شب خواجه ابوالفضل رشید الدین میبدی یکشنبه شب با حضور جمعی از محققان و دوستداران فرهنگ و هنر ، تاریخ و ادب فارسی و نیز مسئولان محلی در دانشگاه میبد برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 18 February 2019

ابوالفضل رشید الدین میبدی نویسنده و مفسر قرآن در نیمه اول قرن ششم است و مهمترین اثرش تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار است که تفسیر بزرگ مشروحی است از قرآن که تألیف آن در اوایل سال ۵۲۰ هجری آغاز شد و چنانکه میبدی خود در آغاز کتاب گفته در حقیقت شرحی است بر تفسیری که استاد او خواجه عبدالله انصاری ترتیب داده بود.
روزنامه نگار ، نویسنده و سردبیر نشریه بخارا در حاشیه برگزاری این مراسم گفت : چند سال پیش در میبد کنگره ای در بزرگداشت رشید الدین میبدی برگزار شد و این برنامه نیز مانند آن کنگره در معرفی این عارف نامی که صاحب تفسیر بزرگ کشف الاسرار و عدةالابرار است در نظر گرفته شد.
علی دهباشی اضافه کرد: پرداختن به شخصیت وی نیاز به گذاشتن ده ها جلسه مفصل تر است و می طلبد که نسل جوانان با وارد شدن در این عرصه به موضوعات مطرح شده در کتاب های این عارف بزرگ بپردازند.
وی افزود: ایرانیان بزرگترین و مهمترین تقسیرها را بر قرآن مجید که مورد تکریم مسلمانان است نوشته اند ، از بزرگترین این تفسیرها، تفسیر بزرگ کشف الاسرار و عدةالابرار رشید الدین است که با دارا بودن وجه عرفانی در دنیای امروزی با وجود قرائت های خشنی که از قرآن و اسلام نشان داده می شود چهره انسانی از قرآن را نشان می دهد.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران نیز اظهار داشت : تفسیر کشف الاسرار میبدی جزو کاملترین تفسیرهاست که جایگاه تصوف را به صورت هدفمند نشان داده است .
بهرام پروین گنابادی در ادامه گفت : رشید الدین میبدی با تیزهوشی و زیرکی خاصی که ویژگی مردمان مناطق بیابانی است با حرکتی هدفمند تفسیر خود را که مبتنی بر ذوق و عرفان است جزو مقبول ترین تفسیرها به همگان نشان داده است .
وی تصریح کرد: روشی که در تفسیر رشیدالدین به کار برده شد تثبیت کننده جریان عرفان اسلامی و تصوف است و این تفسیر را در بین تفاسیر بی نظیرترین تفسیر کرده است.
همچنین سید محمد حسینی استاد زبان و ادبیات عرب و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، رشید الدین میبدی را فردی عالم و فاضل هم در ادب عربی و هم در فنون بلاغت و نیز تفسیر معرفی کرد که می توان در کتاب پر بار کشف الاسرار و عدةالابرار همه این خصوصیات را به روشنی دید.
وی افزود: میبدی از انگشت شمار مفسرانی است که تفسیر اشاعی بر قرآن مجید نوشت.
به گفته محقق میبدی ما یزدی ها و میبدی ها نسبت به سرمایه های فرهنگی و معنوی شهر و دیار خود غافل هستیم و خدمات شایسته ای در معرفی پیشینه فرهنگی خود انجام ندادیم اما وقتی کاری را شروع کنیم با سعی و تلاش به شایستگی انجام می دهیم .
سید عبدالعظیم پویا در ادامه گزارشی از برگزاری کنگره رشیدالدین ارائه کرد و افزود : به دنبال برگزاری کنگره بر طبق اسنادی که به دست آمد رشیدالدین در سال 562 هجری قمری در این خطه زندگی می کرد و قسمتی عمده از عمر خود را نیز در هرات نزد خواجه عبدالله انصاری شاگردی می کرده است.
شب خواجه رشیدالدین میبدی چهار صد و سی و هشتمین شب از شب های برگزار شده توسط مجله بخاراست که در ارتباط با شخصیت های فرهنگی ، ادبی و تاریخی تا به حال در شهرهای اصفهان ، شیراز ، بابل ، گناوه ، کابل ، برلین و... برگزار شده است.
کنگره بزرگداشت ابوالفضل رشید الدین میبدی در سال 1374 در میبد برگزار شد.
مرکز شهرستان 104 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار