصور اینکه مشکلی در مسیرهای مواصلاتی وجود ندارد ، سفر خود را آغاز کنند.
سفر از مسیر گچساران مطابق با زمان معمول علیرغم بارش شدید باران ادامه پیدا کرد تا اینکه در نزدیکی منطقه شلال دان باشت بر اثر یک تصادف ، ترافیک شدیدی رخ داد اما حضور یک مامور پلیس در محل تصادف و مدیریت صحنه برای تردد ، ترافیک روانتر شد و در نهایت خودروها با صرف زمان چند دقیقه ای از این محل به سوی مقصد خود حرکت کردند.
در مسیر بابامیدان یاسوج تا تونل شماره 6 همه چیز عادی و ترافیک هم روان بود اما پس از این تونل و در نزدیکی تلاقی جاده قدیم و جدید این مسیر ورق برگشت و ترافیک سنگین به یکباره آغاز شد!
برخی خودروها در همان محل شروع بع دور زدن نمودند و به دیگران هم توصیه می کردند برگردید! راننده ای می گفت " آقا برگرد ، در آخرین تونل ریزشی صورت گرفته و ماموران گفته اند مسیر مسدود است! راننده ای دیگر می گفت " بارش شدید برف جاده را غیرقابل تردد کرده و راهی بجز برگشتن وجود ندارد"! شاید بیش از 90 درصد خودروها به یکباره مسیر برگشت را در پیش گرفتند و حالا در هر دو طرف ترافیک سنگین بود.
در این بین داد و گلایه همه از دست پلیس راه بلند بود و می گفتند " این چه وضعی است؟ چرا یکی نیست به مردم در ابتدای مسیر توضیح و تذکر دهد که وضعیت جاده چگونه است؟! چرا هیچ ماموری در مسیر وجود ندارد؟ و سوال های متعددی که در انتقاد از پلیس راه با غر و لند بیان می شد!"
من هم بدون توجه به توصیه های رانندگان برگشتی ، راه خود را ادامه دادم و در حال گوش دادن به رادیو "دنا" بودم بلکه اشاره ای به دلیل انسداد جاده بابامیدان نماید اما این رادیو سرگرم برنامه های مجریان خود بود و هیچ آگاهی از وضعیت نداشت! کار به جاهای باریک کشید ، عده ای از خودروها در ترافیک بیش از 4 تا 5 ساعته در حال از دست دادن ذخیره سوخت خود بودند ، سرما ، بارش شدید باران ، کلافگی و بسیاری از موارد دیگر ، وضعیت روانی بدی را به وجود آورده بود و شبکه دنا همچنان مشغول پخش صدای دل انگیز مجریان خود بود! من هم با توجه به تجربیات زیادی که از وضعیت جاده های برفی داشتم و همچنین اطمینان از تجهیزات زمستانی خودروی خود مطمئن بودم که می توانم به راحتی از مسیر تردد کنم! در همین حالی که ساکنین خودرو با عصبانیت از من می خواستند ، صدای رادیو دنا را قطع کنم ! اما من همچنان منتظر خبری از وضعیت جاده از این رادیو بودم که بالاخره صبر چند ساعته من و تحمل نق زدن های سرنشینان خودرو جواب داد و مجری رادیو دنا به وضعیت جاده اشاره کرد! اما متاسفانه این رادیو مثل دیگر بحران های استان (حادثه سقوط در دنا و زلزله های پی در پی یاسوج) باز هم ابتدا به انعکاس شایعات دامن می زد!
البته ماجرا وقتی جالبتر شد که مجری رادیو از تلاش های مکرر همکارانش برای کسب اطلاع دقیق وضعیت جاده از مسئولین گفت اما گویا آنان در جلسه مدیریت بحران بودند! بیان این سخنان از رادیو بیشتر از قبل باعث عصبانیت معدود شنوندگان این برنامه می شد!
بالاخره مجری رادیو از قول معاون عمرانی استاندار گفت که جاده بابا میدان به سمت یاسوج یک طرفه است و خودروها نمی توانند از مسیر یاسوج به سمت بابامیدان حرکت کنند و البته جاده را دارای ترافیک سنگین و تردد کند اعلام کرد.
لحظاتی بعد مدیر کل راهداری که گویا خود در محدوده های بعد از آخرین تونل بود پشت خط آمد و گویا با توجه به شرایط بد جاده قصد اعلام انسداد داشت اما نتوانست به صراحت چنین چیزی را اعلام کند . نصیری که چند روزی است سرپرستی راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده گرفته است ، شایعه ریزش تونل و یا انسداد جاده به علت ریزش کوه را قویا تکذیب کرد و گفت : چند ساعت پیش ریزش کوه داشتیم که فورا رفع شد و مشکلی به نام انسداد به دلیل ریزش کوه یا ریزش تونل نداریم! این در حالی است که عمده مسافران با فرض ریزش تونل مسیر برگشت را انتخاب و باعث ترافیک شدید در مسیر برگشت شدند!
 اما در ادامه ما که خودروی همسفر خود را گم کرده بودیم و تلاش های پیگیرمان برای بر قراری ارتباط تلفنی بی ثمر بود ، ناچار به ادامه مسیر شدیم. اما در این بین تلفن اضطراری 110 هم خود حکایت جالبتری داشت! تماس های مکرر و عدم برقراری ارتباط با 110 بیشتر اذیت می کرد البته در نهایت این ارتباط برقرار شد و اپراتور 110 هم شماره تلفن داخلی راهداری را به ما داد و گفت با این شماره تماس بگیرید!
 
شهر نفرین شده! / روایتی از سفر 11 ساعته از چرام تا یاسوج / بحران بود ! نه خبری از مدیریت بحران بود نه حضور موثر پلیس در جاده ها! / آقای استاندار بداند...!
 
ادامه مسیر دوباره روان شد تا رسیدن به منطقه برفگیر! که متاسفانه آنچه ما مشاهده کردیم بجز معدود خودروهایی که دارای زنجیر چرخ بودند ، اکثریت قریب به اتفاق خودروها بدون زنجیر چرخ می خواستند از این گردنه های پر از برف و لغزنده که متاسفانه با خودروهای برفروب ، برفروبی نشده بودند عبور کنند! چیزی که پس از گذشت دقایقی دوباره باعث تصادفات و انحرافات و ترافیک های پی در پی شده بود!  "لازم است بیان شود که خودروی ما که دارای زنجیر چرخ بود بدون هیچگونه مشکلی از مسیر عبور می کرد اما به دلیل لغزش خودروهای دیگر و انسداد جاده ، اجبارا ساعت ها در جاده معطل ماندیم . در صورتی که اگر از قبل و در محدوده بابامیدان پلیس راه تردد خودروها را مشروط به داشتن زنجیر چرخ می کرد ، هیچ انسداد جاده یا ترافیکی رخ نمی داد!" در نزدیکی های آخرین تونل یکی دو خودروی پلیس پیدا شد که به نظر می رسید یکی گیر کرده بود و دیگری هم در حال امداد رسانی به آن یکی بود!
بالاخره ما توانستیم پس از 11 ساعت طی طریق به شهر یاسوج برسیم که بیشتر به یک شهر نفرین شده شباهت داشت!
اما در شهر یاسوج و با تلاش های زیاد عاقبت موفق به تماس با خودروی همسفر خود شدیم که وی می گفت : به بابامیدان برگشته است . وی وضعیت مسافران را هم اسفبار اعلام می کرد . البته می گفت امدادگران هلال احمر بابامیدان به میان مسافران سرگردان آمده اند برخی اقلام خوراکی بین مسافران توزیع می کنند. وی همچنین گفت ، شلوغی پمپ بنزین خصوصا برای خودروهایی که ذخیره سوخت خود را از دست داده بودن بسیار سخت و خسته کننده شده بود! کافه های بین راهی هم همه ذخیره نان و مواد غذایی خود را از دست داده بودند و اقلام خوراکی مانند نان پیدا نمی شد! کافه داران هم فقط پول نقد می خواستند چون کارتخوانهایشان جواب نمی داد! 
به شهر نفرین شده خوش آمدید!
پایان سفر ما که قاعدتا با ورود به مرکز استان باید پایانی بر 11 ساعت سفر خسته کننده می بود ، به یک عذاب دیگر تبدیل شد! شهر یاسوج به شهر نفرین شده ای شباهت داشت که نه برقی بود و نه نانی ! بالاخره یک نانوایی پیدا کردیم اما وی هم نان نداشت و عصبانی بود و می گفت : چند ساعته که برق قطع شده و خمیری که برای پخت آماده کرده بودیم خراب شده است! به سراغ فروشگاه ها رفتیم می گفتند برق نیست کارتخوان ها کار نمی کنند باید پول نقد داشته باشید! به خانه که رسیدم فقط چیزی که باعث آرامشمان شد ، قطع نبودن گاز شهری بود که با روشن کردن بخاری ها و دادن تعدادی بسکویت و تنقلات به کودکان سعی کردیم شکم خود را سیر کنیم و بخوابیم!
این وضعیت که از روز دوشنبه شروع شده تا لحظه تنظیم گزارش که حدود ساعت 16 روز سه شنبه 23 بهمن ماه است در شهر یاسوج ادامه دارد ! برق ها لحظه ای قطع و وصل می شوند ! آب هم قطع شد ! مغازه های شهر هم چندان رونقی ندارند! بسیاری از نانواها هم کار نمی کردند! و اما هنوز هیچ مسئولی نه استعفا داده است! نه کسی توبیخ خورده است ! نه کسی تشری به مسئولان کم کار زده است!
آقای استاندار بداند...!
و در پایان اگر آقای استاندار می خواهد بداند وضعیت استان در شرایط بحرانی چگونه است ! باید بداند که افتضاح است! افتضاح محض! بحران بود ! نه خبری از مدیریت بحران بود نه حضور موثر پلیس در جاده ها! و نه حتی خبری از اطلاع رسانی دقیق!
سردار انصاری بداند که نمره نیروهای پلیس تحت امرش در وضعیت اسفبار دیروز و دیشب در جاده بابامیدان به یاسوج از نظر من نگارنده و بسیاری از مردم مستأصل در جاده بسیار پایین است!
آقای فیلی که در مصاحبه خود اعلام می کند اخبار موثق را از رادیو دنا بشنوید ، بداند ، متاسفانه ، صدا و سیمای استان در شرایط بحرانی فقط می تواند یا موسیقی غم انگیز پخش کند یا شاد ! توانایی اطلاع رسانی دقیق و موثر را ندارد!
مدیر کل صدا و سیمای استان بداند که دستگاه تحت مدیریتش در اطلاع رسانی به موقع و موثر در هیچ کدام از بحران های قبلی استان (حادثه دنا و زلزله) موفق نبوده است ، دیروز هم اصلا موفق نبود!
شرکت برق استان بداند که مردم شهر یاسوج به خدمات این شرکت در روزهای سخت ، نمره قابل ذکری نخواهد داد.
آب و فاضلاب شهری بداند که از نظر برخی مردم ضعیف ترین و بی مسئولیت ترین دستگاه خدمات رسان استان است و بداند که نمی شود پس از بیان انتقادات با پر کردن کلیپ های حماسی از عملکرد خود و انتشار آن در برخی رسانه ها عملکرد خود را موفق جلوه دهد!
مسئولین شهر یاسوج هم بدانند اگر قرار باشد مدیریت این شهر به همین منوال پیش برود ، روزی خواهد رسید که همه از این شهر گریزان باشند .
و در پایان آقای استاندار ! بهتر است بدانید که برخی از مدیران شما مانند مدیریت بحران هیچ گونه توانایی مدیریت در شرایط بحران را ندارند ! آنچه که دیروز اتفاق افتاد ، دست و پنجه نرم کردن واقعی هزاران نفر با مرگ بود! و از شما سوال می شود آیا واقعا کسی شما را در جریان چنین شرایط بحرانی و خطرناکی قرار داد!
و طنز تلخ این حکایات ، مصاحبه های امروز برخی مسئولان برای باز بودن ، مسیرهای تردد جاده ای استان بود!
و یک تشکر از مامور پلیسی که به تنهایی ، زیر باران شدید و با تابلوی کوچکی که در دست داشت ، در منطقه شلال دان باشت توانست ترافیک سنگین بر اثر وقوع تصادف را ظرف چند دقیقه مدیریت کند .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
واقعا نمره صفر برای کسانیکه مسئولیت داشتتند زیاد است اصلا کشان قابل ارزیابی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
واقع گرا که باشیم با تغییر مدیر و پدیر و فدیر چیزی حل نمیشه ماشین برف روب ندارن پول می‌خواد پول هم طبق معمول برای مردم نیست ولی برای اختلاس هست
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
نه تنها مدیریت بحران استان ما بلکه اکثر ادارات ما تعطیلند فقط مدیر کل هایی که ناتوان هستند و فقط به خاطر همراهی با نماینده فاتحه خوان چند روزی حقوق و مزایای بالایی دریافت می کنن
کارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
این چرت و پرتا چیه نوشتی؟ همه چی رو با هم قاطی کردی! قطعا از چند نفر عقده داشتی که اینطور نوشتی. خصوصا از آب و فاضلاب. مرد بی حساب! بحران همه جا پیش میاد. مشکل هم همه جا هست. حتی در خارج کشور. نمیدونم از چی سوختی که اینطور نوشتی. یه کم هم مقاله بخون بلکه سوادت بالاتر بره.
محمد الوانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این خبر نگار بنده خدا در سفر اسیر خود و خانواده بوده چون با مشکلات روبرو بوده و همه مسئولین را زیر سئوال برده ، بنده خدا حوادث خبر نمی کند برف و باران این نعمت الهی فضای استان را نشاط داد و باید شکر خدا را بجا آورد . بنابراین بدلیل مشکلات آقای خبرنگار مغرضانه بعضی از مسئولین را زیر سئوال برده بنابراین یک طرفه رفتن کار اصولی نیست آقای خبرنگار .
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
با سلام باتشکر از خبرنگار تابناک
البته چون آقای خبرنگار خودش این مشکلات را دید حرفهای دل همه مردم را زد
امیدوارم مسئولین گوش شنوا داشته باشند واین مسئله را جدی بگیرند تیم مدیریتی و توانمند در زمان بحران باشند نه نظاره گر
به درود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
مثلا خواستی بگی بچه چرومی و ساکن یاسوج؟چرا توهین میکنی میگی یاسوج شهر نفرین شده؟ تو چروم شما که تقی به توقی بخوره برقا میرن حالا از وضعیت نانواها گله مندی؟ خب وقتی برق رفته مگه مقصر نونواست..... وای بر این نوع تفکر . خب پول نقد داشته باش لازم میشه بعدشم تو همه سوپرمارکتها غیر از بیسکویت و تنقلات نان هم هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار