آنچه که امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب رخ داد نمونه ای از تنش ها و منازعات برخی از مسئولین بر سر منابع آب و چگونگی بهره برداری از آن ها است.
کد خبر: ۷۱۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 17 February 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از منازعات این سال ها در کهگیلویه و بویراحمد و بسیاری از مناطق کشور ، موضوع آب و چگونگی بهره برداری از منابع آبی است! منازعاتی که گاها با انتقادات تند برخی مسئولین مرتبط با آن از یکدیگر می شود. البته در این بین موضوعات منطقه ای و گاها قومیتی هم در نقش هیزمی برای افروختن آتش این منازعات به میدان می آید. آنچه که امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب رخ داد نمونه ای از تنش ها و منازعات برخی از مسئولین بر سر منابع آب و چگونگی بهره برداری از آن ها است.
 
جنگ لفظی فرمانداران و مدیر آب منطقه ای بر سر آب و برنج ! / حمله کریمی نژاد به نمایندگان استان
 
جنگ لفظی فرماندار بویراحمد و مدیر عامل آب منطقه ای
در این نشست فرماندار بویراحمد از عملکرد هشت ساله علی داودی‌مهر در پست معاونت امور آب و مدیرعاملی این شرکت انتقاد کرد و گفت: آب منطقه‌ای در این هشت سال چه اقدامی برای تخصیص آب در شهرستان بویراحمد کرده است.
شاهرخ کناری عنوان کرد: سد شاه قاسم مشکلی داشت و ما ۶ ماه پیش این موضوع را به آب منطقه‌ای ارجاع دادیم که حفره‌ای ایجاد شده آب منطقه‌ای گفتند پیگیری می‌کنند اما کاری انجام نشد و در حال حاضر آب به این حفره رسیده است.
وی بیان کرد: سد دالون شهرستان بویراحمد ۱۰ سال است که روی زمین مانده و سد شاه قاسم هم مشکلاتی دارد در حال حاضر که شاهد بارش رحمت الهی هستیم نمی‌توانیم از این نعمت و ذخیره‌سازی آب استفاده کنیم.
این مسوول عنوان کرد: آب استان کهگیلویه و بویراحمد برای دیگر استان‌ها می‌رود و ما نمی‌توانیم تخصیص آب بگیریم و کشاورزان ما نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
فارس از قول کناری نوشت : سال ۹۲ و ۹۳ مبلغ ۸۰۰ میلیون به پروژه  سد دالون تزریق شد و به قول آقایان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما حالا مشاور می‌گوید هدر رفت منابع و اعتبارات دولت است.
در ادامه علی داودی‌مهر به سخنان فرماندار بویراحمد واکنش نشان داد و گفت: کدام دستگاه بدون پول طرح اجرا می‌کند. فرماندار بویراحمد در جواب گفت: با لفاظی نمی‌توان حقی شهرستان بویراحمد را ضایع کنید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای سد شاه قاسم ۶ میلیارد هزینه خرید لوله می‌شود اما اعتباری که اختصاص داده شده ۷۰۰ میلیون تومان بود که من با این پول باید چکار می‌کردم پیمانکار انتخاب می‌کردم یا تجهیزات خریداری می‌کردم سه بار پیمانکار انتخاب کردیم اما هر بار هم زمین‌گیر شدیم.
وی از کارنامه مدیریتی خود دفاع کرد و گفت: بزرگترین سازه استان سد تنگ سرخ بعد از ۸ سال تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در مدت اخیر با همکاری همکارانم در آب منطقه‌ای پیشرفت سد را به ۲۰ درصد رساندم.
داودی‌مهر عنوان کرد: هیچ کس اندازه من و همکارانم مدیریت ریسک نداشت، من متولد شده بویراحمد هستم و به گرمسیر مهاجرت کردم اما همه جای استان سرای من است.
کناری در جواب مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: من کاری با اینکه شما کجا متولد شدید ندارم، سخن من این است که با وجود بارش‌های خوب استان چرا کشاورزان ما از آب استان بهره لازم را نمی‌برند و سایر استان‌ها از آب استان استفاده می‌کنند.
کریمی نژاد تا من فرماندارم باید برنج کشت شود
یکی از موضوعات مرتبط با آب در مناطق گرمسیری که همواره از طرف مسئولین سعی بر مدیریت آن شده است ، جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی پر مصرف آب است که گاها با واکنش هایی هم مواجه می شود . فرماندار لنده در واکنش به صحبت‌های داودی‌مهر مدیر عامل آب منطقه ای مبنی بر عدم کشت برنج گفت: به عنوان فرماندار لنده تا زمانی که این وضعیت وجود دارد اجازه ممنوعیت برنج در ایدنک لنده را نمی‌دهم مردم ایدنک باید برنج بکارند، آب سد مارون خروشان است آنوقت مردم ایدنک لنده نباید برنج بکارند.
دارا کریمی اظهار کرد: سال‌های اخیر سدهایی در استان احداث شده که به نفع استان ما نبوده احساس می‌شود کسانی در بالادست بخشنامه می‌نویسند و‌ ما در کهگیلویه و بویراحمد باید بدون توجه به حقوق مردم استان این بخشنامه‌ها را اجرا کنند.
فرماندار لنده بیان کرد: شورای حفاظت آب استان کهگیلویه و بویراحمد شده شورای حفاظت از منابع آب برخی استان‌های همجوار، بقیه استان‌ها دارند از آب استان ما استفاده می‌کنند اما ما همچنان اصرار داریم بر بخشنامه را فقط اینجا اجرا کنیم.
وی عنوان کرد: هم نمایندگان استان‌های همجوار و هم کارشناسان این استان‌ها آگاهانه برای استان ما برنامه‌ریزی می‌کنند و‌ ما اجرا می‌کنیم. دارد به کهگیلویه و بویراحمد ظلم می‌شود.
این مسوول با اشاره به درگیری لفظی میان فرماندار بویراحمد و مدیرعامل آب منطقه‌ای در خصوص عدم استفاده کشاورزان از حق آبی استان گفت: آقای کناری فرماندار بویراحمد درست می‌گوید سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر باران در استان می‌بارد اما سهم کهگیلویه و بویراحمد چه می‌شود.
کریمی عنوان کرد: چطور در بوشهر به بچه‌های کهگیلویه و بویراحمد اجازه نمی‌دهند در صنایع آنها مشغول شوند اما از آب این استان استفاده می‌کنند.
کریمی در واکنش به صحبت‌های داودی‌مهر مبنی بر عدم کشت برنج گفت: به عنوان فرماندار لنده تا زمانی که این وضعیت وجود دارد اجازه ممنوعیت برنج در ایدنک لنده را نمی‌دهم مردم ایدنک باید برنج بکارند، آب سد مارون خروشان است آنوقت مردم ایدنک لنده نباید برنج بکارند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
اقای داودی مهر همان ۷۰۰ میلیون هم چه شد شما که توانایی تعمیر یک حفره را در سد شاه قاسم نداشته اید برا ی چه حودتان استعفا نکر ده اید دست فرماندار درد نکند
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
خاک بر سر این استان ومسئولین اب اب این استان را می برند به مردم عرب جنوب می دهند اما اجازه نمیدن مردم این استان ازش استفاده کنن و برنج بکارن
حسین
|
France
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
مسوولینی که باید مدافع حقوق استان باشند مدافع حقوق خوزستان و بوشهر هستن . ما بعد از گیلان دومین استان پربارش کشوریم . جالبه یک درصد مساحت کشوریم و ۱۰ درصد منابع آبی کشور را داریم ولی حق نداریم برنج بکاریم .. اخه نامسوول ما که آب داریم چرا نکاریم؟
تا این مسوولان داریم وضعیتمان همینه که هست باید توسعه نیافته که هیچ بدبخت بمانیم .
۱۰ درصد منابع آبی کشور
۲۵ درصد نفت و گاز کشور
تنها سرزمین ۴ فصل همزمان در کشور
بیشترین درصد جنگل های زاگرس در استان ماست
دنا به تنهایی ۴۰ درصد تیره های گیاهی دارویی کشور و حتی به همین درصد از رشته کوه آلپ را داراست
بیشترین حمایت از انقلاب و مشارکت در انتخابات
بیشترین شهید جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت
با این همه مکان تاریخی و گردشگری
و خنده دار تر با این همه امکانات کم جمعیت ترین استان کشور هم هستیم
و هزار حرف نگفته دیگر ما هنوز در صدر فقیر ترین و کم توسعه ترین استان کشوریم
چون مسوول نداریم نه چون ظرفیت و امکانات نداریم
جهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
درود بر جناب دکتر کریمی فرماندار محترم لنده عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار